Пътуването със самолет отдавна е заклеймено като един от най-сериозните замърсители на атмосферата. Затова и редица известни личности, които се изявяват като защитници на мерките срещу климатичните промени, често получават критики заради нежеланието им да ползват друг вид, по-екологичен транспорт.

Airlander 10 - огромният пътнически самолет от ново поколение

Дирижабълът от бъдещето, който се задвижва на ток и хелий

Съвсем ново преживяване

А последният модел самолет, който успя да привлече вниманието ни, носи името Celera 500L. На пръв поглед интересното тук е дизайнът, но зад него се крие и много умисъл с цел постигане на уникална аеродинамика.

Самолетът, който наподобява на дирижабъл, е проектиран така, че да има минимално съпротивление (с до 59% по-малко от на стандартния дизайн) - въздухът буквално се плъзга по повърхността му. Благодарение на това той харчи много по-малко гориво, съответно и изпуска по-малко вредни газове.

Яйцевидната форма е вдъхновена от идеята за т.нар. ламинарен поток. Той възниква, когато течност (или въздух) тече в успоредни слоеве без прекъсване. Това е обратното на турболенцията, която се наблюдава, когато потокът е смесен.

Уилям Ото-младши, главен изпълнителен директор на Otto Aviation пояснява, че за да се поддържа този ламинарен поток, трябва да се създадат структури, които не се огъват и променят формата си. Това е невъзможно да се постигне с метали, затова и се използват композити, съставени от два или повече различни материала.

"Това ни осигурява четири до пет пъти по-голяма ефективност от другите турбовитлови самолети и седем до осем пъти ефективността на реактивните самолети", казва Ото.

В числа това означава, че летенето със Celera ще струва 328 долара на час в сравнение с 2100 с друг самолет. Има място за шестима пътници, максималната скорост, която развива, е 740 км/ч. Освен това може да изминава над 7400 километра.

Тъй като заради ламинарния поток самолетът изисква по-малко енергия, Celera 500L е оборудван с един V12 дизелов двигател отзад, проектиран от немския производител RED. "Това беше най-ефективният самолетен двигател, който можехме да намерим, за да съответства на най-ефективното аеродинамично тяло", обяснява още Ото.

В близко бъдеще дизеловият двигател може да бъде заменен с електрически или водороден, за да може да се похвали самолетът и с нулеви вредни емисии. Засега обаче те и без това са намалени с 80% спрямо конкурентните авиокомпании и така Celera 500L се вписва в екологичите рамки, които са заложени за 2030-2050 г., предава CNN.

В момента Celera 500L все още е на ниво прототип, въпреки че за пръв път полетя през 2018 г. и вече има над 50 тестови полета. Досега той е постигнал максимална скорост от 300 км/ч и максимална надморска височина от 5181 метра. Скоро обаче ще му бъде инсталиран по-мощен двигател, с който представянето му ще се подобри.

Venus Aerospace, хиперзвуковият самолет Mach 12 и колко ще продължава полетът от Лос Анджелис до Токио

Самолетът, който ще стига от Лос Анджелис до Токио за един час

Бъдещето е тук

В момента прототипът не разполага с прозорци, но и те ще бъдат добавени на последващ етап. Очаква се самолетът да бъде пуснат в продажба до 2025 г. Създателите му са се насочили към нишата на бизнес самолетите, където определено има нужда от иновации откъм разход и екологичност. В момента се водят преговори с евентуални купувачи по целия свят и интерес със сигурност не липсва.