Когато говорим за смели и мащабни архитектурни проекти, често споменаваме Саудитска Арабия като страна, която се откроява на световната карта. Безспорно тук има много какво да се види, особено в столицата Рияд, в която традиции и иновации са в перфектна симбиоза.

Нов мегапроект за 5 милиарда - Саудитска Арабия става AI хъб

Нов мегапроект за 5 милиарда - Саудитска Арабия става AI хъб

Защо начинанието е наистина амбициозно

Всеки град, който иска да се определя като иновативен, с добра инфраструктура и условия за живот на местните, трябва да може да се похвали с добре изградена метро мрежа. Придвижването с влакове под и над земята и свързването на различните части на града по бърз и екологичен начин винаги е показател за развитието на града.

А метрото в столицата на Саудитска Арабия е като никое друго по света. То започва да функционира съвсем скоро, през декември 2024 г., и за тези няколко месеца изпълва с нов смисъл израза "Не е важна дестинацията, а пътуването".

Снимка 735051

Източник: iStock

Метро мрежата се състои от шест различни линии с обща дължина над 176 км, което я прави най-дългата метро система в света, в която управлението е напълно автоматизирана. Всички влакове са без ватмани и се контролират от разстояние. Те свързват различни точки на града, а капацитетът е поне 3.6 милиона пътници на ден.

Разбира се, подобен мега проект не струва никак евтино. Цената е цели 22.5 милиарда долара, а за нея се осъществява не само ефективна система за транспорт, а и проект, който може нескромно да се нарече архитектурно чудо. Метрото има общо 85 станции, от които най-ярко се открояват четири - King Abdullah Financial District (KAFD), STC, Western Station and Qasr Al Hokm.

Снимка 735054

Източник: iStock

Проектът за една от тях - Qasr Al Hokm, е дело на норвежката архитектурна фирма Snøhetta. Тя е официално открита този февруари и осигурява директен достъп до редица забележителности и правителствени сгради. Но самата станция също се превръща в забележителност, която посетителите на града искат задължително да видят с очите си.

Тя е с площ цели 22 500 кв.м. и достига 40 метра под земята. Простира се на седем етажа и разполага със 17 асансьора и 46 ескалатора. Извитият ѝ покрив от неръждаема стомана отразява образи от околния район, умишлено съчетание на история и модерност. В метро станцията има магазини, места за изложби и дори закрита градина, обяснява CNN.

Снимка 735052

Източник: iStock

Друга метро станция, която привлича огромен интерес, а и вече се е превърнала в най-натоварената в Рияд, е King Abdullah Financial District Metro Station. Тя се отличава с вълнообразна решетъчна фасада, вдъхновена от пустинни шарки, оформени от вятъра. Освен впечатляваща, тя е и от ключово значение за метро мрежата, защото свързва три линии. 

Освен с архитектурата си, метрото в Рияд впечатлява и с енергийно ефективните си влакове, които са оборудвани с регенеративни спирачки системи. А на станциите са инсталирани слънчеви панели, които задоволяват нуждите от електричество.

Снимка 735053

Източник: iStock

Що се отнася до самите влакове, които се движат по мрежата, има отделни зони за мъже и жени. Също така са разделени на три вида вагони - единични (за сами мъже), семейни (за жени и семейства) и първа класа (за пътници с VIP карти). Интериорът на метро влаковете е на френската компания Avant Premiere, а тапицериите на седалките са с шарки, вдъхновени от традиционната архитектура на Рияд. Чистотата е безупречна, а вътре е забранена консумацията на храни и напитки.

В 5-звезден лукс и през пустинята - Саудитска Арабия е (почти) готова с многомилионния си влак

В 5-звезден лукс и през пустинята - Саудитска Арабия е (почти) готова с многомилионния си влак

Пътуване и през пясъчни дюни, екзотично минало и богати култури

Надеждите метрото да облекчи трафика в Рияд обаче не се оправдават особено. Задръствания все още има, а за някои пътуването с метро може да бъде двойно по-дълго от това с кола. Въпреки това, мрежата надминава очакванията с повече от 18 милиона пътници през първите 11 седмици. Миналия месец пък посрещнаха своя 100-милионен пътник. И вече са планирани още разширения на мрежата, които да достигнат и други части на града.