Проблемът с пренаселването на градовете и непрестанно увеличаващия си брой коли е все по-наболяла тема, а изход от ситуацията сякаш не се вижда. Замърсен въздух, задръствания, липса на паркоместа, все повече катастрофи и една наистина стресова, градска среда. Такава е картината в повечето градове.
Докато усилията на производителите са насочени към създаването на екологични коли, а правителствата ограничават достъпа на лични превозни средства в централните части на градовете, едно испанско населено място показва нагледно ефекта от забраната на коли по улиците.
Понтеведра е град без автомобили. Жителите, които наброяват 80 хиляди, се радват на живот без изгорели газове, клаксони, шум на двигатели и задръствания. Град, който е рай за пешеходците. Но как се стига дотук?
Източник: Facebook / Helder Almeida
Желанието Понтеведра да стане град без автомобили е от преди 20 години. Реализирането му е дело на кмета Мигел Фернандес Лорес, който е на поста си вече повече от две десетилетия, вероятно именно заради тази промяна.
Постепенно улиците стават все по-недостъпни за лични автомобили, защото се прави място за градския транспорт и пешеходците. 70% за хората и 30% за колите води до радикални промени в града, които се харесват на местните.
Източник: iStock
Така се стига и до тоталното премахване на колите от територията на града. В резултат на това няма нито една жертва на пътно-транспортно произшествие, а вредните емисии във въздуха са намалели с цели 70%, пише DW.
Това прави градът привлекателен както за млади семейства с деца, така и за възрастни хора. Така населението на Понтеведра се увеличава, търговията се развива, а заболяванията намаляват.
Идеята за забрана на лични автомобили в градовете вече е на дневен ред в редица страни по света и се очаква техният брой да се увеличава все повече и повече.
Източник: iStock
От догодина центърът на норвежката столица Осло ще бъде забранен за коли. Същата мярка и по същото време се предвижда и в Мадрид, като периметърът на забраната е по-широк и обхваща повече квартали на града.
Китайският град Ченгду е в процес на пълна реконструкция на инфраструктурата, за да стане по-лесно на жителите да се придвижват пеша, отколкото с кола. Хамбург също поставя акцент върху ходенето и карането на колело, за да накара хората да слязат от автомобилите.
В Копенхаген и Париж продължава ударното създаване на нови велоалеи, а в Лондон обмислят още по-високи такси за придвижване с кола в града. И докато в Мексико предвиждат да премахнат около два милиона коли от столицата, Брюксел скоро ще се превърне в най-голямата зона в Европа без лични превозни средства.
Avatarx
на 16.10.2018 в 15:52:52 #1Интересно кофите с боклук се мъкнат на ръка до края на града или си остават на място, докато боклука не се саморазгради!? Или циганите с каручки го извозват!?