Volvo е от онези автомобилни марки, които винаги ни привличат, без да си даваме сметка защо. Шведската компания никога не е следвала сляпо пазарните настроения и по тази причина така и не заложи на крещящ дизайн, ярки "инстаграмски" цветове и аеродинамични елементи, чиято основна функция е да пълнят очите на околните и нищо повече.

Разбира се, това не означава, че Volvo се развива в своя собствена ниша, нямаща релевантност със случващото се наоколо, напротив. Така шведите прегърнаха идеята за електрическата мобилност, и именно един от тези техни модели попадна в ръцете ни в първите дни на годината. Казва се C40 Recharge и под красноречивото му име се крият над 400 к.с., за които си струва да разкажем.

Volvo C40 Recharge e компактен кросоувър с модерна и не особено сдържана стилистика, което донякъде противоречи на написаното по-горе. Предницата е лишена от гигантска решетка, което е напълно разбираемо, предвид факта, че задвижването е изцяло електрическо.

Снимка 604105

Източник: Volvo

Задницата пък е доста смела, което дължим основно на нестандартните стопове с неправилна, но характерна за компанията форма. Линията на покрива наподобява тази на спортните купета и се спуска надолу в задната си част, което безспорно подобрява аеродинамиката и визията, но и жертва голяма част от практичността. Въпрос на приоритети, биха казали някои.

МИНИМАЛИЗЪМ

Интериорът е изчистен и следва тенденциите, които сме свикнали да виждаме в моделите на Volvo от последните години. Тестовият автомобил беше оборудван с текстилна тапицерия на седалките, която беше приятна на допир и отговаряше на еко характера на колата. На задния ред седалки има достатъчно място, без да можем да го определим като просторно в зоната на главата. Въпреки това, на задния ред двама възрастни биха пътували повече от удобно на дълги разстояния.

Снимка 604111

Източник: Volvo

Багажникът е доста голям и може да побере много неща. Отворът за товарене е огромен, което означава, че при нужда вътре може да влезе и голям предмет с нестандартни размери, като неразглобен скрин например. В крайна сметка, ако харесваме Volvo, вероятността да си падаме по IKEA също е голяма.

Но в ръкава си тази кола има и още един коз - тя разполага не с един, а с два багажника. Отпред също има багажник, който е с доста прилични размери и може да побере един доста голям сак.

Основен недостатък на C40 Recharge е фактът, че през задното стъкло не се вижда почти нищо. Това е и един от компромисите, които са направени в името на дизайна - задният капак е силно наклонен, което значително намалява площта от задното стъкло, което виждаме в централното огледало за обратно виждане.

Да го кажем така, паркиране по старомодния начин с Volvo C40 Recharge е практически невъзможно, а по време на движение шофьорът получава някаква информация за случващото се зад колата от централното огледало, но все пак разчита основно на страничните. Или поне такъв беше нашият случай.

Снимка 604108

Източник: Volvo

Нищо от това не означава, че паркирането е сложно. Просто Volvo C40 Recharge изисква пълно отдаване на електронните асистенти. За щастие камерата за обратно виждане, графиките и дисплеят са достатъчно разбираеми и удобни, като дори се предлага и възможност за изглед отгоре на колата, което ни информира чудесно колко точно е близо задната броня до другия автомобил или стената.

Снимка 604106

Източник: Volvo

Като стана въпрос за камера, кадрите от нея се показват на вертикално разположения дисплей на мултимедийната система, с който свързваме всички модели на Volvo. Намираме подобно разположение на дисплея за доста удобно, защото побира много икони и функции без нужда от скролване и без да се налага да протягаме ръката си много надясно.

Въпреки това според нас има какво да се желае от неговия интерфейс. Той е удобен и практичен, но малко ни липсва по-модерна организация на менютата, както и хубава графика за потока на електроенергията, с която сме свикнали в други автомобили.

