Да пътуваш с круизен кораб определено е преживяване, което си заслужава да си подарим поне веднъж в живота. Маршрутите са много и различни, а километрите, които се изминават по вода - хиляди. Този тип пътуване определено е вълнуващо, но има един голям недостатък - отпечатъкът който оставя върху околната среда.

Мос Хилс, Oceanos и историята на китаристът, който спаси стотици хора на потъващ круизен лайнер

Китаристът, който спаси стотици хора на потъващ круизен кораб

Истинска история

Огромните кораби с височина колкото жилищна сграда и дължина десетки метри тежат десетки, а понякога и стотици тонове. А това прави задължителни мощните и много на брой двигатели, които се задвижват с гориво и при неговото изгаряне се отделят парникови газове.

От години се полагат усилия за внедряване на хибридно или изцяло електрическо задвижване, но засега успехите са колебливи и подобни кораби са нищожен процент на фона на всички. А круизната индустрия си е поставила за цел до 2050 г. да бъде изцяло въглеродно неутрална.

Снимка 622146

Източник: iStock

В помощ на тази цел водещата норвежка компания Hurtigruten представи Sea Zero - първият круизен кораб с нула вредни емисии. За проектът се говори още от миналата година, но сега вече знаем повече технически подробности, които ни карат да вярваме, че ще бъде реалност през 2030 г., каквито са дадените обещания.

От компанията обясняват, че са се основавали на различни научни изследвания и са внедрили най-обещаващите технологии в областта, за да създадат круизния кораб, който да се превърне в бъдещето на тази индустрия. Той ще отговаря на всички високи изисквания за енергийна ефективност и устойчивост.

Според информацията за Sea Zero, той ще се задвижва изцяло на батерии, които ще се зареждат от възобновяеми източници на пристанищата. 60-мегаватчасовите батерии са комбинирани технология за произвеждане на електричество от вятъра. 

От Hurtigruten се хвалят, че техният кораб съдържа редица подобрени решения, както и други, които за пръв път се прилагат в подобни кораби. Сред тях са прибиращи си 50-метрови платна с вградени слънчеви панели и управление, подпомагано от изкуствен интелект, предава Euronews.

Очаква пътниците на кораба също да дадат своя принос към опазването на околната среда с разумно използване на ресурсите на борда. Разработва се приложение, с което да се следи консумацията на вода и енергия, да се изгради модерна вентилация за контрол на вътрешния климат и да се оптимизират всички процеси като готвене, почистване и т.н.

Life at Sea Cruises, MV Gemini и круизният кораб, с който да пътуваме три години

Колко струва да живеем три години на круизен кораб

И да посетим 135 страни и всичките седем континента

През следващите две години ще се извършват тестове със Sea Zero, за да може технологиите да се коригират, а окончателният дизайн на екологичния круизен кораб да се усъвършенства.