ПРЕДИ ПУКАНКИТЕ

  • Времетраене: 1 час и 45 минути
  • Режисьор: Ивайло Пенчев
  • В главните роли: Васил Банов, Меглена Караламбова, Свежен Младенов, Станимир Гъмов, Стефан Денолюбов, Милена Аврамова и др.
  • С какво да се подготвим: "Корави старчета", "Като за последно", "Летовници"

"Чичо Васко е най-добрият - онзи ден излезе от затвора", е една от репликите в новия филм "Рожден ден" на Ивайло Пенчев, която се загнезди в съзнанието ни.

Запомнихме я, защото много добре ни дава представа какво да очакваме от филма, а именно комедия, която ни връща към златните години на българското кино, когато смехът беше искрен, а героите - човечни и някак близки. Отличен с "Наградата на публиката" на фестивала "Златна роза", "Рожден ден" е доказателство, че добрият хумор не остарява, когато е роден от сърце.

Този път обаче смехът има и нюанси на тъга и носталгия - "Рожден ден" се оказва последната роля на големия Васил Банов. Неговото присъствие изпълва екрана с онази особена тежест и мекота, които бяха запазената му марка през годините.

В ролята на бивш затворник и крадец с добро сърце, Васил (Банов) е едновременно силен и крехък, груб и трогателно човечен. Точно такъв, какъвто го помним от десетките му образи - в театъра, телевизията и киното. От сцената на Народния театър до филми като "Време разделно" и "Мисия Лондон", той винаги успяваше да превърне всяка роля в истинско преживяване. В "Рожден ден" това изкуство достига своята тиха кулминация - игра, която звучи като сбогуване, но и като благодарност към публиката.

Снимка 739246

Източник: KEY Events & Communication

В центъра на историята, освен Васил, стои баба Геновева (Меглена Караламбова). Някогашна прочута балерина, сега тя е самотна възрастна дама на легло, която е изгубила вяра и смъсъл в живота. Баба Геновева отдавна се е предала и единственото, което е вълнува, е час по-скоро да умре. Без надежда, тя не желае повече да се бори с трудностите, които ежедневието ѝ поднася, докато една вечер не се сблъсква с Васил, който се опитва да я обере. Оттук насетне всичко се променя - и за нея, и за него.

Снимка 739245

Източник: KEY Events & Communication

Към картинката се присъединяват Сашо (Свежен Младенов), Краси (Станимир Гъмов), Любо (Стефан Денолюбов), Биляна (Милена Аврамова) и Рая (Елеонора Събева), като заедно се впускат в един "гениален план" за обир, който на пръв поглед изглежда като криминална афера, но постепенно се превръща в нещо много по-голямо - в битка за достойнство, приятелство и човечност.

Снимка 739244

Източник: KEY Events & Communication

Пенчев отново показва, че може да създава кино, което докосва - без излишна показност, но с внимание към детайла и човешките емоции. Диалозите са живи, забавни и динамични, а актьорският състав е наистина великолепен. Всеки носи автентичност и чар и създава усещане за близост с персонажите.

Снимка 739251

Източник: KEY Events & Communication

Историята е едновременно абсурдна и разпознаваема - герои, които се озовават в комични, но и трогателни ситуации, докато търсят своя смисъл и място в един объркан свят. Това е филм за вторите шансове, за човешката доброта и за вярата, че дори от хаоса може да се роди светлина.

Снимка 739249

Източник: KEY Events & Communication

Под повърхността на шегите обаче се крие по-дълбоко послание за изгубената чувствителност, за нуждата да си останем хора, за липсата на внимание на държавата към изкуството и проблемите на децата.

"България Amore Mio" е криминална комедия за България от 90-те и необикновеното приключение на трима италианци

"България Amore Mio" е криминална комедия за България от 90-те и необикновеното приключение на трима италианци

Филмът с участието на Александра Лашкова, Захари Бахаров и екип италиански актьори е вдъхновен от действителни събития

В "Рожден ден" оживяват не само героите, но и самите пространства, които носят духа на българската култура. Част от действието се развива в сградата на Националната художествена академия - заснета така сякаш самата тя възкръсва след дългото си мълчание и разруха. Това възкресение на духа - на изкуството, на човечността, на старите ценности, преминава през целия филм като тиха нишка.

Снимка 739243

Източник: KEY Events & Communication

Дори самата идея за "възкръсване" е представена с типичното за Пенчев чувство за самоирония. Една от репликите, в която героят на Стефан Денолюбов описва стара, но важна миниатюра на Христовото Възкресение, захвърлена обаче да тъне в прах в хранилището на Археологически музей, с думите: "Исус и майка му берат маслини", съвършено улавя същността на филма.

"Рожден ден", комедията, която ще ни накара да се смеем през сълзи

"Рожден ден", комедията, която ще ни накара да се смеем през сълзи

В кината от 7 ноември

С хумор и нежност, режисьорът припомня, че дори най-сериозните теми могат да бъдат казани с усмивка, но това далеч че означава, че нехайното отношение на държавата към редица исторически и културни ценности, не е срамно.

Снимка 739247

Източник: KEY Events & Communication

За финал ще кажем, че "Рожден ден" всъщност е топъл спомен и благодарност - към българската комедия, към публиката и най-вече към Васил Банов. Един актьор, който ни напусна, но остави след себе си глас, усмивка и светлина. "Рожден ден" е неговият последен поздрав и нашият поклон пред таланта му.

"Рожден ден " е в кината от 7 ноември