"Идеална е за втора кола". Всеки си го е помислял поне веднъж при вида на някое кокетно, компактно автомобилче с почти анимационно излъчване. И нека не си кривим душата, ниският разход на гориво също има значение. Ние също сме си го помисляли - неведнъж, но този път заложихме на нещо по-необичайно - Honda Jazz.

Едва ли е първият градски автомобил, за който човек се сеща, но той определено има с какво да ни разсее от иначе леко скучния компактен сегмент. И не просто Jazz, а Jazz Crosstar, при това хибриден. Точно такъв покарахме за един уикенд и, честно казано, съжалихме, че не сме се сетили за него малко по-рано.

Снимка 528724

Източник: Honda

ЗАЩО

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 1.5 Jazz e:HEV
  • Работен обем: 1498 куб. см.
  • Мощност: 109 к.с.
  • Въртящ момент: 131 Нм
  • Ускорение: 10.2 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 173 км/ч
  • Среден разход на бензин: 4.5 л/100 км
  • Трансмисия: CVT роботизирана
  • Базова цена: 46 990 лв.

С Honda Jazz Crosstar е:HEV човек не изпитва никакво натоварване. Нито къде ще паркира, нито как ще маневрира в тесния подземен паркинг, нито колко ще му струва пътуването.

Усещането от шофирането му е безгрижно. Воланът се върти с един пръст, смартфонът се връзва със системата с два клика, а видимостта във всички посоки е страхотна, което е голям плюс за всеки градски автомобил.

Последното се дължи на големите стъкла, както и на допълнителните малки триъгълни прозорци, вградени в предните колонки. Буквално във всеки един момент знаем какво се случва около нас, което е доста полезно в градската среда, където отвсякъде дебнат опасности - ръждиви колчета, конуси, полегнали огради, нерегламентирани антипаркинг съоръжения и т.н.

Високо в двата края на таблото пък има две големи поставки за чаши, което е леко необичайно и донякъде нелепо решение, но пък никога повече няма да се чудим коя чаша е нашата. Е, има и минуси - ако нещо се разлее, то ще е върху нас или човека до нас.

Снимка 528720

Източник: Honda

Вътре няма да открием много кожа, но тя така или иначе не е много типична за този сегмент. Вместо това докосваме модерен и приятен текстил, мека пластмаса и матови повърхности, върху които не остават отпечатъци.

Като големина и вътрешно пространство, Honda Jazz Crosstar предлага достатъчно за спокойно и комфортно обитаване на интериора, без разточителство. Особеност е, че при хибридната версия, багажникът е малко по-малък, защото под дъното му е монтирана батерията.

Снимка 528719

Източник: Honda

Ако някой се чуди какво означава добавката Crosstar към името на Jazz, отговорът е очевиден. Honda се опитва да ни убеди, че това е кросоувър, но на практика ние знаем, че това е обикновен Jazz с някои по-"грубовати" черти и една идея по-високо окачване. За офроуд и дума не може да става, просто да се знае.

Снимка 528718

Източник: Honda

МАЛЪК, НО ХИБРИД

Някои хора биха казали, че няма особен смисъл от малки хибриди. Градските автомобили имат малки двигатели, което означава и нисък разход на гориво.

  • МОЖЕ ДА: ни очарова
  • НЕ МОЖЕ ДА: ни изуми с шумоизолация
  • ЛИПСВА МУ: мощност

Защо тогава да се усложнява всичко това с допълнителен двигател, скъпа батерия и т.н.? Ами именно защото хибридите са създадени, за да владеят града.

В случая на Jazz Crosstar e:HEV малкият електродвигател осигурява допълнително ускорение и подпомага компактния бензинов мотор, като по този начин получаваме приятна динамика и доста нисък разход на гориво.

Изненадващото е, че реалният разход доста се доближава до каталожният, като ние успяхме да реализираме среден разход от около 5.5 л/100 км.

Снимка 528721

Източник: Honda

Интересното тук е, че под капака има 1.5-литров бензинов мотор, който задвижва директно колелата единствено при високи скорости. През останалото време той просто осигурява ток за двата електромотора - един по-малък, който работи като стартер и алтернатор, и втори, по-голям, който реално задвижва колата.

Дали може да се движи само на ток? Може, но символично - едва няколко километра с ниска скорост.

Снимка 528722

Източник: Honda

Извадихме Jazz от комфортната му зона и го изкарахме на магистралата, където трябва да признаем, че той повече бръмчи, отколкото върви. Особено над 100-110 км/ч.

Не го съдим за динамиката, имайки предвид, че неговата сила е в центъра на града, но наистина може би японците е трябвало да поработят малко повече по обезшумяването.

За сметка на това воланът вибрираше всеки път, когато се опитахме да изпреварим без мигач, а на дигиталното табло се изобразяваше само информацията, от която човек наистина има нужда.

Снимка 528723

Източник: Honda

Honda Jazz Crosstar e:HEV безспорно е един автомобил с дълго име, но и с интересна същност. В доста малка окомплектовка има голямо количество технологии и добра доза чар.

Всеки зад волана ще се радва на нисък разход на гориво, чудесна ергономия в интериора и приятни на допир материали, но ще трябва да преглътне липсата на мощност при високи скорости. Все неща, които са типични за перфектния втори автомобил и неговата основна мисия - да кръстосва градските улици.