Винаги сме обичали малките коли, защото ги намираме за адски забавни за каране. Разбира се, през годините понятието "малка кола" доста се промени, но все пак всички модели под средния клас като размер, продължават да бъдат "малки" за нас, или както производителите обичат да ги наричаме "компактни".

Тези коли обикновено са пъргави и интуитивни за управление, ниското им тегло вкарва разхода на гориво в прилични норми, а компактните им размери ги правят доста лесни за паркиране и маневриране. Разбира се, тук идват и обективните недостатъци, като недотам добър комфорт, недостатъчно пространство в интериора и малък багажник, но както се казва "така е в живота".

Снимка 602147

Източник: BMW

BMW M235i Gran Coupe е eдна от тези малки коли, поне по днешните стандарти. Представлява компактен седан със силуета на спортно купе и е позициониран под класическата Серия 3 като размери и цена, но ако трябва да разкажем цялата предистория на модела, вероятно няма да ни остане никакво време да поговорим за усещането от шофирането на самата кола. А и кой се интересува от история и пазарни игри, животът е тук и сега. Точно колкото тук и сега беше M235i за нас по време на коледните празници.

Снимка 602149

Източник: BMW

ТУК И СЕГА

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: BMW M235i Gran Coupe
  • Работен обем: 1998 куб. см.
  • Мощност: 306 к.с.
  • Въртящ момент: 450 Нм
  • Ускорение: 4.9 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 250 км/ч
  • Среден разход: 7.2 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 104 400 лв.

Подобно на всички модели на BMW с "Gran Coupe" в името, M235i Gran Coupe има четири врати. По-любопитното в случая е, че за разлика от всички останали такива модели, тук за база е използван модел с предно предаване, защото...традициите не са това, което бяха. За да се справи обаче със значителната мощност от 306 к.с., въпросната модификация на модела е оборудвана с двойно задвижване на колелата, посредством системата xDrive.

С по-прости думи казано, на наше разположение е атрактивно изглеждащ седан с нисък покрив, четири врати без рамки, приличен класически багажник и доста коне под капака, които стават за забавление, но не и за истински дрифт.

Отвън колата е привлекателна, но според нас поне не е точно красива. Въпреки буквата "M" в името, с която вървят куп аеродинамични и разкрасяващи елементи, от някои ъгли, автомобилът изглежда по-обран и скромен от това, което сме свикнали да виждаме в по-големите модели на BMW. От други ъгли изглежда нахален и смел. Разбираме и откриваме позитивите и на двете, пък и красотата винаги се приема субективно.

Снимка 602150

Източник: BMW

Цялостното качество на изпълнение и организацията на интериора са на много добро ниво, което е традиционно за BMW. Дълбоки спортни седалки с интегриран в облегалката подглавник, колани с акцент в М-цветовете (синьо, червено и бяло), дигитално табло с прекрасни графики и възможност за индивидуализация и голям сензорен дисплей, който може да се управлява както чрез докосване, така и чрез iDrive системата до скоростния лост. Просто ей така, за случаите, в които не ни се пресяга. 

Снимка 602158

Източник: BMW

А такива случаи поне при нас имаше много. Когато човек кара динамично и е вглъбен в пътя и колата, не обича да се разсейва с излишно "цъкане" по дисплея. За тези моменти, джойстикът е много удобен за работа с дясната ръка. BMW M235i е кола, която искаш да караш още и още, без да знаеш точно къде отиваш.

Казваме го, защото има коли, които не впечатляват с поведение и тях по-скоро разглеждаме като технологичен продукт, а не като кола. M235i Gran Coupe е машина, но се усеща като жива кола, която е готова за състезание с вятъра по всяко време на деня, седмицата, месеца или годината.

