Вече на всички е ясно, че задвижването на ток е бъдещето на автомобилната индустрия. Мнозина обаче все още не склоняват да се сдобият с електромобил заради по-сложната логистика, свързана със зареждането на батериите. А техният заряд да се пълни сам от слънчевата светлина определено ни звучи като мечта. Мечта, която група ентусиасти успяват да сбъднат.

Какво му липсва на Polestar 4 (и колко ще струва най-бързият електромобил на марката в Европа)

Какво му липсва на Polestar 4 (и колко ще струва в Европа)

Погледът назад към движението няма да бъде същият

Stella Terra е първият офроуд автомобил, задвижван изцяло от слънчевата енергия. През септември екип от студенти в Технологичния университет в Айндховен представи прототипа на автомобила, а преди дни направи и първия му тест в пустинята Сахара, изминавайки повече от 1000 километра.

Теренът на територията на Мароко е избран неслучайно, за да може да се премине през различни райони и типове повърхност. Автомобилът, разрешен за движение по пътищата, но създаден да се движи предимно извън тях, има максимална скорост от 145 км/час. В слънчев ден батерията му стига за около 710 км по пътя и около 550 извън него, в зависимост от конкретните условия. При облачно време пробегът спада с около 500 километра.

По време на тест драйва се оказва, че автомобилът е 1/3 по-ефективен от очакваното, а олекотената му конструкция го прави подходящ за всякакви терени, повечето от които не са препоръчителни за тежките електромобили с големи батерии под купето.

Stella Terra е оборудван със слънчеви панели на покрива, които зареждат батерията. Въпреки това, благодарение на внимателно изчисление на всеки детайл и използване на правилните материали, моделът тежи едва 1200 кг, което е с около 25% по-малко от стандартен SUV - да, дори и с панелите. Наличието им позволява да се използва по-малка и лека батерия, която обаче се зарежда непрекъснато. Така нямаме никакво ограничение за маршрута и можем буквално да тръгнем накъдето ни видят очите, предава CNN.

А за да е преживяването със Stella Terra максимално приключенско, разработчиците са добавили няколко екстри, с които тя се превръща в мини кемпер, в който да нощуваме. Седалките имат напълно легнало положение, а когато спрем някъде, соларните панели могат да се издърпат и да станат по-дълги. Така хем зареждаме батерията по-бързо, хем влизат в ролята на тента.

Tesla, Starlink и ремаркето със соларни панели и интернет

Най-новото предложение от Tesla

Каква е идеята зад продукта със сорални панели

Дотук всичко звучи страхотно, но е неизбежен въпросът дали този прототип ще успее да се превърне в кола за масово производство, особено след провала на няколко подобни проекта в последните години. Студентите от Технологичния университет засега не дават срокове и се надяват идеята им да допадне на някой голям автомобилен производител, който да я реализира успешно на пазара.