На 26 ноември 2003 г. е извършен последният полет в пътническия свръхзвуков самолет "Конкорд". С това се затваря една глава в авиацията, която от години се полагат усилия да бъде отворена отново. През 60-те години на миналия век този тип летателни машини се смятат за неизбежното бъдеще, но прогнозите се оказват грешни. Пречките са различни, плановете - сложни и скъпи.

Китайският влак, който ще се движи по-бързо от самолет

Китайският влак, който ще се движи по-бързо от самолет

Това ли е бъдещето на транспорта

След повече от две десетилетия надеждите са отново възродени с първия успешен полет на X-59 - тих свръхзвуков самолет, разработен от NASA, който все още е на експериментално ниво. Докато редица компании работят върху своите проекти за свръхзвукови самолети, вече имаме нагледен пример, че е възможно да бъде преодолян основният проблем с тяхното използване - ужасно силният шум, причинен от ударната вълна пред самолета.

Заради огромната скорост въздухът се компресира в конусовидна вълна, заради която се чува звук между 110 dB до 140 dB, еквивалентен на този от паднал гръм. Този оглушителен шум е не само неприятен, но и доста притеснителен както за хората, така и за животните, а и може да доведе до материални щети като счупени прозорци например. И именно възможността за неутрализирането му е основната цел на разработчиците от NASA.

Снимка 738848

Източник: iStock

X-59 е едноместен самолет с дължина от носа до опашката малко под 30 метра. При него се прилага нова геометрия на фюзелажа, която смекчава звуковия удар. Въздушният поток се пренасочва от носа към корпуса и крилата, вместо да се концентрира само върху носа.

В резултат на това ударът при преминаване на звуковата бариера се намалява значително - до 60-80 dB, което се сравнява с шума от затваряне на врата на кола.

Единственият може би недостатък на тази променена форма е, че издаденият нос не дава никаква видимост на пилота и той управлява с помощта на голям дисплей в пилотската кабина. Но във времена на дигитализация и автоматизация това може да се сметне и по-скоро за предимство.

На следващия етап от тестовете се очаква самолетът да провежда полети на територията на държави, които нямат ясни рестрикции за свръхзвукови летателни машини, за да стане ясно дали преминаването му в небето предизвика дискомфорт.

При първия полет X-59 достига само дозвукови скорости (378 км/ч) на височина около 3667 м, защото целта му беше единствено да покаже летателната годност на самолета. При следващите обаче се планира да надхвърли скоростта на звука. Самолетът е проектиран с възможност да достига скорост от 1429 км/ч и височина от цели 16 800 м, което е наистина впечатляващо, обяснява Fox News.

Тихият свръхзвуков самолет е продукт на дългогодишното партньорство на NASA с компанията Lockheed, на която плащат цели 500 милиона долара за разработването му. 

Airbus Beluga - защо това е най-странно изглеждащият самолет в света

Airbus Beluga - защо това е най-странно изглеждащият самолет в света

Едно от най-мащабните творения на Airbus

"X-59 е символ на американската изобретателност. Американският дух не познава граници. Това е част от нашето ДНК - желанието да летим по-далеч, по-бързо и дори по-тихо от всеки друг преди", обяснява Шон Дъфи от NASA. А ако опитите преминат успешно, това може да отвори нова глава в бъдещето на търговските и товарни полети, намалявайки времето за тях наполовина.