С колите на ток е много трудно. Те трябва да са едновременно красиви, радикални, да изминават много километри с малко заряд, да не тежат колкото ядрен реактор и да са все пак по-евтини от такъв. Уравнението е много сложно за дизайнери, инженери и финансисти, като успешни примери не липсват, но и не са често срещано явление. За нас Hyundai Ioniq 5 е точно такъв успешен пример и по-долу ще разкажем защо мислим така.

Повечето електромобили се стараят твърде много да ни се харесат. Като онзи досаден човек, с който се запознаваме и той мигновено започва да ни разказва вицове до откат. Първите два може би ще са ни смешни, но след това бихме предпочели тишината.

Същото е при колите. Компаниите много държат електромобилите да се различават от всичко, което сме виждали до момента и да ни натякват безгласно, че именно те са бъдещето. Това е и причината повечето от тях да имат радикален дизайн, странни интериори и иновативни решения.

Снимка 593377

Източник: Hyundai

Всичко това е много интересно и няма да крием, че изпитваме вълнение, когато гледаме, седим или шофираме такъв автомобил. Усещаме го като изцяло нов прочит на добре известна книга. Но е и малко дразнещо, защото не спираме да се питаме "защо".

Защо е нужно автомобилът да няма странични огледала, а камери и дисплеи? Не създава ли това повече проблеми, отколкото решава? Защо е нужно да увеличаваме звука на радиото с пръстов жест във въздуха? Толкова ли ще се уморим, ако просто натиснем бутона на волана...

Примерите са ужасно много и общото между тях е, че по този начин автомобилните компании създават шум около продукта си и оправдават в повечето случаи високата му цена. Правят го да изглежда ексклузивен, специален и различен. Но трябва ли това да се случва на всяка цена?

Снимка 593378

Източник: Hyundai

НЕ НА ВСЯКА ЦЕНА

Hyundai Ioniq 5 доказва, че не е нужно всичко да е на всяка цена. Корейският електромобил изглежда атрактивно и много модерно, но поне в нашите очи не се опитва да ни се харесва твърде много. Въпреки матовата боя, скритите дръжки на вратите, П-образните дневни светлини отпред и минималистичния интериор, в своята същност Ioniq 5 е един класически хечбек.

Изключително уважаваме това, защото днешната автомобилна реалност е пълна с коли, които съчетават в себе си пет различни концепции за проектиране на купе, което донякъде лишава автомобилите от характер.

Снимка 593379

Източник: Hyundai

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: IONIQ 5 77.4 kWh
  • Работен обем: -
  • Мощност: 229 к.с.
  • Въртящ момент: 605 Нм
  • Ускорение: 7.3 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 185 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 507 км
  • Капацитет на батерията: 77.4 кВч
  • Базова цена: 95 990 лв.

Приемаме го като по-висок хечбек, който може да подкрепи умело градското ни ежедневие. И до там с "класическото". Huyndai Ioniq 5 се предлага във версии с един и два електромотора и три различни мощности - 170, 229 и 325 к.с.

Последната и най-мощна версия разполага с два електромотора - по един на всяка ос, с което на практика Ioniq 5 се превръща в 4х4 автомобил. Казваме "на практика", защото механична връзка между двата моста липсва, но това не е някаква новост в наши дни, а по-скоро нещо, с което трябва да свикваме. Или поне запалените по офроуда трябва да свикват.

И въпреки че на хартия Ioniq 5 се води кросоувър, тук за офроуд и дума не може да става. Говорим по-скоро за сцепление. Като при всеки друг електромобил с доста "коне" под капака, Hyundai Ioniq 5 изпитва трудности при рязко тръгване от място.

И за да не буксува прекалено много в студените есенни сутрини, той разчита на електронни системи, а в случая и на втори задвижващ мост, който му помага да се изстреля напред, вместо да остане на място.

Снимка 593373

Източник: Hyundai

Ние карахме именно най-мощната версия с два двигателя, която съвсем логично е най-скъпата и най-тежката. При нея цената достига малко неприличните 110 хиляди лв., но пък разполагаме с 325 к.с.

Интересното е, че батерията е с идентичен капацитет с тази в по-евтината средна версия на Ioniq 5, която има само един електромотор и именно заради това може да измине повече километри.

С нашето каране в реални условия, много спускания и изкачвания в извънградски режим, колата успя да измине 220 км с 50% от батерията. Което е чудесен резултат.

Разбира се, трябва да отбележим, че не сме карали особено динамично и в две трети от времето бяхме на режим Eco, който значително "скопява" двигателя.

