През последните десетина години кросоувърите се превърнаха от екстравагантност в абсолютно правило. Мнозина ги предпочитат заради представителния им външен вид (за разлика от повечето комбита), пътното им поведение и големият багажник. Нароиха се и много подкласове, размери и модификации, като пазарът предлага за всекиго по нещо.

Независимо дали търсим мултифункционален джип, с който през уикендите да изследваме извора на река Струма с приятели пещерняци и оборудването им, или удобен семеен автомобил за града и асфалтови приключения през почивните дни, производителите има какво да ни предложат.

Първото Renault Captur се появи в разгара на тази кросоувър експанзия. Идеята на французите бе да предложи една идея по-голямо и по-високо Clio. Именно тогава дойде и логичният въпрос защо човек да не си купи по-евтиния модел, утвърдил се през годините като един от най-успешните градски автомобили?

Снимка 494579

Източник: Renault

ИЗРАСТВАНЕ

Оттогава минаха седем години. Всички модели нараснаха на размери, а това засегна и второто поколение на Captur, с което се запознахме наскоро.

Добрата новина е, че то е по-голямо, по-удобно и по-смислено от своя предшественик. В него вече може да поберем повече багаж, външният му вид е по-дързък, а на българския пазар се предлага версия с фабрично монтирана газова уредба. Признаваме, че не е особено изтънчено, но едва ли има човек, който не обича да пътува много за малко пари.

Снимка 494582

Източник: Renault

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: Tce 100 BVM LPG

Работен обем: 999 куб. см

Мощност: 100 к.с.

Въртящ момент: 160 Нм

Ускорение: 13.3 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 173 км/ч

Среден разход на бензин: 6.0 л/100 км

Трансмисия: 5-степенна механична

Базова цена: 33 280 лв.

Моделът с газова уредба е комбиниран с трицилиндров бензинов двигател със 100 к.с. и ръчна скоростна кутия. Звучи скромно и на моменти се усеща точно така, макар че турбокомпресорът минимизира щетите от липсващия четвърти цилиндър.

Обективно погледнато, трябва да сме по-добри с планирането единствено при нужда от изпреварване на дълъг камион на двулентов път и при нужда от рязко потегляне от място. В останалото време разполагаме с достатъчно "коне", за да поддържаме висока скорост по магистрала.

А последното ще ни е нужно, имайки предвид, че газовият Captur може да ни осигури над 1000 километра автономен пробег с двата типа гориво. Това означава, че ще стигнем от София до южната част на Австрия, без да спираме на бензиностанция. Освен ако не ни се допие кафе, разбира се.

Снимка 494583

Източник: Renault

И не, в багажника няма голяма и грозна бутилка за пропан-бутан. А освен ако не ни видят на "грешната" колонка на бензиностанцията, никой приятел няма да заподозре, че караме на газ. Единственият издайник е миниатюрен бутон, разположен ниско вляво от волана, където няколко светодиода показват количеството на газ в бутилката.

ЕКСТРИ

Като стана въпрос за бутони, много такива в интериора на Captur няма - почти всичко е умело събрано в мултимедийната система и се управлява през сензорния дисплей. Оттам променяме всички настройки, включително и увеличаването на звука на радиото.

Сред всички технологии, с които Captur може да бъде оборудван, препоръчваме парктроника, който е доста прецизен и чрез тонколоните ни известява доста умело къде и колко далече са препятствията по пътя към перфектното паркиране. Възможността за безжично зареждане на телефона също не е за подценяване.

Снимка 494576

Източник: Renault

Първоначално багажникът не изглежда особено голям, но само докато не открием, че под твърдата кора има доста дълбоко двойно дъно, идеално за по-дребни предмети или малки пазарски чанти.

От една страна, така се лишаваме от "удоволствието" на първия завой всички покупки да се разпилеят в багажника, а от друга може да транспортираме нещо, което не искаме да се смачка. Например две касетки с ягоди.

Снимка 494580

Източник: Renault

МОЖЕ ДА: не спира на бензиностанция

НЕ МОЖЕ ДА: се качи на връх Ком

ЛИПСВА МУ: малко мощност

Разбира се, новото Renault Captur се предлага и с други двигатели с мощност между 85 и 154 к.с. - за хората, които все пак са скептични относно притежаването на кола с газова уредба.

Скоростните кутии са общо три - механична с пет и шест скорости, както и автоматична с два съединителя и седем предавки.

Версията с газова уредба, която карахме, се предлага само с 5-скоростната ръчна скоростна кутия, което е малко жалко, но предвид мощността, допълнителна предавка не е и нужна.

Снимка 494578

Източник: Renault

Необходимо е да кажем, че Captur продължава да не се предлага със задвижване на четирите колела, но и в същността си той е паркетен "джип" за хора с дънки и кецове, не за гореописаните пещерняци.

Captur е за млади семейства, които обичат ненатрапчиви, но стилни превозни средства с разумен разход, разумна цена и съвременни екстри. Същата тази група хора няма да остане разочарована, защото компактният френски кросоувър е именно това.