Снимка 602145

Източник: BMW

Хубавото е, че конските сили под капака са точно толкова, от колкото имаме нужда. Проблемът при много от големите и мощни коли е, че изискват твърде много от шофьора, пътната обстановка и вниманието като цяло. При M235i разполагаме с 306 к.с., които определено знаят какво правят под капака. Четирицилиндровият турбо бензинов двигател с 2.0 литра работен обем се съчетава перфектно с тежащото 1.5 тона купе и осигурява достатъчно адреналин, без да шокира и да ни кара да си мислим, че иска да ни убие

Снимка 602146

Източник: BMW

НА МОМЕНТА

Системата xDrive се грижи за мигновеното изстрелване към хоризонта от място, а ниският център на тежестта осигурява усещане за "залепналост" в завой. Не мина много време и решихме да пробваме какво ще стане, ако натиснем бутона "Sport". M235i обича този режим, обикнахме го и ние. Случва се точно това, което се случва и на всяко друго BMW - скоростната кутия започва да връща по няколко предавки преди завой, а при ускорение двигателят се "изцежда" до максимум, без да се интересува от разхода. 

Разбира се, има и пера за ръчна смяна на предавките от волана, което е супер екстра, когато наистина ни се покара спортно, но нищо не може да бие звука в спортния режим. При смяна на предавките и при рязко натискане и отпускане на педала на газта на място от ауспуха се чува много приятен пукот, който наелектризира обстановката, но не толкова, че околните да ви намразят и обявят за некултивиран субект.

Играехме си често на тази игра по светофарите, а когато светнеше зелено, просто натискахме педала на газта до долу и 8-степенната трансмисия ни изстрелваше напред. На момента. И така чак до законно регламентираното ограничение от 50 км/ч, естествено.

Снимка 602144

Източник: BMW

  • Може да: се състезава с вятъра
  • Не може да: бъде практичен
  • Липсва му: равен под

Според нас най-голямото качество на BMW M235i е и неговият най-голям недостатък - размерите. Не бихме нарекли интериора тесен, защото той не е такъв по начина, по който двама души не могат да се съберат един до друг, без раменете им да се докосват. Тук е уютно и адекватно, поне ако говорим за предните седалки. Проблемът е по-скоро в самата архитектура. Шофьори с височина от около 190 см, например, трябва да смъкнат седалката максимално надолу и да я дръпнат максимално назад, за да се чувстват добре зад волана.

Това е съвсем в реда на нещата, но в този случай зад шофьорската седалка можем да говорим единствено за висококачествено и комфортно кожено "рафтче" за поставяне на дамска чанта ии малко кученце, в никакъв случай за седалка. Освен това подът на колата отпред е някак наклонен напред, така че ако шофьорът обича да стои със сгънат в коляното, а не изпънат ляв крак, не след дълго се появява болка в глезена. От друга страна, чак ни е срам, че говорим за това, понеже M235i е младежки автомобил със спортен дух,така че проблемът може да е и в нашите анатомични особености и очаквания.

Снимка 602143

Източник: BMW

При всяко положение можем да разчитаме на доста приличен багажник. Отворът му не е впечатляващ, но дължината му е, което означава, че вътре може да се събере доста багаж за един забавен уикенд за трима в планината. Ще има място и за каса немска бира, обещаваме. Предвид времето навън, някой хубав силен doppelbock не за изпускане, например.

Снимка 602157

Източник: BMW

BMW M235i е истинско и агресивно BMW с характер. Моделът притежава всичко, което сме свикнали да виждаме в последните модели на BMW, като в това число влиза и първичността. Целта му е да забавлява и да наелектризира обстановката, без да плаши с прекалено много "коне" под капака и без да се натрапва излишно с твърде агресивен външен вид и поведение.

Добрата новина е, че BMW осигурява голям избор на модификации, така че ако четирите врати ви се струват безсмислени за компактен автомобил като M235i, винаги можете да си поръчате по-красивата според нас Coupe версия с две врати. А за още по-лакомите има и по-мощен вариант M2. Стига да сте готови да платите цената. Буквално и преносно.