Да пътуваш с круизен кораб определено е преживяване, което си заслужава да си подарим поне веднъж в живота. Маршрутите са много и различни, а километрите, които се изминават по вода - хиляди. Този тип пътуване определено е вълнуващо, но има един голям недостатък - отпечатъкът който оставя върху околната среда.
Огромните кораби с височина колкото жилищна сграда и дължина десетки метри тежат десетки, а понякога и стотици тонове. А това прави задължителни мощните и много на брой двигатели, които се задвижват с гориво и при неговото изгаряне се отделят парникови газове.
От години се полагат усилия за внедряване на хибридно или изцяло електрическо задвижване, но засега успехите са колебливи и подобни кораби са нищожен процент на фона на всички. А круизната индустрия си е поставила за цел до 2050 г. да бъде изцяло въглеродно неутрална.

Източник: iStock
В помощ на тази цел водещата норвежка компания Hurtigruten представи Sea Zero - първият круизен кораб с нула вредни емисии. За проектът се говори още от миналата година, но сега вече знаем повече технически подробности, които ни карат да вярваме, че ще бъде реалност през 2030 г., каквито са дадените обещания.
От компанията обясняват, че са се основавали на различни научни изследвания и са внедрили най-обещаващите технологии в областта, за да създадат круизния кораб, който да се превърне в бъдещето на тази индустрия. Той ще отговаря на всички високи изисквания за енергийна ефективност и устойчивост.
Hurtigruten plant Elektroschiff mit Segeln und Solarmodulen
— Future Shipping (@future_shipping) June 11, 2023
Die norwegische Postschiff-Reederei will mit dem Sea-Zero-Konzept 2030 "das energieeffizienteste Kreuzfahrtschiff der Welt" in Betrieb nehmen, das elektrisch und vom Wind angetrieben wird.https://t.co/9C5pM0Vcnk pic.twitter.com/i5avbTOjdX
Според информацията за Sea Zero, той ще се задвижва изцяло на батерии, които ще се зареждат от възобновяеми източници на пристанищата. 60-мегаватчасовите батерии са комбинирани технология за произвеждане на електричество от вятъра.
От Hurtigruten се хвалят, че техният кораб съдържа редица подобрени решения, както и други, които за пръв път се прилагат в подобни кораби. Сред тях са прибиращи си 50-метрови платна с вградени слънчеви панели и управление, подпомагано от изкуствен интелект, предава Euronews.
1/5: Hurtigruten Norway has unveiled plans for its first zero-emission ship under the project name "Sea Zero." The company plans for smaller, custom-built ships that leave a positive footprint with zero emissions to both sea and land. @Fincantieri pic.twitter.com/1wAyIfIg96
— Naval Journal (@NavalJournal) June 9, 2023
Очаква пътниците на кораба също да дадат своя принос към опазването на околната среда с разумно използване на ресурсите на борда. Разработва се приложение, с което да се следи консумацията на вода и енергия, да се изгради модерна вентилация за контрол на вътрешния климат и да се оптимизират всички процеси като готвене, почистване и т.н.
През следващите две години ще се извършват тестове със Sea Zero, за да може технологиите да се коригират, а окончателният дизайн на екологичния круизен кораб да се усъвършенства.