Когато говорим за бъдещето на полетите със самолет, в главата ни изникват все по-футуристични картини. Въображението ни подхранват новите идеи на различни компании, които определено преобръщат представите за гражданската авиация - такава, каквато я познаваме.
Последният проект, който привлече вниманието ни, носи името Airlander 10. В превод това значи "въздухоплавател", а самият самолет има вид на дирижабъл. Дело е на британската компания Hybrid Air Vehicles. А разликите с машините, които сме свикнали да виждаме по летищата, са не една и две.
Задвижване
При Airlander 10 то е хибридно - работи на хелий и на електричество. Може да развие максимална скорост от 130 км/ч и да остане във въздуха в продължение на цели пет дни. Идеята му е да превозва пътници на къси разстояния, до 700 км, без да оставя сериозен отпечатък върху околната среда.
При подобни маршрути вредните емисии са с до 90% по-малко от при конвенционалните самолети - около 4.5 килограма на пътник в сравнение с над 50 кг на пътник на редовен полет. Това е възможно най-вече благодарение на хелия и по-дългото време във въздуха.
Целта на компанията e иновативният дирижабъл да започне да изпълнява пътнически полети през 2025 г. Едни от първите му маршрути може да бъдат от Ливърпул до Белфаст, от Сиатъл до Ванкувър, от Барселона до Палма де Майорка и от Осло до Стокхолм. А до 2030 г. се предвижда и създаването на изцяло електрическа версия.
Дизайн
От Hybrid Air Vehicles искат да променят не само въглеродния отпечатък от пътуването със самолет, но и цялостното преживяване за пътниците. Модерният дирижабъл е с дължина 91 метра и е впечатляващо широк за пътнически самолет - прилича по-скоро на средно голям товарен.
Впечатляващи са не само размерите му, но и това как е оползотворено пространството на борда. Вместо тесните, неудобни седалки с малко пространство за краката и малки прозорчета отстрани, тук са осигурени простор и невероятна гледка.
Coupled with its unique interior, Airlander also offers a clear pathway to all-electric flight. The Airlander 10 aircraft will be available with up to 100 seats in a hybrid-electric configuration from 2025.https://t.co/UsYuUZY2wd#AirlanderInterior #Mobility #RethinkTheSkies pic.twitter.com/aMpb4E46Bj
— Hybrid Air Vehicles (@AirVehicles) May 27, 2021
Airlander 10 разполага с места за 100 пътници, като всеки от тях ще се чувства еднакво комфортно в своето място, което наподобява фотьойл с възглавници. Предвидено е и достатъчно място за бърз достъп до пътеката.
Всички получават и възможността да наблюдават облаците наоколо, защото прозорците са до пода на кабината. През тях влиза и много повече светлина.
Във въздуха и на земята
Пътуването е по-приятно и заради по-малкото шумове, които са пряко следствие от по-ниската скорост на летене. А и, все пак, нямаме огромните двигатели, до които със сигурност не искаме да седим.
Хибридният самолет се придвижва на по-ниска височина от стандартните, като максималната е 6096 м. Това дава на пътниците един по-различен и много по-интересен поглед към земята. Неприятната турбулентния също е сведена до минимум благодарение на облата форма и близо 100-метровия корпус.
Въпреки че изглежда сякаш вятърът лесно може да го издуха и отклони от курса, Airlander 10 е създаден така, че да може да каца дори при вятър до 55 км/ч. Издържа и на удар от мълния и на много ниски температури.
Още по-интересно е, че за приземяването си хибридният самолет може да използва както пистата на някое летище, така и всяко открито и равно пространство с диаметър най-малко 600 метра, което може да бъде на всякаква повърхност - трева, пясък или вода. Така може да служи за пътуване до отдалечени кътчета по света - като Северния полюс например, предава The National News.
We're often asked how Airlander will perform in different weather conditions. #Airlander10 will be Type Certified to fly in a wide range of weather conditions just like any other commercial aircraft - our article explains more: https://t.co/f38MdzELcP pic.twitter.com/K3mfxjfgtD
— Hybrid Air Vehicles (@AirVehicles) May 5, 2021
Airlander 10 вече получи одобрението на Европейска агенция за авиационна безопасност. Компанията има подкрепата на правителството на Обединеното кралство и разполага с безвъзмездни средства от ЕС. Защото както казват от Hybrid Air Vehicles, този проект не е лукс, а необходимост - най-вече за природата.
Следващата революция в авиацията - дело на студенти
Кой пръв ще пусне самолет с водородно задвижване
През 2016 г. бяха извършени и първите тестови полети с прототип на Airlander 10. Те не завършиха особено успешно, но сме сигурни, че от тогава до сега са направени много подобрения и нямаме търпение да имаме възможност да полетим с този модерен и екологичен дирижабъл.