В разгара на лятото и с увеличаващия се брой на велосипедисти и пешеходци по улиците, инцидентите между тях и шофьорите на автомобили стават все повече. Въпреки че сме склонни да си мислим, че лошите неща се случват само в България, статистиката сочи друго.

През 2017 г. в Холандия - страна, известна с изключително развитата си колоездачна инфраструктура, повече хора са загинали на колело, отколкото в кола.

Според ново проучване, когато шофьорите на автомобили преминават през натоварени кръстовища и завиват надясно, те пропускат да погледнат за пресичащи пешеходци или велосипедисти.

В забързаната и претоварена градска среда шофьорите се оказват под голям натиск. Нуждата да разпределят вниманието си в толкова много посоки - другите превозни средства, светофарите, пътните знаци, всички останали участници в движението, води и до неизбежни инциденти на пътя.

Снимка 373119

Източник: iStock

Екипът от Торонто провел за първи път изследване чрез проследяване на движенията на очите на шофьорите, когато завиват на натоварено кръстовище. Участниците в изследването били подбрани така, че да представляват най-нискорисковата група шофьори. Те били на възраст 35 до 54 години, с поне три години шофьорски опит.

Изследователите проследили погледа им при поредица от десни завои на различен тип кръстовища с усилен трафик. На някои от тях имало велоалея, прекосяваща улицата, през която шофьорите трябвало да завият.

Резултатите били много изненадващи и тревожни. Учените установили, че преди да завият, 11 от 19 шофьора не поглеждали през рамо дали се задава пешеходец или велосипедист. Ситуацията се влошавала още повече, когато навсякъде има паркирани коли.

Учените не очаквали резултатите да бъдат чак толкова лоши, особено за така подбраната група шофьори.

Снимка 373120

Източник: iStock

Известно е, че вниманието се понижава, когато човек шофира по много добре познат път, по който минава всеки ден. Експериментът отново потвърдил това неписано правило.

Но не са виновни само шофьорите. Често велоалеите не са разположени подходящо, а колкото по-непредвидима е обстановката, толкова по-голям риск от инциденти има.

Изводът от проучването е, че шофьорите трябва да положат усилие по-често да поглеждат през рамо, когато правят десен завой, и да не разчитат единствено на огледалото за обратно виждане. Пешеходците и велосипедистите пък винаги трябва да приемат, че шофьорът не ги вижда и да следят действията му.