Пътуването със самолет отдавна е заклеймено като един от най-сериозните замърсители на атмосферата. Затова и редица известни личности, които се изявяват като защитници на мерките срещу климатичните промени, често получават критики заради нежеланието им да ползват друг вид, по-екологичен транспорт.
А последният модел самолет, който успя да привлече вниманието ни, носи името Celera 500L. На пръв поглед интересното тук е дизайнът, но зад него се крие и много умисъл с цел постигане на уникална аеродинамика.
Самолетът, който наподобява на дирижабъл, е проектиран така, че да има минимално съпротивление (с до 59% по-малко от на стандартния дизайн) - въздухът буквално се плъзга по повърхността му. Благодарение на това той харчи много по-малко гориво, съответно и изпуска по-малко вредни газове.
The shape of wings to come - is the bullet-shaped Celera 500L the future of flight? #avgeek https://t.co/t7IWIYI6qU pic.twitter.com/8HWZn1CzJb
— Royal Aero Society (@AeroSociety) March 19, 2021
Яйцевидната форма е вдъхновена от идеята за т.нар. ламинарен поток. Той възниква, когато течност (или въздух) тече в успоредни слоеве без прекъсване. Това е обратното на турболенцията, която се наблюдава, когато потокът е смесен.
Уилям Ото-младши, главен изпълнителен директор на Otto Aviation пояснява, че за да се поддържа този ламинарен поток, трябва да се създадат структури, които не се огъват и променят формата си. Това е невъзможно да се постигне с метали, затова и се използват композити, съставени от два или повече различни материала.
"Това ни осигурява четири до пет пъти по-голяма ефективност от другите турбовитлови самолети и седем до осем пъти ефективността на реактивните самолети", казва Ото.
This is very Kerbal. Just look at the intakes. #KSP @KerbalSpaceP Otto Aviation's Celera 500L pic.twitter.com/8Tvz7GCr5J
— James Maxwell-Smith (@bobsynthesis) June 13, 2019
В числа това означава, че летенето със Celera ще струва 328 долара на час в сравнение с 2100 с друг самолет. Има място за шестима пътници, максималната скорост, която развива, е 740 км/ч. Освен това може да изминава над 7400 километра.
Тъй като заради ламинарния поток самолетът изисква по-малко енергия, Celera 500L е оборудван с един V12 дизелов двигател отзад, проектиран от немския производител RED. "Това беше най-ефективният самолетен двигател, който можехме да намерим, за да съответства на най-ефективното аеродинамично тяло", обяснява още Ото.
The Celera 500L is claimed to have a 60 percent reduction in drag compared to conventional planes of similar capacity. Its fuselage shape certainly looks like some of the aero-optimized forms suggested at previous Sustainable Aviation Conferences. pic.twitter.com/C8eOUuUaO8
— Steve Anderson (@Rashomon2) August 27, 2020
В близко бъдеще дизеловият двигател може да бъде заменен с електрически или водороден, за да може да се похвали самолетът и с нулеви вредни емисии. Засега обаче те и без това са намалени с 80% спрямо конкурентните авиокомпании и така Celera 500L се вписва в екологичите рамки, които са заложени за 2030-2050 г., предава CNN.
В момента Celera 500L все още е на ниво прототип, въпреки че за пръв път полетя през 2018 г. и вече има над 50 тестови полета. Досега той е постигнал максимална скорост от 300 км/ч и максимална надморска височина от 5181 метра. Скоро обаче ще му бъде инсталиран по-мощен двигател, с който представянето му ще се подобри.
В момента прототипът не разполага с прозорци, но и те ще бъдат добавени на последващ етап. Очаква се самолетът да бъде пуснат в продажба до 2025 г. Създателите му са се насочили към нишата на бизнес самолетите, където определено има нужда от иновации откъм разход и екологичност. В момента се водят преговори с евентуални купувачи по целия свят и интерес със сигурност не липсва.