Ралица Мерджанова е от онези хора, които сякаш живеят едновременно в няколко свята - на сцената, в залата с децата, в страниците на книгите.

"Извън танците съм нещо между Мери Попинз и Хърмаяни Грейнджър, но с панделка в косата и лека истеричност, присъща на всяка жена, която се опитва да превърне 24-часовия ден в поне 48-часов такъв", признава тя с усмивка. Светът ѝ е цветен, динамичен и винаги свързан с движение, музика и съзидание.

Любовта ѝ към танца се ражда още в детството. В дома ѝ винаги е имало музика, поезия и вдъхновение, а родителите ѝ са хората, които първи насърчават това усещане за изкуството. Те я записват на танци по нейно желание, а по-късно правят всичко възможно тя и сестра ѝ - Елена Мерджанова (също признат хореограф) - да имат достъп до този магичен свят.

MONA за новата си песен с Роби: "След като пуснахме "Мале", наистина започна ново начало в моя живот"

MONA за новата си песен с Роби: "След като пуснахме "Мале", наистина започна ново начало в моя живот"

Какво още разказа изпълнителката в Подкастът на Lifestyle.bg

Истинското осъзнаване, че това е нейният път, идва още в трети клас, когато в училищно съчинение пише, че иска да стане "детска учителка по танци". Тогава за първи път разбира, че мечтата ѝ е да преподава изкуството на движение и да вдъхновява другите чрез него.

Снимка 740321

Източник: Fest Team

С годините сцената я учи на много неща, но най-вече на уважение - към различното, към другите и към свободата на изразяване. Танцът за нея е език на душата, който преминава през тялото, за да изрази всичко онова, което думите не могат. Той е път към себепознание и любов - към себе си, към изкуството и към живота.

Поглеждайки назад, Ралица признава, че визията ѝ за хореографията днес е различна. В началото я е възприемала като демонстрация на техника и умения, но с времето е започнала да я усеща като разказ на душата - весел, тъжен, смешен или сериозен, но винаги честен.

Ученето и развитието остават постоянна част от пътя ѝ. За нея най-ценният процес е именно този - да останеш ученик, да слушаш, да се учиш от историята, която носи всяко движение, и да откриваш смисъла зад формата.

Снимка 740324

Източник: Fest Team

Вдъхновяват я както класическите величия на танца - Джийн Кели, Фред Астер, Сид Чарис и Вера Елън, така и съвременните творци с гениални идеи като Кристофър Скот, Манди Мур, Джъстин Пек и Анди Блейкънбюлър. Всеки от тях носи свой свят и начин на разказване чрез движение, а за Ралица това е неизчерпаем източник на копнеж да твори.

Работата ѝ с деца е особено важна част от живота ѝ. Тя вярва, че именно в тях се крие най-чистата форма на изкуството - честност, неподправена емоция и смелост. "Децата не се страхуват да признаят, че ги е страх, че им е трудно, че са щастливи. Те са безкрайно открити и смели същества", казва тя с нежност.

Снимка 740319

Източник: Fest Team

Именно тази откровеност присъства и в нейните творчески проекти. След успеха на "Книгата на мечтите", Ралица се включва и в създаването на мюзикъла "Тайната на музиката" - нов сценичен проект, роден от идеята на сценариста и писател Александър Чобанов и подкрепен от Fest Team.

Този път тя е привлечена първо като хореограф и консултант, а по-късно се включва и нейната дългогодишна колежка и партньорка Ани Дончева, заедно с която успяват да превърнат идеята в пълнокръвен мюзикъл.

Историята, разказана в "Тайната на музиката", е интимна и поетична - за две смели момичета, които се борят с вятърни мелници, за светлината в мрака и за пианото, което звучи дори когато няма ток. "Това е история, която не може да се опише с думи - тя се усеща", казва Ралица.

Ако "Книгата на мечтите" е била символ на устрема към мечтите и смелостта да ги преследваш, то "Тайната на музиката" е вътрешното пътешествие към тяхната същност - към смисъла и скритата душа на всяка мечта. И в двата спектакъла обаче има нещо, което ги обединява - честността и свободата. Защото именно за тази свобода, както споделя Ралица, техният екип продължава да се бори - със сърце, движение и много любов.

