През един августовски ден на 1893 г., по време на разходка в планината, вниманието на 54-годишния тогава швейцарски предприемач Адолф Гуйер-Целер е привлечено от новата железница Венгерналп. Ненадейно му хрумва идеята да построи жп линия до подножието на връх Юнгфрау със стартова точка гара Кулм от линията Венгерналп, разположена на 2064 метра надморска височина.

Франция, Австрия, Унгария, Словения - зрелищни пътувания с влак в Европа за 2022 г.

Четири зрелищни пътувания с влак през Европа

Или какво да планираме за 2022 г.

С много труд, средства и време тази спонтанна идея обаче се превръща в реалност. Железопътната линия до Юнгфрау е построена между 1896 и 1912 г. и е наистина едно голямо пионерско начинание на XX век. 

Защото швейцарците не просто правят възможен достъпа до планината с влак, а той е и електрически задвижван. Да не забравяме, че тази идея се ражда във време, когато дори електрическият трамвай не бил измислен. А те искат техният електрически влак да върви отвесно по планинския склон.

Снимка 592276

Източник: iStock

За целта железницата Юнгфраубан се движи по стандартни релси по равното, а при достигане на стръмните склонове в средата на вагона се спуска зъбчато колело, което се зацепва със зъбчата релса. Така влакът изминава девет километра, по голямата част, от които с в тунел в недрата на Бернските Алпи. Необходимото време, за да стигне от първата до последната гара е 45 минути. 

Снимка 592271

Източник: iStock

На две места в тунела са направени специални гари, които са с панорамни прозорци, за да могат пътниците да се любуват на воля на спиращи дъха гледки към Айгер и Монх.

На надморска височина от 3454 метра над морското равнище този влак със зъбчати колела води туристите до най-високата железопътна гара в Европа и втора в света, след Перу - жп гара Юнгфрауйох, наричана още "Върхът на Европа".

Снимка 592272

Източник: iStock

Сигурна и екологично чиста, със зъбчатата железница на Швейцария, ежедневно пътуват над 4000 души. Особено натоварено е през зимата, когато в тази част на Алпите идват скиори от цял свят.

Швейцарската високопланинска железница е включена списъка на Световното наследство на ЮНЕСКО като изключително техническо постижение, а гарите ѝ се намират за забележителна височина, разположени, както следва: Клайнед Шайдег - 2061 м., Айгерглетчер - 2320 м., Айгернордванд - 2864 м., Айсмер - 3158 м. и Юнгфрауйох - 3454 м.

Снимка 592273

Източник: iStock

Освен невероятни гледки към околните върхове, на последната гара има хижа, ресторант, пощенска станция, магазини за сувенири. По-нагоре асансьор отвежда до най-високата Космическа обсерватория в Европа и Ледения дворец.

Снимка 592270

Източник: iStock

Освен това там е се намира и най-високо разположеният магазин за швейцарски шоколад в света. Вековната швейцарска шоколадова марка Lindt отвори магазин за шоколад Lindt Swiss Chocolate Heaven на гара Юнгфрауйох през 2019 г.

Снимка 592275

Източник: iStock

Това обаче не е просто магазин, а малка шоколадова изложба, която да посетим безплатно. Можем да видим процеса на производство на швейцарски шоколад в магазина, инструментите и приборите, използвани за направата на шоколад, и да гледаме образователно прожекционно видео. В допълнение към това виртуален швейцарски шоколадов майстор ще ни покаже как се правят шоколадови блокчета.

Ориент Експрес, Orient Express, Максим Д'Анжак и реновирането на вагоните на легендарния луксозен влак

Ориент Експрес се завръща - още по-бляскав и луксозен

Как изглеждат реновираните вагони на легендарния влак

Както може да се предположи, пътуването с подобен влак, особено в Швейцария не е никак евтино удоволствие, обръщат внимание от Trip. Уточняват, че един редовен билет е на цена от около 200 франка (в най-добрия случай) за отиване и връщане.