Със сигурност всички сме чували марката Michelin и вероятно в два съвсем различни един от друг контекста - или като производител на автомобилни гуми, или като организация, която оценява най-изисканите ресторанти по света. И няма как да не се зачудим каква е историята и връзката между двете на пръв поглед съвсем несъвместими области.
Всичко започва към края на ХIX век, когато братята Андре и Едуард Мишлен имат собствен бизнес, но и голям проблем с него. Те основават компания за автомобилни гуми със седалище в малкия, провинциален град Клермон-Феран, на около четири часа южно от Париж. По това време във Франция има не повече от 3000 коли, пътната мрежа не е добре развита, а и трудно се намира гориво.
И хората очевидно се нуждаят от силен стимул, за да пътуват повече. Защото когато пътуват повече, гумите им се ще изхабяват по-бързо и ще имат нужда от по-честа смяна, а това значи повече приходи за компанията на Андре и Едуард.
Източник: iStock
Тогава братята създават малка, червена книжка в джобен формат, която наричат Ръководството на Michelin. В предговора пише, че предоставя на шофьорите необходимата информация за пътуване из Франция - къде да заредят, къде да ремонтират колата си, както и къде да пренощуват или да се нахранят.
Първоначално ръководството се разпространява безплатно, но Андре решава да започнат да го продават срещу малка сума, след като вижда как с едно от копията хората си подпират пейка пред гараж. През това време се случва подем в автомобилната индустрия, колите стават по-достъпни, по-удобни и по-бързи и мечтата на братята се осъществява да известна степен - французите започват да пътуват повече.
А с това интересът към Ръководството на Michelin се увеличава значително. Стига се дотам, че братята отварят офиси из страната, в които консултират местни и туристи с експерти и се изготвят маршрути за пътуване в страната и чужбина. По-голямата част от информацията, която се дава, идва от търговците на гуми на компанията, които пътуват много и най-добре знаят откъде е по-добре да минеш и къде е най-добре да спреш.
Източник: iStock
Няма доказателства, че цялата тази кампания е довела до повишение на продажбите на гуми. Но едно е ясно - Michelin има нов източник на приходи, който може да използва за ефективна реклама. В края на 20-те години на ХХ век препоръките за ресторанти в пътеводителя вече стават толкова значими, че се налага да се наемат посетители под прикритие, които да оценяват местата за хранене и това дали са достойни да получат звезда.
Рейтингите, които се създават още през 30-те години на миналия век, продължават да се използват и до днес, въпреки че системата на оценяване търпи леки трансформации. Една звезда означава, че ресторантът си "заслужава спиране", две означават, че "си струва да се заобиколи, за да се посети" и три означават, че "си заслужава специално пътуване". И до днес много туристи първо си правят резервация в някой ресторант с две или три звезди и след това организират всичко друго по пътуването до него, пише CNN.
Източник: iStock
Сега компанията се оценява на близо 24 милиарда долара и произвежда около 200 милиона гуми годишно. Ръководството също продължава да се издава като вече в него са включено над 30 хиляди ресторанта на три континента. От началото досега са продадени повече от 30 милиона копия.
И въпреки полюсните мнения относно рейтинговата система, няма спор, че ресторантите със звезда Michelin са винаги пълни и интересът към тях не спира. А това е най-доброто доказателство, че братята Андре и Едуард са си свършили работата наистина добре. Но голямата чест идва и с голямо отговорност, която определено не е за всеки и няма дори няколко случая на самоубили се шеф готвачи заради притесненията да не загубят звезда от рейтинга си.