Как се създава хореография за спектакъл, в който главните герои са деца? Има ли специфичен подход, за да се постигне баланс между професионализъм и детска автентичност?

Такава хореография се създава с любов. Тогава балансът сам се намира. Освен любов, трябват и много упражнения в залата.

Какво беше основното ви вдъхновение при създаването на танцовия език на спектакъла? Повече музиката, времето на 90-те или самите персонажи?

Едно от основните вдъхновения, разбира се ,е музиката. А тя е изключително красива за мен - създадена от Любомир Денев-Син с текстове на песните от Михаела Филева. Песни, които сами по себе си са цяла история. Със сигурност и персонажите - всеки със своите характерови особености, силни и слаби страни.

В мюзикъла темите за приятелството, семейството и прошката са в центъра на историята. Как се отразяват тези теми в движението, в танца?

Понякога по-буквално, понякога по-абстрактно - в зависимост от това какво искаме да внушим като усещане у зрителя. В тази посока, колаборацията с Уест Хайлър - нашият режисьор и Мила Люцканова - нашият асоцииран режисьор, е истинско приключение и за мен е наистина вълнуващ процес, в който търсим подход към всяка една тема и идея, заложени в либретото.

Работата с млади актьори винаги е предизвикателство. Какви бяха най-силните моменти за вас в процеса на репетиции с децата?

Може би моментите, в които всички заедно се чувстваме уязвими - аз уморена и без идеи, те изморени и невярващи, че ще се получи, но децата имат една супер сила - много бързо да се преборват с всяка пречка по пътя. Мисля, че заедно го вървим този път с усмивкa.

Как се постига емоционална автентичност чрез танца в подобен спектакъл, който е едновременно за деца и за възрастни?

Вероятно с подходящите движения за деца - експресивни и точни, и с тези за възрастните артисти - по-умерени и "зрели" в поднасянето.

Снимка 740325

Източник: Fest Team

"Тайната на музиката" улавя духа на България от 90-те. Как пренесохте тази епоха в хореографията?

Аз и танцьорите, с които работим по представлението, използвахме доста време да заложим елементи типични за стиловете през 90-те години в поп, рок, фолклор културата на поколението тогава.

Разкажете ни за някой конкретен танцов момент или сцена, който е особено специален за вас?

За момента може би това е сцената на "Изкуството е свобода", която е много трудна. Все още търси правилния подход, като работим в посока на пресъздаване на един свят, леко прашен и вехт, но пълен с изкуство и спомени. Вярвам, че е специална песен, за всеки, който я чуе.

Какво е най-голямото предизвикателство при изграждането на танците за мюзикъл, който съчетава музика, актьорска игра и живи емоции?

Спазването на баланса между трите основни вида изкуство.

Какво за вас означава изразът "Тайната на музиката", ако трябва да го обясните не като хореограф, а като човек?

"Тайната на музиката" е любов в тишината на любима мелодия, която ти позволява да откриеш себе си, да се прегърнеш и да продължиш смело към себе си.

Танцът е емоция, която се усеща, а не се обяснява. Но все пак - какво искате зрителите да почувстват, когато видят вашата хореография на сцената?

Иска ми се да усетят свобода в това да изразяват себе си чрез вътрешния си свят.

Вярвате ли, че чрез танца можем да променим мисленето на хората - особено на децата?

По-скоро смятам, че можем да зададем посока на промяна - не само с танц, а с всяко изкуство. Самата промяна като стъпка, вече зависи от нас самите.

Pressie - да се върнеш към пеенето по случайност

Pressie - да се върнеш към пеенето по случайност

Вижте какво още ни сподели едно от новите лица на българската музикална сцена

Ако трябва да дадете един съвет на млад човек, който мечтае да се занимава с танц или сценично изкуство, кой би бил той?

Да не го е страх и да се осмели да открие себе си.

"Тайната на музиката" е на 18 ноември за Зала 1 на НДК