Когато говорим за подводен път, първо се сещаме за тунела под Ла Манша. Той е с дължина малко повече от 50 км и свързва френския град Кале с британския Фолкстоун. Но тези дни се даде ново начало на един не по-малко грандиозен проект, който дава заявка да бъде най-големият подобен не само в Европа, но и в целия свят.
След повече от десетилетие планиране и четири години след началото на строителството на самата конструкция на съоръжението, в края на миналия месец започна същинската работа по Fehmarnbelt Fixed Link - подводен тунел на 40 метра дълбочина в Балтийски море, който ще свързва Дания и Германия.
На този етап се изгражда самата тунелна тръба, за което ще се използват 89-те масивни бетонови секции, които датската компания Fermern A/S произведе още миналата година. Всяка секция е с дължина 217 м, ширина 42 м. и височина 9 м. А теглото й е десетки хиляди тона.
Мащабният проект е с финална дата през 2029 г. и когато бъде изцяло завършен, ще стане най-дългият подводен тунел в света. Важна подробност е, че общата му дължина ще бъде 19 км., което е доста по-малко от тази на тунела под Ла Манша.
Но разликата между тях е, че този между Германия и Дания се изгражда чрез потапяне на предварително изградени тунелни секции, а не чрез сондажна машина, както е при този в притока. Затова Fehmarnbelt Fixed Link ще бъде най-дългият, изграден по тази технология.
Освен това изграждащият се тунел ще е най-дългият в света, който съчетава възможност за пътуване както с влак, така и с кола. В него ще има две двулентови магистрали с обслужващ коридор помежду им, както и две напълно електрифицирани ЖП линии.
Стойността му се оценява на 7 милиарда долара, което също е почти двойно по-малко от тунела под Ла Манша, който е завършен през 1993 г. на крайната цена от 13.6 милиарда долара. Но тук цената не е от толкова голямо значение, защото технологиите вече са доста по-напреднали и позволяват усъвършенстване на процеса и намаляване на разходите, пише CNN.
Целта, с която се изгражда Fehmarnbelt Fixed Link, е да даде алтернатива на пътуванията с ферибот, от които се възползват милиони пътници годишно. Но докато те отнемат около 45 минути, с влака през подводни тунел се очаква времето да е едва 7 минути, а с кола - 10 минути.
Също така ако сега пътуването от Копенхаген до Хамбург с влак е около четири часа и половина, след отварянето на тунела ще е с два часа по-малко. Това ще накара много хора да изберат тази по-бързо и екологична алтернатива на полетите на кратки разстояния, които са едни от основните замърсители на въздуха. Ще се улесни и транспортът с личен автомобил заради премахването на чакането за ферибот. Разбира се, ползи има и за тежкотоварните превози, особено между Швеция и Централна Европа.
Защо Саудитска Арабия скъси футуристичния си проект The Line
Финансите са важна част от всеки проект
И докато някои със сигурност имат притеснения какъв ще бъде ефектът от този мащабен проект за подводен тунел върху околната среда, от компанията, ангажирана с него успокояват, че се планира и изграждане на "нови природни зони и каменни рифове". А и се отбелязва, че се очакват дългосрочни ползи в посока намаляване на вредните емисии.