Договорът за изграждане на тол система най-накрая е подписан. Парафите си под споразумението положиха вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и изпълнителният директор на "Капш Трафикком" Михаел Вебер.

Кога ще влезе в сила?

Австрийската компания спечели процедурата с цена 150 милиона лева без ДДС. Проектът ще продължи 19 месеца и включва доставка и инсталация на 500 терминала за регистриране и издаване на електронни винетки, 100 автомобила за контрол, 100 пункта за претегляне в движение и 500 портала за тол контрол. Компанията ще трябва да изгради и изчислителен център и офис за поддържка.

"Капш" има седем месеца, за да финализира инфраструктурата, като след проектът ще продължи с одити, оценки, изпитания и други процедури. Очаква се реално системата да заработи в края на 2019 или в началото на 2020 г.

Австрийството дружество вече е изграждало тол системите на Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус и има опит. То е изпълнило общо 280 проекта в 44 страни, като за финансовата 2016/17 г. е генерирала печалба от около 648 милиона евро.

Проектът ще бъде изграден за сметка на "Капш", като компанията ще очаква да си възвърне инвестицията в първите три години от стартирането на системата.

Защо е нужна тол система и кого ще засегне?

Основният проблем, пред който се изправя България, е системното недофинансиране в областта на пътната инфраструктура. Друг казус е несъответствието в приходите от леки автомобили и тежкотоварни камиони – в момента е около 70% към 30%, съответно, казва министър Нанков, при общо около 350 милиона лева постъпления годишно.

За леките автомобили промяна в цените няма да има, а тенденцията ще бъде обърната чрез драстично повишаване на таксите за тежкотоварните – около 6-7 пъти, отново по думите на министъра. "В момента еднодневната винетка за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона е 23 лв. На тази цена те преминават пътя от ГКПП "Калотина" до ГКПП "Капитан Андреево". За сравнение преминаване по магистралата между Ниш и Пирот с дължина 90 км в Сърбия от януари се плаща около 20 лв.", посочи той.

В крайна сметка министерството очаква още през първата година след внедряването на система приходите да са около 1 млрд. лв.

За кои пътища ще важи?

В заданието за обществената поръчка е записано, че тол такса ще се събира за всички класове асфалтирани пътища – І-ви, ІІ-pи и ІІІ-ти ĸлac. Toвa вĸлючвa мeждy 16 000 и 18 000 ĸм или oĸoлo 80% oт пътнaтa мpeжa.

Към момента не е ясно и колко точно ще бъдат таксите.

Веднага след подписването обаче стана ясно, че това предвиждане не е реалистично. Самият министър заяви, че е по-скоро вероятно тя да важи за 8 000 км. републикански пътища. В интервю пред bTV днес Веселин Давидов, член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура", допусна, че е възможно поетапно разширяване на обхвата по-късно.

В крайна сметка решението ще бъде взето след обсъждания в рамките на следващите месеци.

Ремонт на пътища

Надежите на изпълнителната власт е, че въвеждането на тол системата ще реши и част от проблема с хроничното недофинансиране за ремонт и изграждане на републикански пътища. По думите на инж. Дончо Атанасов, председател на УС на АПИ, около 6-7 хил. км. от пътната мрежа в страната е в "недобро" състояние, а годишният недостиг за поддръжката е между 200 и 300 млн. лв. Очаква се 4-5 години след въвеждане на тол системата да бъдат ремонтирани 7 хил. км. третокласна пътна мрежа.

Приходите ще послужат и за други големи инфраструктурни проекти – "поне един тунел по Стара планина", магистрала "Струма" и магистрала "Хемус", както и скоростни пътища между Велико Търново и Русе, както и между Ботевград и Видин.