"Вий сте чисти, ний сме прости!", гласи остроумното и забавно мото на "Сапунта Мара", които без да преувеличаваме можем да определим като сапуните с най-доброто чувство за хумор на нашия пазар. Зад бранда стоят собствениците на агенция MarmaLAB - Борислав Колибаров и Станислав Иванов.

Основният им бизнес е свързан с дигитален маркетинг и електронна търговия, като помагат на малкия и среден бизнес да се развива в дигитална среда. Консултират онлайн търговци, които сега стартират или имат нужда от съдействие, за да увеличат продажбите си.

"Беше някак нелепо да им казваме какъв е правилният начин, а ние да не го правим за нас", казва Борислав. Така решават да направят собствен онлайн магазин с единствената цел да прилагат знанията си върху него - да тестват, да променят, да анализират и да намират работещи решения, които да предлагат и на клиентите си в агенцията.

Снимка 622465

Източник: Личен архив

И вероятно защото не са имали за цел да правят онлайн магазин, който да печели пари, той става доста успешен и разпознаваем. Никога не са крили, че идеята им е заимствана от щатския пазар. Там виждат онлайн магазин, в който се продават не само сапуни, а всякакви джунджурии със забавни послания върху тях.

Буквално за три минути вземат решението да го адаптират и за българския пазар. Не искат огромно разнообразие от продукти, затова се спират на сапуните - супер обикновен и много предизвикателен продукт, който да се превърне в нещо забавно и подходящо за подарък за всеки. "Вярваме, че се справихме доста добре с тази си задача."

SоFerments, Антон Васев и магазинът му за ферментирали здравословни продукти

Момчето, което прави чудеса от ферментация

Антон Васев за SоFerments и майсторлъкът на ферментиралите храни

Така "Сапунта Мара" стартирана 12 ноември 2021 г. в 12:12 ч. с 12 аромата и три по 12 вида сапуни. Иначе казано, започват с 36 продукта, разделени в три категории, които вече са почти 50. "Но през тази година предстои да станат значително повече, ако не ни мине черна котка път."

Снимка 622466

Източник: Личен архив

Тъй като работата на Борислав и Станислав в агенцията им по принцип е свързана с креативност, това им помага, за да създават послания с не много усилие. Знаят в каква посока трябва да мислят, знаят и какво искат да постигнат. Огромна роля играе и тяхната колежка Тереза, която, както споделя Борислав борави с родната ни реч на съвършено ниво и има креативност в излишък.

"С фурия като Тереза в екипа, тази задача не е особено сложна за нас. Ако я нямаше нея, вероятно измислянето на послания щеше да е предизвикателство, но сме щастливци, че имаме възможността да работим с такъв професионалист."

В "Сапунта Мара" се радват и на обратната връзка на свои клиенти и фенове, които доста често им дават страхотни идеи и предложения в каква посока да действат.

Снимка 622467

Източник: Личен архив

"Хей, няма ли да пуснете сапун за..., който да ухае на..." И това е ежедневие, а ние обичаме да се вслушваме в хората и това много ни помага", не крие Борислав.

Освен с шеговит характер, сапуните могат да се похвалят и със страхотни качества. Производството на такъв продукт се реализира много сложно, тъй като има стотици изисквания - от сертификати, които трябва да се притежават, през специално оборудвани помещения със специален статут, до нуждата от голям екип, който да се грижи за целия процес. Затова и от "Сапунта Мара" не участват в този процес, а се доверяват на професионалисти, които да правят сапуните за тях.

А те са изцяло натурални и ръчно изработени от най-висококачествени продукти. Опитът на Борислав обаче показва, че никой не си купува характеристиките. Това, което знае със сигурност, е, че по-малко от 5% от хората използват продуктите на "Сапунта Мара" с реалното им предназначение - да се мият с тях. Сапуните обикновено стоят в опаковката си, оставени на видно място в офиса и дома, където "ръсят благоухание и положителни емоции".

Снимка 622468

Източник: Личен архив

Ако трябва да обобщим, ще кажем, че основните съставки на сапуните са натурални продукти с отлични качества, към които "Сапуннта Мара" добавят сарказъм, непукизъм и безцеремонност. "С това допринасяме да имаме едно перфектно завършено пенливо паве."

От създаването си до този момент, "Сапунта Мара" има едно послание - че не трябва да се взимаме прекалено насериозно. "Нужно е човек да бъде реалист, да се радва на малки неща в живота и да приема всичко с усмихва на лице." И така, "Сапунта Мара" намират начин да дадат на хората повод да се забавляват и да усетят приятна емоция в компанията на най-близките си. Все пак продават "нестандартен подарък с кофти характер".

Маси за чудо и приказ - Александър Георгиев разкрива тайните за работата с дърво и епоксидна смола

Маси за чудо и приказ - Александър Георгиев и епоксидната смола

Как придобива уменията си и с какво се отличава работата му

Как се създават продукти с "кофти характер"? Не трябва ли да бъде точно обратното?

Точно обратното прави всеки. Ние решихме да сме различни и да продаваме нещо, което сами рекламираме като кофти. Това показва колко можем (в кръга на шегата). Пазарът прелива от "най-доброто", "най-иновативното", "най-уникалното", но сякаш си нямаше "най-кофти". И решихме да го вземем ние.

Как се роди мотото "Вий сте чисти, ний сме прости!"?

Вярваме, че изкуството на самоиронията е част от арсенала на интелигентните хора с реалистично възприятие за света, за каквито ние се считаме. Наблягаме на това, че сме прости провинциалисти, защото сме чували подобни епитети за себе си през годините в София и винаги много ни е забавлявало. И... понеже всеки знае какво е "Чисто и просто!", бяхме длъжни да адаптираме популярното и да го превърнем в свой слоган и максима.

Снимка 622471

Източник: Личен архив

Къде е мястото на хумора в бизнеса?

Отговорът е само един: мястото на хумора в бизнеса е точно до това на секса. Сексът продава, хуморът - също. Границата между премереното и пошлото е много тънка и трябва да се "пипа" внимателно и със стил. Много пъти сме чували, че е лесно да правиш подобно нещо, но истината е, че е доста сложно да си забавен, без да прекрачваш определени морални граници.

Кои са трите ви най-поръчвани продукта?

Конкретни продукти не се отличават, но определено категорията "Звезден крах" (тази, в която са зодиакалните сапуни) доминира над останалите. И това си има просто (като нас) обяснение: хората откриха перфектна добавка към всеки подарък за рожден ден. Нещо, което да лепне усмивка на лицето на този, който има повод да почерпи.

Снимка 622469

Източник: Личен архив

А вашите фаворити?

Това е все едно да изберем любимото си дете - много сложна задача. Харесваме си ги всичките, защото процесът, в който се "раждат", е изпълнен с много смях и разтуха, от която всички имаме нужда. "Сапунта Мара" е нашето бягство от сивото ежедневие и всичко, което се случва там, може наистина да се определи като "любимо".

Планирате ли да пуснете нови продукти?

Нови продукти ще има със сигурност. Не само в съществуващите категории (Неу)местна почва, Изпразници и Рандъм паплач, но и в чисто нови категории, които предстои да пуснем, но на този етап ще запазим в тайна.