Свръхзвуковите пътнически самолети Конкорд, които летяха до 2003 г., бяха истинско чудо в авиацията. А сега, близо две десетилетия след пенсионирането им, NASA ни запознава с техния наследник - X-59 QueSST.
Космическата агенция на САЩ от години работи по проект за създаване на ново поколение тихи свръхзвукови самолети и изглежда напредъкът е голям. От там се похвалиха, че са завършили успешно тестовете на умален модел в аеродинамичен тунел. А до края на годината са планирани и опити с пълноразмерна летателна машина с дължина 28.7 м и размах на крилата от девет метра.
X-59 QueSST, известен и като "сина на Конкорд", все още е в процес на създаване от NASA и аерокосмическата компания Lockheed Martin. Той е проектиран да се движи със скорост, по-бърза от тази на звука - 1770 км/ч. Тя ще му позволи да изминава разстоянието между Лондон и Ню Йорк по въздух за само три часа.
I am super excited about the NASA X-59 QueSST starting its test flights next year! Absolutely awesome to have this stuff basically going on in my backyard. pic.twitter.com/yToVT5DnxV
— Alec Hutchinson (@BP_Hutch) March 5, 2021
Двигателят е разположен в горната част на самолета с идеята да произвежда по-малко шум от своя предшественик Конкорд. Дългият малко над девет метра нос на летателната машина също е проектиран специално с цел да минимизира ударните вълни, предизвикани от движението на въздушните частици, предава Daily Mail.
От NASA искат новият свръхзвуков самолет да се движи без така характерния за предишните "звуков бум", който възникват при "счупване" на звуковата бариера и развиване на скорост, по-висока от тази на звука. Засега проведените тестове в тунел показват задоволителни резултати в тази посока. Е, шум отново ще има, но далеч по-тих - наподобяващ далечен гръм, обясняват от агенцията.
Ако първоначалните тестове на X-59 QueSST преминат успешно, следващите ще се проведат над населени райони, като жителите ще бъдат помолени да оценят звука, който създават самолетите. А дали и кога свръхзвуковите летателни машини ще започнат да изпълняват пътнически полети, предстои да разберем.
The NASA & Lockheed Martin team behind the X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) have recently removed the aircraft from its jig system, or external supports.
— NASA Aeronautics (@NASAaero) November 23, 2021
Next step? Proving the research aircraft is structurally sound+ready for final assembly.https://t.co/DWixC5kkU0 pic.twitter.com/8FiwWBqs0I