Шведският учен Мартин Беландер, докторант по психология в световноизвестния Каролински институт, е установил, че в края на XX в. Най-използван от палитрата на художниците е синият цвят, съобщава artnet.com.

За своето проучване аспирантът е изследвал спектрограмите на 94 526 картини, създадени между 1800 г. и 2000 г., и стигнал до извода, че някои цветове имат по-осезаемо присъствие в различните видове изкуства.

По време на своята работа Беландер е използвал базите данни на BBC Your Paintings, Google Art Project, Wikiart и Wikimedia Commons. Той установил, че за разлика от филмовите трейлъри, при които са предпочитани различните нюанси на оранжевото, в изобразителното изкуство - най-вече в живописта, се срещат повече сините цветове.

Според учения, има няколко причини, които обуславят тази тенденция - по време на Първата световна война (1914-1918), например, синият цвят е много популярен сред художниците, които по всяка вероятност са вдъхновени и доразвиват концепцията на т. нар. син период на Пикасо (1901-1904).

Друга е, че в края на XX в. цената на сините пигменти, които винаги са били много скъпи, вече са напълно достъпни. Трета пък е, че се появява все по-пълна информация за токсичността на кадмия, който е съставна част на червените, оранжевите и жълтите бои.

И, разбира се, не се се подминава влиянието на неумолимото време или по всяка вероятност с годините много от пигментите променят цвета си.

Ерин Блекмор, от американското издание Smithsonian Magazine, обаче смята, че доминирането на синия цвят може да се дължи и на факта, че при цифрово изображение, много често тъмните участъци от картините изглеждат синкави, което по някакъв начин компрометира изследването.

В средата на декември миналата година, от компанията Pantone определиха за цвят на 2015 г. виненочервеният или Marsala (18-1438)./Lifestyle.bg