Пътуването със самолет вече е достатъчно достъпно, за да го изберем като по-бързата алтернатива на автомобила, влака или автобуса. А поглеждайки към бъдещето си представяме небе, пълно не само с пътнически самолети, но и с летящи таксита, а защо не и с космически кораби.

Илон Мъск и SpaceX Starship - всичко, което трябва да знаем за първия неуспешен тестови полет на ракетата до Марс

До Марс и обратно - да, ама не съвсем

Първият опит на ракетата на Илон Мъск до Марс

Желанието за по-бързо придвижване между две точки по земното кълбо води до идеи, които ни се струват като от сценарий на научнофантастичен филм. Но се оказват амбициозни проекти на компании, които искат да променят правилата на играта. 

В момента например пътуването със самолет от Лондон до Сидни отнема цели 22 часа. В следващите 10 години обаче може да се съкрати на два два часа, твърдят от Службата за гражданска авиация на Обединеното кралство. Това ще стане възможно благодарение на субоорбитални полети между две точки на Земята.

Снимка 618877

Източник: iStock

Това са полети, при които се навлиза в Космоса, но не с толкова висока скорост, че да продължи движението там, а след това летателните средства се връщат обратно на Земята. За разлика от тях, при орбиталните полети се развива много по-висока скорост и летателните машини имат инерция да направят поне една обиколка около нашата планета.

В момента подобни полети се извършва с цел туризъм или научни изследвания. При желание и достатъчно финанси, можем да се насладим на подобно пътуване с Virgin Galactic на цена от близо 500 хиляди долара. Но се очаква след няколко години да се превърнат в най-бързия начин за придвижване от точка А до точка Б, които се намират на големи разстояния една от друга, а цената им драстично да намалее.

Преди обаче суборбиталните полети между държави да станат факт, са необходими редица изследвания, които да гарантират безопасността на пътниците. Все пак в случая говорим не само за издигане на висока надморска височина, а и за излизане извън атмосферата на Земята. Затова и Службата за гражданска авиация е започнала изследване за предполагаемите ефекти върху организма.

По време на полетите ще има кратки периоди на нулева гравитация, което значи, че ще трябва да сме със закопчани предпазни колани през цялото време. А при излитане и кацане ще се усещат гравитационни сили, които са четири пъти по-големи от силата на земната гравитация, която усещаме обикновено. Затова може да трябва да държим седалките си леко наклонени назад.

Според проведеното проучване, повечето хора приемат безпроблемно предизвикателствата по време на суборбиталните полети, но при някои може да се проявят конкретни физиологични реакции. Тепърва предстои да се изготви списък с категориите хора, за които този тип пътуване не е препоръчително. Засега учените твърдят, че този вид пътуване не е само за млади, като дори някои възрастни са показали по-добра поносимост при проведените симулации.

Работи се и върху логистиката на бъдещите полети. Очаква се те да излитат от специално проектирани площадки на вече съществуващи летища като Хийтроу в Лондон или пък от космодруми. За целта ще се използват суборбитални кораби, известни още като космически самолети. Такива са Dream Chaser на  американската фирма Sierra Space и VSS Imagine от Virgin Galactic, пише Independent.

Мак Ръдърфорд и самостоятелният му околосветски полет, с който постави Рекорд на Гинес

Да прелетиш сам около света, когато си само на 17

Приключението на Мак Ръдърфорд за Рекорд на Гинес

Засега тези космически самолети са с малък капацитет на пътуващи, но се очаква да претърпят съответните промени с цел увеличаването му. По този начин ще се намали и цената на билета за суборбиталния полет.