"Между миналото, което е напът да се случи и бъдещето, което вече е било" вече е факт. Това е новата арт инсталация на визуалния артист Красимир Терзиев, която вчера, 25 април, беше поставена на мястото на бившия мавзолей в Градската градина в центъра на София.
"Кризите, през които вървим, засилват усещането за миналото. Постоянно преиграваме моменти от миналото и ни е трудно да изработим визии за бъдещето си", разказва пред БНР Терзиев, който е доктор и преподавател по културна антропология.
Идеята на автора е да се създаде място, на което човек може мислено да се освободи от инерцията на ежедневието, да помисли за минали събития, с визия за бъдещето. Красимир Терзиев разказва, че не е искал това да бъде монументална структура, затова е създал хоризонтална, която приканва хората да участват в нея, а не да ги отдалечава.
Художествената инсталация е осъществена с подкрепата на Столичната община, като част от програмата "Навън", с която на същото място беше създадена и инсталацията "Един човек". Творбата на Красимир Терзиев е избрана през 2022 г. сред осем други предложения. Стойността на проекта възлиза на 100 000 лв., отбелязва БНТ, а творбата, която ни кара да се замислим върху хода на времето, ще остане до следващата година.
Що се отнася до автора, Красимир Терзиев е художник и изследовател. Живее и работи в София. През 1997 г. завършва живопис в Национална художествена академия, където от 2009 г. е преподавател в Магистърска програма "Дигитални изкуства". В периода 2008-2011 г. е докторант по Културна антропология във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски", където работи върху изследване на културните ефекти на новите медии.
Само ден, откакто исталацията е монтирана и вече предизвика бурни дискусии в социалните мрежи. Една такава се разрази в Instagram страницата на "Етюд-и-те на София" под публикация със серия от снимки на арт проекта. Както може да се очаква, настроенията се разделиха с два лагера. Някои хора смятат, че творбата на Красимир Терзиев е интересна, провокативна и въздействаща, докато други са на мнение, че е "простотия" и "страшна малоумщина". Намериха се и такива, които дори поставиха под съмнение правописа.
Не сме изненадани, че се пробуди и дъвканата вече толкова много години дискусия защо и дали изобщо е трябвало да бъде събарян мавзолея на Георги Димитров. Припомняме, че след като през 1990 г. правителството на Андрей Луканов взима решение за изваждане на тленните останки от мавзолея и тяхното погребване още същата нощ в Софийските градски гробища, а през 1999 г. правителството на Иван Костов решава да разруши мавзолея.
Без да навлизаме в дебрите на политиката и колко правилно е било събарянето на мавзолея, само ще обърнем внимание, че едни от най-впечатляващите сгради в света, са именно мавзолеи. Като Тадж Махал например.
В много страни все още пазят спомена за свои изтъкнати фигури в мавзолеи. Думата "мавзолей" произлиза от името на карийския цар Мавзол, управлявал между 376 г. пр.н.е. и 353 г. пр.н.е. В негова памет сестра му Артемизия издига пищна гробница в град Халикарнас (б.а. - днешен Бодрум, Турция). Този първи мавзолей, завършен около 350 г. пр.н.е., бил едно от седемте чудеса на древния свят. В продължение на 16 века той е поддържан в добро състояние, докато не рухва при силно земетресение през 1304 г.
Разбира се, бившият мавзолей на Георги Димитров по никакъв начин не може да се сравнява с някои най-известните мавзолеи по света, но пък искаме или не - това е част от историята ни, която не може да се зачеркне, отрече или забрави със събарянето на една сграда.
Ако на това злощастно място беше останал мавзолеят, щеше да има наистина смислена нишка между останките от онова минало и това, което то означава сега - за жителите, за гостите и туристите на София.
Но тъй като бившият мавзолей го няма от 25 години в центъра на София, вече е малко излишно да се разсъждава дали е трябвало да бъде премахван изобщо. Вярваме обаче, че всяка проява на изкуство, е добре дошла. Особено на това централно място, което през последните години сякаш се превръща във все по-голям паркинг. Както добре знаем, всеки човек разбира изкуството по определен начин и всеки е свободен да тълкува видяното, както го усеща. Лично нас инсталацията на Красимир Терзиев определено ни кара да се замислим. И то за много неща.
Loki
на 26.04.2024 в 15:27:22 #1Мавзолеят беше съборен не заради самата сграда, а заради гнусната, антибългарска мумия лежала в него. Това ще се случи и с всички останали Мочове, альоши и прочие съветски полюции, построени за да дразнят и унижават истинските българи!