Снимка 593380

Източник: Hyundai

Ако приемем, че "спокойно" не е дума, която присъства в шофьорския ни речник, можем да очакваме около 350 км с едно зареждане. Този стил на шофиране се отразява негативно на максималния пробег, но пък влияе добре на настроението, защото Ioniq 5 е кола, която позволява забавление.

Версията със 325 к.с. ускорява до 100 км/ч за чудесните 5.1 секунди и развива максимална скорост от 185 км/ч. А това в превод означава, че можем да очакваме и известна доза адреналин.

Снимка 593374

Източник: Hyundai

В ИМЕТО НА СВЕТЛИНАТА

Интериорът на Ioniq 5 може да се определи с една дума и тя е "светлина". Вътре е ужасно светло, което трябва да признаем, че много му отива. Символиката е ясна - простор, чистота и вяра в бъдещето, без да влагаме прекалено дълбок смисъл в последното. Тестовият автомобил беше оборудван с интериор от светла кожа, светъл плат, светли пластмаси, дори интерфейсът на дисплеите е бял.

За капак на всичко това Ioniq 5 може да бъде поръчан и с огромен стъклен панорамен покрив, който позволява на всички налични слънчеви лъчи да ни осветят допълнително. Резултатът е, че вътре е луксозно и приятно.

Снимка 593383

Източник: Hyundai

Таблото е минималистично, но добре подредено. Пред нас в общ панел има разположени два големи дисплея, които не са ориентирани към шофьора, а към всички в купето. Под десния панел има тънка "лента" с физически и сензорни бутони за най-важните функции, което оценяваме по достойнство. Не разбираме решението на някои производители да осигуряват достъп до всички функции на автомобила през големия дисплей, защото го смятаме за непрактично.

Снимка 593375

Източник: Hyundai

  • Може да: кара пешеходците да се обръщат
  • Не може да: бъде дискретен
  • Липсва му: лого на волана

Любопитна подробност е, че Ioniq 5 e първият автомобил, който караме, който няма лого на волана. Не знаем тази информация с какво ни помага, но го намираме за любопитно. От друга страна е интересно наличието на бутони на пасажерската облегалка от страната на шофьора.

Чрез тях шофьорът може да регулира позицията на задната седалка и на пасажерската такава, което ни се стори ужасно удобно, макар че не се сещаме за сценарий, в който бихме ползвали подобна функция. Може би ако возим непослушно хлапе, което рита облегалката отпред и с натискането на бутон имаме възможност да го отдалечим от нея.

При всяко положение това е екстра, която не се вижда всеки ден и носи червени точки за Ioniq 5, защото допълни усещането ни, че караме по-различен автомобил. А и възможността за регулиране на задните седалки означава гъвкаво багажно пространство, което е сериозен позитив.

Снимка 593382

Източник: Hyundai

Малко странен ни се стори скоростният лост или по-точно неговата позиция. Той се намира на нетипично място, отдясно под лостчето за чистачките. Факт е, че не пречи, но се намира на място с ограничена видимост, което не е много удобно.

Като стана въпрос за видимост, ако сме по-високи е почти невъзможно да си настроим седалката и волана така, че горната му част да не скрива скоростта и оставащия ни пробег. Другият вариант е да не сме се постарали достатъчно, което също е възможно. От друга страна обаче, за високи хора има предостатъчно място и за глава, и за крака, а това е по-важно.

Снимка 593372

Източник: Hyundai

Впечатляваща е способността на Ioniq 5 да следи пътната лента за движение. Изпробвахме го по не съвсем безопасен начин на участък с оскъдна маркировка и колата се справяше учудващо добре, без никаква нужда от наша намеса.

Все пак сме длъжни да кажем, че това не е препоръчително да се прави и изисква допълнителна доза бдителност от страна на шофьора. Така или иначе, колата бързо разбра, че се опитваме да си правим своеволия и ни подсети настоятелно да върнем ръцете си на волана.

Hyundai Ioniq 5 е автомобил, за който може да се говори много. От дизайна до цялостната му философия - кола, която безспорно е интересна. Това се доказва и от пешеходците, които постоянно обръщат глави след нея.

За нас това е успешно решение на уравнението, а резултатът е един чудесно композиран, качествен и приятен за шофиране автомобил. Теглото от два тона и цената също си ги бива, но това е реалността при електромобилите, а и все още не можем да ги сравняваме с тези на ядрен реактор, така че всичко е наред.