СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: 2.0 TDI

Работен обем: 1968 куб. см.

Мощност: 115 к.с.

Въртящ момент: 300 Нм

Ускорение: 10.4 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 205 км/ч

Среден разход: 3.5 л/100 км

Трансмисия: 6-степенна механична

Базова цена: 37 960 лв.

Автомобилите са като кучетата - приличат на собствениците си. Наблюдавайки един автомобил, можеш да кажеш много за неговия собственик. Дали държи околните да го харесват, взима ли се насериозно, комплексиран ли е и какво е разбирането му за добра хигиена.

В тази връзка, само допреди 10 години да караш Skoda не беше особено престижно. Все пак чешката марка (със 160-годишна история!) бе приемана за нищо повече от евтина и безлична алтернатива на Volkswagen. Което, от една страна, се бе доказало като печеливша стратегия, но от друга, пречеше на компанията да заживее собствен живот.

Към настоящия момент Skoda продължава да е част от голямото семейство на Volkswagen Group, но качеството и най-вече стилът на автомобилите й бе подобрен значително. И вече не разчита само на застояли части от предходни модели на Volkswagen, а се възползва от всички технологии на германския концерн, както и от цялостно нов дизайнерски език, който я превърна в разпознаваема и дори желана марка.

Снимка 497755

Източник: Skoda

ДОКАЗАТЕЛСТВОТО

Последното поколение на Skoda Octavia е доказателство за всичко това. Дори и като комби, което традиционно в България се възприема скептично, новият модел изглежда добре, без да се набива на очи прекалено.

Вътре пък ни посреща доста голям сензорен дисплей, дързък волан с два хоризонтални лъча и два въртящи се контролера. Има и дълбоки и удобни седалки, които ще ни държат където ни е мястото, когато решим да му отпуснем края и да се позабавляваме по завоите.

С комби по завоите няма да е много красиво, но не пречи да се опита. Човек трябва да си избере само по-мощен двигател, защото 2.0-литровият турбодизел със 115 к.с. определено не е добър за целта, изпробвахме го.

Неговата сила е постигането на изключително нисък разход на гориво по време на дълги пътувания, като в случая говорим за под 5 л/100 км в реални условия.

Ако не гоним максимално ниска цена, за препоръчване е да изберем и автоматична скоростна кутия, особено в комбинация с дизеловите двигатели - 6-скоростната механична трансмисия върши чудесна работа, но изисква честа смяна на предавките, което в динамичния модерен свят може да бъде малко досадно.

Снимка 497753

Източник: Skoda

Интериорът на новата Octavia развива минималистичната концепция, при която върху волана има повече бутони, отколкото в цялата кола. Те са нужни на шофьора, защото му дават бърз достъп до основните пътни асистенти и функции, които иначе се управляват през 10-инчовия тъчскрийн дисплей.

Менютата в него са доста красиви и интуитивни, но ще ни трябва известно време да свикнем с местоположението им.

Например: за да изключим Start/Stop функцията, трябва да влезем в специална секция на интерфейса, вместо просто да натиснем физически бутон. И ако не харесваме въпросната функция, то ще трябва да го правим всеки път, защото не може да я изключим за постоянно.

Снимка 497756

Източник: Skoda

ОЧАКВАНИЯ

Интересно решение е, че физически може да увеличим звука само от волана. Ако пътуващият до нас поиска да стори това, ще трябва да докосне и да плъзне пръста си по гланцирана черна лента, разположена под дисплея. И да, определено не очаквахме нещо подобно в една Skoda.

Не очаквахме също, че някога ще имаме толкова много пространство за багаж. Минусът на комбитата е техният външен вид (за някои хора), плюсът обаче е един огромен и практичен багажник, в който всяко семейство с дете би се влюбило от пръв поглед.

Дори не е нужно да знаем точната му кубатура, достатъчно е само да сме наясно, че какъвто и багаж да имаме, той ще се побере.

Снимка 497763

Източник: Skoda

А ако дори този багажник не ни е достатъчен, можем просто да сгънем част от задната облегалка и да продължим да товарим.

ДОПЪЛНИТЕЛНО ОБОРУДВАНЕ

Може да: побере целия ни багаж с лекота

Не може да: ни стресне с ускорение

Липсва му: автоматична скоростна кутия

Когато говорим за технологии, новата Octavia може да бъде поръчана с почти всичко, с което модерното автомобилостроене разполага. Тя може да следи лентата за движение и да ни коригира през волана, ако се разсеем например.

Може да ни сигнализира за изненадващо спиране на автомобила пред нас, а ако това не е достатъчно, може и да спре вместо нас.

Двигателят ѝ спира и се стартира автоматично на светофар, влизането и излизането е безключово, а воланът е с отопление, за да не ни е дискомфортно дори и в най-студената зимна утрин.

Снимка 497751

Източник: Skoda

Проблемът е, че всичко това струва пари, така че бързо трябва да се отървем от старите си разбирания за Skoda.

Една добре оборудвана версия от този модел с лекота би ни струвала над 50 000 лева.

От друга страна обаче, ако се отпуснем и похарчим повече пари, ще получим автомобил, който не просто ще използваме за работа, а и за удоволствие и истински комфорт в ежедневието.

Снимка 497757

Източник: Skoda

Skoda Octavia е от автомобилите, които изискват известна зрялост от своите собственици. Особено в случая на комби версията, те са улегнали и зрели хора, които не се интересуват особено от хорското мнение, а държат на своя аргументиран и добре обмислен избор.

Чудим се само какво куче би била Octavia, за да отива на такива хора - може би немска овчарка, заради своя лесно контролируем характер и мултифункционално естество.