През последните десетина години кросоувърите се превърнаха от екстравагантност в абсолютно правило. Мнозина ги предпочитат заради представителния им външен вид (за разлика от повечето комбита), пътното им поведение и големият багажник. Нароиха се и много подкласове, размери и модификации, като пазарът предлага за всекиго по нещо.
Независимо дали търсим мултифункционален джип, с който през уикендите да изследваме извора на река Струма с приятели пещерняци и оборудването им, или удобен семеен автомобил за града и асфалтови приключения през почивните дни, производителите има какво да ни предложат.
Първото Renault Captur се появи в разгара на тази кросоувър експанзия. Идеята на французите бе да предложи една идея по-голямо и по-високо Clio. Именно тогава дойде и логичният въпрос защо човек да не си купи по-евтиния модел, утвърдил се през годините като един от най-успешните градски автомобили?
Източник: Renault
ИЗРАСТВАНЕ
Оттогава минаха седем години. Всички модели нараснаха на размери, а това засегна и второто поколение на Captur, с което се запознахме наскоро.
Добрата новина е, че то е по-голямо, по-удобно и по-смислено от своя предшественик. В него вече може да поберем повече багаж, външният му вид е по-дързък, а на българския пазар се предлага версия с фабрично монтирана газова уредба. Признаваме, че не е особено изтънчено, но едва ли има човек, който не обича да пътува много за малко пари.
Източник: Renault
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация: Tce 100 BVM LPG
Работен обем: 999 куб. см
Мощност: 100 к.с.
Въртящ момент: 160 Нм
Ускорение: 13.3 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 173 км/ч
Среден разход на бензин: 6.0 л/100 км
Трансмисия: 5-степенна механична
Базова цена: 33 280 лв.
Моделът с газова уредба е комбиниран с трицилиндров бензинов двигател със 100 к.с. и ръчна скоростна кутия. Звучи скромно и на моменти се усеща точно така, макар че турбокомпресорът минимизира щетите от липсващия четвърти цилиндър.
Обективно погледнато, трябва да сме по-добри с планирането единствено при нужда от изпреварване на дълъг камион на двулентов път и при нужда от рязко потегляне от място. В останалото време разполагаме с достатъчно "коне", за да поддържаме висока скорост по магистрала.
А последното ще ни е нужно, имайки предвид, че газовият Captur може да ни осигури над 1000 километра автономен пробег с двата типа гориво. Това означава, че ще стигнем от София до южната част на Австрия, без да спираме на бензиностанция. Освен ако не ни се допие кафе, разбира се.
Източник: Renault
И не, в багажника няма голяма и грозна бутилка за пропан-бутан. А освен ако не ни видят на "грешната" колонка на бензиностанцията, никой приятел няма да заподозре, че караме на газ. Единственият издайник е миниатюрен бутон, разположен ниско вляво от волана, където няколко светодиода показват количеството на газ в бутилката.
ЕКСТРИ
Като стана въпрос за бутони, много такива в интериора на Captur няма - почти всичко е умело събрано в мултимедийната система и се управлява през сензорния дисплей. Оттам променяме всички настройки, включително и увеличаването на звука на радиото.
Сред всички технологии, с които Captur може да бъде оборудван, препоръчваме парктроника, който е доста прецизен и чрез тонколоните ни известява доста умело къде и колко далече са препятствията по пътя към перфектното паркиране. Възможността за безжично зареждане на телефона също не е за подценяване.
Източник: Renault
Първоначално багажникът не изглежда особено голям, но само докато не открием, че под твърдата кора има доста дълбоко двойно дъно, идеално за по-дребни предмети или малки пазарски чанти.
От една страна, така се лишаваме от "удоволствието" на първия завой всички покупки да се разпилеят в багажника, а от друга може да транспортираме нещо, което не искаме да се смачка. Например две касетки с ягоди.
Източник: Renault
МОЖЕ ДА: не спира на бензиностанция
НЕ МОЖЕ ДА: се качи на връх Ком
ЛИПСВА МУ: малко мощност
Разбира се, новото Renault Captur се предлага и с други двигатели с мощност между 85 и 154 к.с. - за хората, които все пак са скептични относно притежаването на кола с газова уредба.
Скоростните кутии са общо три - механична с пет и шест скорости, както и автоматична с два съединителя и седем предавки.
Версията с газова уредба, която карахме, се предлага само с 5-скоростната ръчна скоростна кутия, което е малко жалко, но предвид мощността, допълнителна предавка не е и нужна.
Източник: Renault
Необходимо е да кажем, че Captur продължава да не се предлага със задвижване на четирите колела, но и в същността си той е паркетен "джип" за хора с дънки и кецове, не за гореописаните пещерняци.
Captur е за млади семейства, които обичат ненатрапчиви, но стилни превозни средства с разумен разход, разумна цена и съвременни екстри. Същата тази група хора няма да остане разочарована, защото компактният френски кросоувър е именно това.