Ужасяващият кадър на запалващ се самолет на Japan Airlines преди кацане на летище Ханеда в Токио остави света ужасен. Забележително е, че всичките 379 души на борда оцеляват, след като Airbus A350 се сблъска със самолет на японската брегова охрана, докато се опитва да кацне. За съжаление петима от шестимата души на борда на по-малкия самолет са загинали.
Пътниците се втурват към аварийните изходи на горящия самолет без ръчния си багаж в съответствие с инструкциите на екипажа. Оставянето на ценностите им е "основен фактор" за бързата евакуация на всички 379 души на борда, точно преди самолетът да бъде обхванат от пламъци на пистата на летище Ханеда в Токио, казват авиационни експерти.
Безупречната евакуация на самолета на Japan Airlines изуми света и спечели похвали от мнозина. Много експерти след инцидента коментират пред BBC, че всичко се свежда до това, че летателният екипаж е въвел своето строго обучение и "добре възпитаните" пътници, които са спазвали протоколите за безопасност.
"Не виждам нито един пътник на земята във видеоклиповете, които съм гледал, който да носи багажа си със себе си... Ако хората се опитат да вземат ръчния си багаж, това е наистина опасно, защото ще забавят евакуацията ", каза проф. Ед Галеа, директор на Инженерната група за пожарна безопасност в Университета на Гринуич.
А позицията на самолета Airbus A350 всъщност е затруднявала евакуацията. "Този инцидент далеч не беше идеален за евакуация. Самолетът беше с носа надолу, което означаваше, че за пътниците е трудно да се движат", казва той.
В случая за евакуацията на пътниците е можело да се използват само три надуваеми пързалки, които не са правилно разгърнати заради начина на приземяване на самолета. Пързалките са много стръмни, което може да бъде опасно.
По време на евакуацията е била повредена и системата за оповестяване на самолета, така че екипажът е трябвало да предава инструкции с помощта на мегафон и с викове, казват от Japan Airlines.
Въпреки това всички оцеляват. Има само един пътник с леки натъртвания, а други 13 са поискали медицински консултации поради физически дискомфорт, известяват от авиокомпанията. И една от основните причини всички тези хора да са живи в момента е отличното обучение по безопасност екипажа на самолета.
Бивша стюардеса на Japan Airlines разказва пред BBC, че пътниците на търговския полет са били "невероятни късметлии".
"Почувствах облекчение, когато разбрах, че всички пътници са в безопасност. Но когато започнах да мисля за процедурата за спешна евакуация, изведнъж се почувствах нервна и уплашена. В зависимост от това как са се сблъскали двата самолета и как се е разпространил огънят, можеше да бъде много по-лошо", разказва стюардесата, като допълва, че в реални ситуации е трудно да се гарантира, че пътниците няма да изпаднат в паника.
"Но това, което постигнаха, е по-трудно, отколкото човек може да си представи. Фактът, че успяха да накарат всички да избягат, е резултат от добрата координация между екипажа и пътниците, следващи инструкциите", категорична е тя.
По думите ѝ новите членове на екипажа преминават строго обучение за евакуация и спасяване до три седмици, преди да им бъде разрешено да служат в търговски полети. Обучението се повтаря всяка година.
"Минаваме през писмен изпит, обсъждане на казуси и практическо обучение, използвайки различни сценарии, като например когато самолетът трябва да направи кацане във вода или ако има пожар на борда. Персоналът по поддръжката също участва в такова обучение", разяснява бившата стюардеса, която напуска компанията преди 10 години.
Пилот на авиокомпания от Югоизточна Азия, който също пожелава анонимност, споделя, че строгото обучение, преминато от екипажа, е помогнало за бързата евакуация.
Източник: iStock
"Трябва да кажа, че беше невероятно. Мисля, че това, което спаси пътниците, е отличното обучение на екипажа. Наистина в ситуация като тази нямаш време да мислиш, просто правиш това, за което си обучен."
За да може всеки пътнически самолет да бъде международно сертифициран, производителите на самолети трябва да покажат, че всеки на борда може да напусне самолета в рамките на 90 секунди. И въпреки, че тестовете за евакуация понякога включват действителни пътници, при обучения все пак липсва елементът на паниката, който е характерен при реален инцидент и който често пречи на адекватните реакции и действия.
Пилотът добавя, че правилата за авиационна безопасност са значително засилени след минали злополуки. Сблъсъкът на два самолета Boeing 747 на летище Лос Родеос в Испания през 1977 г., който уби 583 души, остава най-смъртоносният инцидент в историята на авиацията. Но той води до преглед на процедурите в пилотската кабина и радиокомуникациите. Установява се, че катастрофата се дължи на неправилна комуникация между екипажа и ръководителите на полети.
Japan Airlines също имат в историята си катастрофа - през август 1985 г. самолетът, обслужващ полет 123 за Осака, се разбива в планина малко след излитане от Токио Ханеда. По-късно инцидентът е бил приписан на дефектен ремонт на производителя на самолети Boeing. Само четирима от всичките 524 души на борда са оцелелите при катастрофата, един от тях умира от нараняванията си.
През 2006 г. Japan Airlines открива подобно на музей съоръжение близо до Ханеда, показващо останките от инцидента, с цел насърчаване на осведомеността за безопасност сред своите служители.
"Пред лицето на болката и скръбта на опечалените семейства и общественото недоверие в безопасността на авиокомпаниите след катастрофата през 1985 г. ние обещахме, че никога повече няма да позволим такъв трагичен инцидент да се случи", написаха Japan Airlines на уеб страницата на съоръжението. И наистина се стараят.
Пожарът на борда отдавна се счита за една от най-големите заплахи за безопасността на самолета, след като той се задвижва от силно запалимо гориво и набор от силно запалими материали на борда, уточняват от Business Insider.
Затова и корпусът на самолета, като този на Airbus A350, участвал в инцидента, е проектиран със специални материали, които спрат бързото разпространение на огъня и генерирането на отровни изпарения.
Катастрофата на летище Манчестър през 1985 г., при която загиват 55 души, когато самолет на British Airtours се запалва при излитане, също става причина за преосмисляне на безопасността. Сега самолетите са проектирани така, че аварийните изходи да са лесно достъпни, където и да седим, а светлините показват местоположението им при условия на лоша видимост.
Но късметът също играе роля. Фактори като това повреден или не е корпусът на самолета, или ролята на екипажа, пасажерите и пожарникарите в борбата с пламъците, често печели на пътниците ценни минути за бягство.
Проучване от 2002 г. установява, че пилотите разполагат с около 17 минути, за да приземят безопасно самолет, ако на борда избухне пожар, така че фактът, че пътническият самолет в Токио вече е кацал, когато инцидентът се е случил, е важен фактор за осигуряване на време на хората да излязат живи.