Снимка 604104

Източник: Volvo

ИЗЦЯЛО НА ТОК

А потокът на електроенергията при Volvo C40 Recharge е особено интересен, защото на борда има не един, а два мощни електромотора, които осигуряват задвижване на четирите колела и мощност от нетипичните 408 к.с. за кросоувър с това излъчване и размери.

След като седнахме в колата за пръв път, потеглихме примерно и се включихме безопасно в движението по големия столичен булевард. Веднага след това направихме едно контролно натискане на педала на газта, за да проверим с какво си имаме работа.

Данните на хартия винаги са полезни, но това обикновено е първото впечатление от всеки тестов автомобил и приемаме за наш дълг да го направим възможно най-скоро. Случи се нещо колкото очаквано, толкова и изненадващо. Колата се изстреля мощно и тихо напред, сякаш някой ѝ е навил пружината и просто я е пуснал на свобода.

Снимка 604107

Източник: Volvo

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: C40 Recharge Twin Motor
  • Работен обем: -
  • Мощност: 408 к.с.
  • Въртящ момент: 660 Нм
  • Ускорение: 4.7 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 180 км/ч
  • Максимален пробег (WLTP): 449 км
  • Капацитет на батерията: 78 кВч
  • Базова цена: 107 509 лв.

Въпреки солидната мощност, с която разполагаме по всяко време, Volvo C40 Recharge не е от колите, които ни карат да развиваме висока скорост. Типично по шведски, характерът на колата е обран и добронамерен. Оприличаваме го на човек, занимаващ се с благотворителност, чието хоби е бокс или ММА.

Двата двигателя имат достатъчно сила, за да ни изправят косата и да накарат останалите дълго да се чудят какво е минало покрай тях. Но ако не сме в такова настроение, колата не се усеща "изнервена", което е страхотно.

Може да се возим дълго, безпроблемно, екологично и спокойно, както в града така и извън него. Под "дълго" имаме предвид около 400 километра, в зависимост от това къде шофираме и колко често изпробваме реакцията на педала на газта.

Забелязахме, че липсата на изнервеност в колата влияе положително и на обитателите ѝ, които също започват да гледат една идея по-спокойно и уверено на живота.

Системите за безопасност са много, но не напрягат с излишни звукови и визуални сигнализации. Воланът не вибрира при всяко мимолетно доближаване до осевата линия, а изцяло дигиталното табло зад волана не изисква преминаването на курс за космонавти, за да поемем и обработим нужната ни информация.

Снимка 604103

Източник: Volvo

Колкото до кросоувър възможностите на C40 Recharge, те се изразяват по-скоро в това да се радваме на по-висока позиция на седене, комфортен интериор и повече увереност на пътя, отколкото в изследване на недостъпни райони, където няма контакти за зареждане на батерията.

  • Може да: изпоти спортен автомобил
  • Не може да: изследва необятната пустош
  • Липсва му: по-добра видимост назад

Върху асфалта колата се чувства много добре и там успяхме да усетим директното ѝ управление и приятно твърдото окачване, което държи купето на мястото му в бързите завои на междуградския път.

Уважаваме сдържаността на C40 Recharge, както и стилния му интериор. Разбира се, всичко това има своята цена. Колата започва от 107 000 лева, при това за базовата версия с един електромотор и мощност от 231 к.с. Не ни харесва скосената задна част на колата, основно заради влошената видимост, но пък за такива като нас шведите предлагат SUV модела XC40 Recharge, който има класическа конструкция и по-консервативен външен вид.

Снимка 604109

Източник: Volvo

Volvo C40 Recharge e eлектрически кросоувър, който с мощността си може да изпоти доста по-помпозно и предизвикателно изглеждащи автомобили. Ей така, абсолютно неочаквано за тях. Което е страхотно и е повод за ехидна усмивка от страна на шофьора му. И точно това според нас е запазената марка на Volvo - да ни дава увереност, която е само за нас и не се натрапва на околните. А постигането на това е цяло изкуство. Вече съвсем си отговорихме на въпроса какво точно ни привлича във Volvo.