Солун е вторият по големина град в Гърция и най-големият в близост до България. Най-често минаваме през него на път за някой морски курорт, но и тук има много какво да видим и си заслужава да му отделим някой и друг час за разходка. А от тази събота, 30 ноември, градът ще има още една голяма гордост - подземна железница.

В борба с туристите - дронове следят плажовете на Гърция

В борба с туристите - дронове следят плажовете на Гърция

Глобите за незаконни шезлонги и чадъри са солени

Проектът за нея не се заражда чак толкова отдавна, че да бъде част от гръцката митология, но определено е един от най-дългите в страната, пресмятайки времето от раждането на идеята до нейното осъществяване. То се равнява на близо половин век.

Със сигурност изграждането на мрежа за метро от нулата не е лесна задача за управата на нито един град. В случая на Солун, първата и единствена засега линия с 13 метростанции отнема малко над 20 години от подписването на договора за изпълнение до предстоящото прерязване на лентата. 

Проектът е на стойност 3.5 милиарда евро и трябваше да бъде завършен отдавна, но на няколко пъти дейностите са поставяни на пауза по различни причини, заради финансовата криза Гърция или най-често заради археологически открития. Те се оказват също толкова голямо предизвикателство, колкото и работата в най-натоварените зони на града и прокопаването на километричния тунел на 20 метра дълбочина.

Очаква се по-голямата част от всички 300 хиляди артефакта, открити по време на изкопните дейности, да бъдат изложени като експонати в метростанциите. Разкопките от римско и византийско време пък са запазени в оригиналния си вид, както са открити, а дизайнът на станциите е съобразен изцяло с тях, пише Greekreporter.

Солунското метро е най-значимият инфраструктурен проект в южната ни съседка в последните години. Освен голямото си значение на града, той е много важен и за историческото наследство на страната, тъй като показва за пръв път находки, останали скрити с векове. И те със сигурност ще се превърнат в поредната туристическа атракция, плод на добре свършената съвместна работа на археолози и инженери, обясняват от WeBuildValue.

Със своето население от над милион души, Солун определено се нуждае и от този бърз и удобен начин на придвижване, за да облекчи транспортния хаос, който често настъпва. 18 мотриси с автономно управление ще вървят по маршрута, който ще свързва централната част с по-крайните и с пристанището.

Ето кое е най-лошото метро в Европа

Ето кое е най-лошото метро в Европа

Как изглежда топ 10

От началната до крайната точка ще се стига за 17 минути. Цялата транспортна мрежа ще бъде реорганизирана, за да се създадат удобни връзки с подземната железница. Максималният капацитет е 18 хиляди души на час в посока. През първите шест месеца цената на билетчето ще бъде само 60 евроцента, за да се стимулира използването на този вид транспорт.