Може би сте си задавали въпроса защо автомобилите на по няколко години нов внос от Германия са в безупречно техническо състояние и имат изключително изрядно попълнена сервизна книжка? Отговорът е елементарен. Защото за целия период на експлоатация са поддържани и ремонтирани само във фирмени сервизи, където са се полагали най-съвестни грижи за състоянието на автомобила и са отразени всички обслужвания и ремонти за това време. В България обаче ситуацията далеч не е такава. Много малка част от автомобилите продължават да се обслужват във фирмените сервизи след изтичане на гаранцията. Тази практика не винаги е оправдана.

Собствениците на автомобили не трябва да се плашат от влизането във фирмения сервиз Разпространено е мнението, че във фирмените сервизи е много скъпо, но не е точно така. Има неща, които могат да бъдат изпълнени само във фирмен сервиз, още повече че там се разполага с цялата техническа информация като сервизни каталози за цялостен ремонт, диагностиране на проблеми и работа по съвременните автомобили, които стават все по-сложни и трудно биха били оправени от майстор, който няма необходимата апаратура да тества за даден проблем. Ценово стойността на труда е по-висока, защото в тази цена е калкулирана голяма инвестиция в персонал, в обучение, в апаратура. Цената на 1 час труд у нас е между 30 и 60 лева без ДДС, което е поне наполовина по-ниско от цените в Европа, които варират между 50 и 100 евро на час. В рамките на България цената е приблизително еднаква, но няма норма, която да задължава различните сервизи да работят на определена цена, тъй като възможностите на клиентите в страната са различни. Всеки дилър сам си преценява на каква цена да продава своя труд. В момента обаче хората спестяват от поддръжка и ремонт на автомобилите си. Дори има тенденция за забавяне на регулярното обслужване на гаранционните автомобили.

Нормално да има толеранс в рамките на 1000 кмq въпреки че клиентът можа да направи сервизното обслужване в цяла Европа.

Закупуването на нов автомобил и гаранцията му е един двустранен договор между потребителя на автомобила и производителя. Това, което трябва да направи всеки един нов собственик на чисто нов автомобил или втора употреба, но в гаранция, е да прочете книжката „Инструкция за експлоатация". Там са написани много важни неща, които очевидно ние като потребители много често пропускаме. Инструкциите помагат, ако човек се сблъска с някакъв проблем. Трябва да се спазва периодичността на влизане в сервиза, т.е. регулярните сервизни прегледи, които са препоръчани от производителя поне веднъж годишно. Това е в полза на клиента, тъй като добре поддържаният автомобил никога няма да остави стопанина си на пътя и ще го радва със здравото си състояние.

 

ПРЕДИМСТВА


Информация от първа ръка
Само механиците в оторизираните сервизи знаят точно как се поправят автомобилите от съответната марка, тъй като са обучени за това от производителя. Какъвто и проблем да има с автомобила, само служителите във фирмените сервизи имат постоянна връзка с производителя и ако се наложи, могат да осъществят комуникация и да се консултират с хората, произвели колата. Те реагират веднага и адекватно, а проблемът се решава най-бързо, най-правилно и без излишни усложнения и нерви.

Без съмнителни детайли
За да остане един автомобил наистина оригинален, частите, които се подменят, трябва да бъдат оригинални, а не от съмнителни производители. В оторизираните сервизи се работи изключително и само с оригинални резервни части, произведени специално за автомобилите от съответната марка.

Опазване на собствеността
Когато се наложи автомобилът да влезе в сервиза по какъвто и да е повод, се слагат предпазни найлонови покрития на волана и на седалката, така че да няма и минимален риск от зацапване на интериора на автомобила. Също така върху каросерията се поставят протектори за калниците и броните, за да може механикът да работи удобно без да нарани лаковото покритие на купето.

Гаранция на автомобила
Всички автомобили имат пълна гаранция, като, разбира се, ако се ремонтира даден възел, гаранцията не започва да тече отначало, а продължава до изтичането на двете години. Ако автомобилът е извънгаранционен и бъде сменена дадена част, тя също има определена гаранция.

Мобилност, без да се ходи до работилницата
Ако клиентът е много зает човек и няма време да отиде до сервиза за обслужване или ремонт, се обажда и заявява желанието си за посещение. От сервиза идва човек, който взема колата и я закарва за обслужване или ремонт. След това я връща на клиента, без той въобще да се налага да ходи до сервиза.

Бързите плащат малко повече
Ако спешно трябва да се извърши някакъв малък ремонт или смяна на накладки, някои дилъри предлага експресен сервиз в рамките на 1 час. За него няма нужда клиентът да записва предварително приемен час, а идва директно в сервиза, без да чака ред. Цената на услугата е малко по-скъпа, но затова пък докато клиентът отдъхва в кафенето на сервиза, автомобилът му е готов, за да продължи пътя си.

Времето се определя от производителя
Във всеки един сервиз е заложена норма време за продължителността на един ремонт. Така за всяка една операция има фиксирано време и дори тя реално да продължи повече, клиентът заплаща цената, определена според нормата време.

По-ниски тарифи за старите модели
Независимо дали клиентът е със стар или нов автомобил, той може да бъде обслужен, като във всеки фирмен сервиз има необходимата документация и апаратура за това без значение от годината на производство и модела на колата. Има усложнения с автомобили, които не са произведени за европейския пазар, но дори и те се сервизират у нас. За извънгаранционните автомобили са предвидени преференциални пакети за смяна на части и определени ремонти, които са много атрактивни за клиентите на стари коли.

Еднакви условия навсякъде
Без значение откъде е закупен един автомобил, той може да се обслужва във всеки един сервиз на марката. Може автомобилът да е вкаран от чужбина, например на 1 година, той продължава да се обслужва в България според сервизните интервали, определени от производителя, без да се има предвид мястото на покупката.

в. "Монитор"