Докато въздушният транспорт отново достигна своя пик след пандемията, в редица страни по света и в Европа се мислят и прилагат на практика стратегии как да се подобри свързаността и по суша. Защото пътуването със самолет може да е по-бързо в някои случаи, но далеч не е по-екологично. А ако на хората се предложи добра алтернатива, те много вероятно ще я предпочетат.

108 милиона пътници за година - кое е най-натовареното летище в света

108 милиона пътници за година - кое е най-натовареното летище в света

И кои са останалите в топ 10

Подобен пример е един мащабен проект, в който събират сили и средства правителствата на съседните Германия и Дания. Споразумението за него бе подписано още през 2008 г., но заради редица пречки строителството започна едва през 2020 г. и сега тече с пълна сила. И когато бъде завършен, тунелът Фемарнбелт ще бъде най-дългият сглобяем пътен и железопътен тунел в света - цели 18 километра.

Но дължината му далеч не е единственото забележително. Тунелът, който ще минава през Балтийско море, се строи от отделни сегменти, които се потапят поотделно до морското дъно, след което е съединяват. Всеки от тях е с дължина 217 м и ширина 42 м и тегло от 73 тона, направен от стоманобетон и покрит с бетон. Сегментите, които се сглобят на принципа на конструктор, са общо 90 на брой.

Процедурата по спускането им е изключително сложна, защото това става на 40 метра под морското равнище, в специално направен изкоп. Използват се подводни камери и GPS-насочвано оборудване, за да се подравнят с точност до 15 мм. След това елементите се захващат един за друг със специална система, наречена "закрепване и захващане".

С този начин на строителство, тунелът Фемарнбелт се различава от всички други подводни в света, като например 50-километровия тунел под Ламанша, които са създадени чрез прокопаване на скалната основа под морското дъно. В този район на Балтийско море обаче това не е възможно, защото подпочвеният слой е мек, съставен от глина и скална основа. 

Затова и първоначалната идея е била за построяване на мост, който да свързва Германия и Дания. Но тя е отпаднала заради силните ветрове, които биха компрометирали неговата сигурност. Освен това от там минават едни от най-големите кораби в света и подобна конструкция не е препоръчителна. И така се стига до проекта за тунел с пет успоредни тръби - две за ЖП линии, две за автомобилни пътища, като всяка ще има по две ленти в посока, и коридор за поддръжка и аварийни ситуации.

Тунелът е един от най-големите инфраструктурни проекти в региона. Общата му стойност се изчислява на 7.4 милиарда евро. 1.3 милиарда са осигурени от Европейската комисия, а останалото финансиране е от правителството на Дания. Когато бъде завършен, той ще замести 45-минутното пътуване с ферибот между Рьодбихавн в Южна Дания и Путгартен в Северна Германия с 10 минути път с кола или 7 с влак.

Пътят между Хамбург и Копенхаген пък ще се намали наполовина - от 5 на само 2.5 часа. А когато милиони хора годишно пътуват със 160 км по-малко, ползата е и намаляване на въглеродните емисии и вредата върху околната среда, пише BBC.

Най-дългият подводен тунел в света за 7 милиарда долара - какво знаем за проекта на Германия и Дания

Най-дългият подводен тунел в света за 7 милиарда долара - какво знаем за проекта на Германия и Дания

Много ползи и нула вреди

По план тунелът Фемарнбелт трябва да започне да функционира през 2029 г. Според изчисленията, над 100 влака и 12 000 автомобила ще минават през него всеки ден. А голямата инвестиция, която изисква за построяването си, ще се възвърне под формата на приходи от пътни такси в рамките на 40 години. Освен това ще даде сериозен тласък на един от най-бедните региони в Дания, където се очаква подем на бизнеса и туризма.