В последните години говорим за все нови и нови ефекти от климатичните промени, които засягат всеки един от нас. А покрай възраждането на пътуванията със самолет след ковид пандемията става ясно, че и тук се усеща негативното им влияние.
Според ново изследване, проведено в University of Reading, случаите на силна турболенция са се увеличили с цели 55% от 1979 г. насам и се очаква да стават все по-чести с повишаването на температурите на нашата планета.
Глобалното затопляне предизвиква промени във въздушните потоци, по които самолетите летят, за да увеличат скоростта си. Това са сравнително тесни ленти от силен западен вятър в горните нива на атмосферата на надморска височина, каквато поддържат самолетите.
Източник: iStock
Увеличаването на парниковите газове предизвиква загряване на тропосферата - най-ниския слой на атмосферата, в който живеем ние. А следващият слой - стратосферата, се охлажда със скорост, подобна на тази на затоплянето. Така се създава голяма температурна амплитуда вертикално в атмосферата, което води до по-силни и хаотични въздушни потоци, обясняват от Daily Mail.
Учените засега могат да прогнозират, че между 2050 и 2080 г. броят на турболенциите при ясно небе ще е драстично по-висок, ако не се въведат действащи мерки срещу климатичните промени и не се намали количеството вредни емисии в атмосферата.
Източник: iStock
Друга промяна, която е важно да се извърши, е по-внимателното прогнозиране за възможно настъпване на турболенции по време на полет, за да се избегнат наранявания на пътниците и щети по машините, които пък водят след себе си огромни загуби за авиокомпаниите.
По-голямата част от турболенциите възникват или при преминаване над конкретни области, например планински масиви, или вследствие на разразили се бури. Те по-лесно да бъдат предвиждане и избегнати за разлика от турболенциите при чисто небе, които са резултат на климатичните промени. Те са невидими и трудно предвидими и единственият начин да се избегнат е чрез комуникация между пилотите на самолетите.