На всеки 5-6 години се случва 3-4 модела да излязат по едно и също време в най-масовия и конкурентен клас в Европа - С. Миналия месец ви показахме Golf VI, сега е ред на новия Megane - една от най-интересните премиери на парижкото изложение, догодина пък ще излезе Astra, Mazda 3... Ще се раздават шамари, при това яки. Винаги съм се вълнувал повече от пазарните битки в ниските и средни класове. Това са колите, с които делим всеки метър в градския трафик или ходим на излети. Какво има да ме вълнува колко коли ще продадат Ferrari, Lambo и Porsche? То е ясно колко, пък и на кого...
Карам Megane II близо 5 години и по тази причина ми беше крайно интересно в каква посока ще хване Renault с най-продавания си в последно време модел. Каквото и да си говорим, предшественикът влезе в историята и в градския фолклор със смелия си дизайн и „секси задницата". Няма друг такъв хечбек в компактния клас, който да е толкова индивидуален и същевременно да предизвиква крайно противоположни мнения.
Megane III със сигурност ще обере този огромен луфт в полюсите. Не би трябвало да сте очаквали крещяща визия - още с Laguna миналата година Renault даде ясен знак, че въвежда по-консервативна линия. Идеята вече не е предизвикателни внушения, а по-изискан дизайн, от една страна. От друга - качествена и надеждна направа.
Третият Megane взима предницата на Laguna. Фаровете са почти същите, както и оформлението на решетката. Най-съществената разлика идва от капака, който при компактния модел свършва малко по-високо и в отварянето му явно е включена емблемата, докато при Laguna логото изцяло влиза в капака. Лично на мен ми харесват ръбът, който оформя нещо като полукръг отпред, както и издутите калници.
И за тази задница на Megane ще се говори - уверен съм. Явно с много як фитнес тя е отслабнала, а формата на светлините е просто вълнуваща. В същото време дизайнерите са си оставили вратичка, защото отзад Третия все пак напомня на „надарения" си предшественик. Погледнат отстрани, новият Megane изглежда гигантски, но първоначалната заблуда идва от по-класическата форма на каросерията. Дълъг е 4,30 м - с 9 см повече от Втория. Колесната база (2640) пък е пораснала с 1,5 см. Французите обещават, че отзад има повече място и така е заличен един от минусите на предишния. Увеличен е и багажникът - 405 литра.
Поглеждам в интериора и не мога да позная хечбека. Е, почти. Общата структура на таблото е запазена, но леко е загатната издължеността от предната част на Laguna. Очаквано, Megane се отваря и стартира с карта и бутон за запалване и изгасване на двигателя. Ръчната спирачка е стандартна, докато в предшественика бе като в самолет. Мултифункционалният волан е близък до този в Laguna (за кой ли път вече виждам общи черти...), а най-значителната промяна личи в самия контролен панел, на който грее електронен цветен скоростомер и по-пъстър екран за показанията на бордовия компютър.
Значително по-богатата двигателна гама със сигурност ще се понрави. Дизеловата група с времето ще предлага 7(!) опции за максимална мощност - 85, 90, 105, 110, 130, 150 и 160 к.с., като трансмисиите са механична и автоматична.
Подобна е ситуацията при бензините - 1,4 (130 к.с.), 1,6 (100 и 110 к.с.) и 2 л (140 и 180 к.с.). Тези мотори вече се предлагат с означението TCe (Turbo Control efficiency). Най-интересен изглежда 1,4-литровият агрегат, който вади характеристики като за 1,8. Няма да се спирам на неизброимите екстри и системи за безопасност на Megane III.
До 2010 г. моделът ще включва 6 варианта - хечбек, седан, комби, купе-кабриолет, само купе (3 врати) и... още нещо.
Та на въпроса от подзаглавието - ами нека първо го караме, както и Golf всъщност. На пръв поглед нещата за Megane III изглеждат обещаващи. Дано само франсетата спазят обещанието си и го направят с по-добра сглобка и по-надежден. За да раздава шамари, а не да получава...
Статията се публикува със съдействието на сп. Top Gear