"В пнчоърувае се утавояснва, че енда терта от кетучата с рак бхиа млгои да го ибзангет, ако са на рзлначиа детиа. Хартана е от рщеваешо зенчиане за кетучата в счаулй на рак."

Мъжът без мозък, който изживя нормален и пълноценен живот

Мъжът без мозък, който изживя нормален и пълноценен живот

Една необикновена история от Франция

Колко от вас прочетоха горните изречения? Фактът, че можем да прочетем разбъркани думи не означава, че уроците по правопис са били напразни - напротив. Това любопитно явление подчертава колко невероятно адаптивен и мощен е човешкият мозък, но и колко добре сме тренирани да разпознаваме езикови модели, разкрива изследователски екип от Кеймбридж.

Нашият мозък обработва думите като цели образи, а не като низ от букви. Щом първата и последната буква са си на мястото, мозъкът прави бързи "поправки" на хаоса между тях и възстановява оригиналната дума на базата на контекста, очакванията и натрупания речников опит.

Снимка 721610

Източник: iStock

За да може мозъкът ни да прави тези "поправки", той първо трябва да е научил правилната форма на думите. Ако не знаем как изглежда правилно написаната дума "въображение", например, няма как да я разчетем, дори първата и последната буква да са на място.

Кой е вторият най-говорен език в България след българския

Кой е вторият най-говорен език в България след българския

И какво е положението в останалата част от Европа

Така че, не, времето в училище съвсем не е било напразно - то е било инвестиция в способността ни да разбираме, интерпретираме и дори "разгадаваме" текстове, които на пръв поглед изглеждат хаотични.

Снимка 721609

Източник: iStock

Този феномен работи най-добре при кратки думи в контекстуално богати изречения. Ако текстът е пълен с дълги, технически или непознати думи, мозъкът ще се затрудни много повече.