Когато казваме за кола, че е класика, не е задължително тя да е стара. Има някои модели, които са непреходни и успяват да запазят качествата си през годините, въпреки смяната на технологиите, разбирането за автомобилите и появата на десетки нови купета, кръстоски, задвижващи системи и какво ли още не.
За нас "тройката" на BMW е точно такава класика - компактен, но достатъчно голям седан, който е подходящ за толкова много сценарии, че се чудим имаме ли възможност да изброим поне половината от тях.
Правим уточнението, че надолу ще говорим само за модификацията M340i, която е последната стъпка преди върховия и бленуван от мнозина модел в гамата на "тройката" - M3.
По-просто казано, M340i е най-мощната разумна Серия 3, която човек би могъл да си купи. Под "разумна" имаме предвид версия, която е достатъчно цивилна за ежедневно ползване, цената и разходът ѝ на гориво са прилични и в същото време има потенциала да кара косъмчетата по ръцете ни да настръхват.
Източник: BMW
Ако трябва да внесем малко яснота, актуалното M340i е фейслифт на седмото поколение на Серия 3, което се появи през 2018 г. И като при всеки фейслифт, промените са дребни, но хубавото на "освежените" версии е, че те дават възможност на производителите да изчистят дребни грешки и да направят вече съществуващата кола още по-добра. Нямаме идея дали версията на M340i е имала нещо за оправяне, но тази тук много ни харесва.
Източник: BMW
МАТ БЕЗ ШАХ
Матовият екстериор отдавна не е някаква рядка екстравагантност, запазена за най-екзотичните спортни автомобили. Не сме му големи фенове, но одобряваме начина, по който допълва характера на M340i.
Разбира се, колата може да бъде поръчана и със стандартно лаково покритие. В тестовият автомобил стоманено сивият матов екстериорен цвят беше комбиниран с тъмно червен кожен салон, който според нас символизира характера и душата под иначе студената външност на колата.
Източник: BMW
Останалото е ясно: триобемна класическа конструкция с четири врати, дълъг преден капак и отделен от пътническата част багажник. Мястото вътре е достатъчно за всякакви конфигурации от възрастни и деца, стига броят им да не надхвърля пет. Толкова е практично, че чак се чудим защо седаните изгубиха битката и отстъпиха място на кросоувърите. За нас поне е необяснимо.
Източник: BMW
СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
- Модификация: M340i xDrive
- Работен обем: 2998 куб. см
- Мощност: 374 к.с.
- Въртящ момент: 500 Нм
- Ускорение: 4.4 сек. до 100 км/ч
- Максимална скорост: 250 км/ч
- Среден разход: 7.8 л/100 км
- Трансмисия: 8-степенна автоматична
- Базова цена: 134 500 лв.
Да, багажникът не може да се сравнява с този на SUV - и то не като обем, а като възможност за товарене на обемни предмети. Това е и големият недостатък на седаните - малкият отвор и дълбочината.
Все пак, ако не възнамеряваме да товарим нещо различно от обичайните куфари, пътни чанти и торби с покупки, M340i предлага повече от достатъчно място под задния си капак. Ние успяхме да съберем два детски баланс байка, две каски и багаж за дълъг уикенд за двама възрастни и две деца в собствени столчета. При това с лекота.
КОЛОВОЗ БЕЗ ВЛАК
В замяна на това, че сме със седан, а не с обемен джип, получаваме топ поведение на пътя. Малко са разумните коли, които могат да ни накарат да се чувстваме толкова сигурни в завой, колкото една класическа BMW "тройка".
Окачването на M340i е толкова добре настроено, че кара колата да упорства, когато я караме бавно, сякаш не ѝ е приятно. Комфортната ѝ зона е със 150 км/ч на магистрала, може и много повече, но трябва да сме някъде в Германия, където няма ограничение. Тук толкова.
Източник: BMW
И в тези моменти си даваме сметка, че реално от повече нямаме нужда. M3 е по-скоро за ентусиасти, които от време на време изпробват уменията си на писта, не за семейни хора, които просто искат да се наслаждават на пътуването.
В стандартния режим Comfort колата е изключително жива и с достатъчно шумен ауспух, за да ни накара да поискаме още и още, но не толкова първична, че да поставим под въпрос доброто си възпитание.
Източник: BMW
Ускорението, което 3.0-литровият 6-цилиндров двигател с мощност 382 к.с. осигурява, е изключително приятно и категорично, като и тук първичността му е добре озаптена. Да го кажем така, когато пътуваме за работа и искаме комфорт, те са там, без колата да натоварва с излишна спортна изнервеност, шум и показност. Когато, обаче, ни се забавлява, M340i може и това. Дори не е нужно да превключваме на Sport, просто отваряме дросела с педала на газта и купонът започва.
Може би единственото, което малко натоварва в ежедневието, са гигантските спирачки. Те са чудесни за моментите, в които колата се кара по-динамично, а понякога и неприлично, но при нормално придвижване се усещат твърде категорични.
Небрежно натискане на педала на спирачките води до моментално заковаване на колата. Забелязахме, че с времето се свиква и човек започва да го "пипа" по-нежно, но при леко разсейване M340i успяваше да ни стресне.
Източник: BMW
- Може да: доминира останалите
- Не може да: спира нежно
- Липсва му: задно предаване
В режим Sport колата се настройва за по-грубо отношение и показва истинската си същност. Като човек, който изведнъж забравя дипломатичността и започва да говори това, което наистина мисли.
8-степенната скоростна кутия започва да връща предавки много по-бързо и да ги задържа по-дълго, за да извлече всеки нютон метър от двигателя. Окачването става по-твърдо, а изпускателната система започва да припуква пристрастяващо.
Проблемът е, че искаме още и още от този пукот отзад, което едва ли е особено приятно за околните, а и подобен стил влияе негативно на разхода на гориво.
Източник: BMW
BMW M340i не е от най-икономичните автомобили, което е повече от разбираемо и нормално. Имайки предвид мощността и факта, че за ужас на "зелените" този двигател не е електрифициран, смятаме, че разходът е разумен.
При доста динамично извънградско каране, успяхме да запишем разход от около 10 л/100 км, което е... окей.
При желание, каквото ние нямахме, съвсем спокойно разходът може да бъде свален и до около 8 л/100 км. Все пак не бива да забравяме, че това е автомобил с буква M в името си и макар да не е "истинско" M3, е кола, чието представяне не бива да бъде подценявано.
Източник: BMW
Съвсем доскоро цената от 134 500 лева за "тройка" би ни шокирала, но имайки предвид какви коли се продават за подобни суми в наши дни, M340i ни се струва направо изгодна сделка.
Да, няма сложни хибридни системи и големи електромотори, но пък има 48-волтова mild hybrid технология, колкото да не е без хич. Освен това е класически седан, който може да доминира останалите на магистралата, чувства се перфектно в града и може да мине и за семеен автомобил.
А и не бива да бъркаме класиката с ретрото, защото тази "тройка" владее ужасно добре модерността. Извитият цял дисплей на таблото е само едно от доказателствата. А сега нека помахаме на чакащите пред електрическите станции на път за морето и да ги поздравим с малко пукот от ауспуха. Май няма да ни омръзне никога.