С трясък на гръмотевици, звън на зловещи църковни камбани и един от най-силните китарни звуци в историята -  един тежък нов музикален жанр се ражда в петък 13-ти в началото на 1970 г. Корените му се простират до края на 60-те години, когато изпълнители като Blue Cheer, Iron Butterfly и Led Zeppelin дават лека заявка за появата му, но не и така утвърдително, като онзи съдбовен ден, когато Black Sabbath издават първия изцяло хеви метъл албум - техния мрачен едноименен дебют, който ни показва, че една група е усвоила звука на жанра, който продължава да отеква почти 50 години по-късно.

Whiplash - песента, с която Metallica промени метъл музиката

40 години по-късно - песента, с която Metallica промени метъл музиката

Фен веднъж, фен завинаги

Въпреки че членовете на Black Sabbath са се присмивали на метъл етикета през годините, тяхната тромава китара, бързи барабани и силни вокали, всички първоначално предназначени да бъдат рок еквивалент на филм на ужасите, са копирани отново и отново, десетилетие след десетилетие от други групи.

Judas Priest обличат метъла в деним и кожа. Metallica му придават мистичност. Korn му слагат нов ритмичен звук. И Avenged Sevenfold го украсяват със закачливи, завладяващи мелодии. Междувременно метълът се разделя и на разнообразни поджанрове като дет метъл, блек метъл и грайндкор, и в началото на 80-те години жанрът като цяло се превръща в културно движение.

Метъл групите не са първите, които възприемат тъмните образи в музиката си - тази традиция се връща далече - още към класически композитори като Рихард Вагнер и блус изпълнители като Робърт Джонсън. Но метъл бандите подхождат към тези теми с уникална пищност, хипер мъжествена сила, която придава на жанра свой собствен музикален език.

Понякога виртуозно, друг път първично, но винаги много силно. Това кодифициране, съчетано с непоколебимото поведение на много банди, белязано от намръщени погледи и черни дрехи, помага на метъла да се превърне в начин на живот, който надхвърля бандите на сцената.

Феновете на жанра са страстни, харизматични и смели, нетърпеливи да обсъждат, дефинират и защитават до смърт всеки нюанс от музиката на любимите си групи. Тъй като метълът е станал толкова разнообразен в своята богата история, откакто Black Sabbath за първи път развълнуват слушателите, е трудно да се угоди на всички метъл фенове през цялото време. Така че, когато Rolling Stone се заема да избере 100-те най-добри хеви метъл албума, те си поставят няколко основни правила.

Въпреки че предшествениците на жанра от края на 60-те и началото на 70-те - не само гиганти като Cream, Zeppelin и Deep Purple, но и по-малко емблематични, но също толкова тежки групи като Mountain, Captain Beyond и Sir Lord Baltimore, създават някои наистина непокорни метъл моменти, техните албуми често правят фолклорни, блус отклонения от общата максима, които по-късно бележат жанра, затова и ги изключват.

От списанието правят същото и с групи, които се специализират повече в рокендрола, като AC/DC и Guns N' Roses, но им липсва X факторът, който да причисли тяхната музика към метъла. Същото важи и за някои групи, които се смятат за метъл, като Kiss, Alice Cooper и Grand Funk Railroad, но всъщност звучат повече като хард рок.

Снимка 438690

Източник: GettyImages

И накрая, тъй като търсят само най-перфектните метъл албуми във всяко едно отношение, банди като Skid Row, Practice What You Preach на Testament и дори първият метъл албум, оглавил Billboard, Metal Health на Quiet Riot, не попадат в класацията.

От изданието взимат много трудни, критични решения и дори анкетират някои метъл кралски особи, включително Ози Озбърн, Роб Халфорд, Ларс Улрих и Кори Тейлър, като в крайна сметка правят класация, която отразява метъл разнообразие, сила и наследство. В нея има албуми, които постигат страхотни рекорди на най-могъщите майстори на жанра, заедно с други, като например норвежкото дуо с изрисувани лица Darkthrone, някои британци, които попадат в Книгата на рекордите на Гинес за най-кратката песен в света (Napalm Death) и американци, които сливат Pink Floyd с Mayhem в своя собствен уникален звук (Deafheaven). От 100-те най-велики метъл албума на всички времена, които избират от Rolling Stone, ние представяме първите 10.

"Black Sabbath", "Master of Puppets", "Ace of Spades" - 10 от най-великите метъл песни на всички времена

Това ли са най-великите метъл песни на всички времена

Ето какво казва списание Rolling Stone по въпроса

10. Vulgar Display of Power на Pantera от 1992 г.

9. Blizzard of Ozz на Ози Озбърн от 1980 г.

8. Peace Sells ... but Who's Buying? на Megadeth от 1986 г.

7. No Remorse на Motörhead от 1984 г.

6. Reign in Blood на Slayer от 1986 г.

5. Black Sabbath на Black Sabbath от 1970 г.

4. The Number of the Beast на Iron Maiden от 1982 г.

3. British Steel на Judas Priest от 1980 г.

2. Master of Puppets на Metallica от 1986 г.

Black Sabbath, Asking Alexandria, Slipknot - три от най-откачените истории на метъл банди по време на турне

3 от най-откачените истории на метъл банди

Шеметни години по време на турнета

1. Paranoid на Black Sabbath от 1970 г.