Продължаващият дебат относно културата на даване на бакшиши в Съединените щати се разпали отново с неотдавнашната новина, че служителите в първия синдикализиран Apple Store в страната предлагат да се искат бакшиши. Това предизвика интензивна дискусия относно културата на бакшиши в Северна Америка, която според хората излиза извън контрол.
Истината е, че културата на бакшишите е различна за различните страни. И ако в САЩ бакшишът не бива да е под 10% от сметката, то в Испания много рядко се остават бакшиши и ако се прави, обикновено са много дребни суми. Във Франция "service compris" означава, че бакшишът вече е включен в сметката. На други места, особено в Източна Азия, липсата на каквато и да е традиция за даване на бакшиши е повод за гордост. А в Япония например не просто не е прието да се даваме бакшиши. Там дори се счита за обида, ако го направим.
Приетата мъдрост гласи, че Япония е нещо като аскетичен рай, където отпадъците са нечувани, несъвършенството е на почит и социалното съзнание е издигнато до форма на изкуство. Не бива да се ходи, докато се яде, трябва да бъдем тихи в обществения транспорт, не бива да сочим с пръст, да си духаме носа на обществени места и т.н.
Източник: iStock
Това също е място, където даването на бакшиши не е просто необичайно - смята се за неудобно и неловко. И тъй като японците имат култура на обслужване без бакшиш, това наистина трябва да бъде изяснено на чуждестранния посетител със специално предупреждение, че ако дадем бакшиш, ще обидим човека отсреща.
"Дори да се обясни на туристите, че в Япония не се дават бакшиши, някои хора все още искат да покажат своята благодарност с пари. Но там това не работи", казва пред BBC Джеймс Мънди от базирания в Обединеното кралство туроператор InsideJapan Tours.
"Обичайна практика е хората да оставят пари на обслужващия персонал в ресторантите, след което да бъдат преследвани по пътя и да им бъдат върнати парите. Мнозина не могат да разберат, че хората вършат работата си с гордост и "беше вкусно" или "благодаря, че приготвихте ястието" им е достатъчно."
Източник: iStock
Японското отвращение към бакшиша е осезаемо. Shokunin kishitsu, което се превежда като "майсторството", преминава през много аспекти на японския живот и е философия, усъвършенствана от мнозина в индустриите, ориентирани към туристите - от хотелски пиколо и продавачи на улична храна до готвачи на суши. Обслужването е свързано с вършенето на работа с гордост и признателността най-често се показва чрез комплименти (за предпочитане на японски) или чрез поклон.
Но има едно изключение: в риоканите, традиционните къщи за гости с татами в Япония, туристите могат да оставят пари за накай сан (носещия кимоно сервитьор, който приготвя храната), но само когато е направено правилно. Бакшиш не се дава лично, а се оставя с бележка в специално декориран за целта плик.