Изразът "шопинг терапия" е широко употребяван. Превърнал се е и в част от речника ни. Причините да отидем на обиколка по магазините все по-често не се свеждат до това да имаме реална необходимост от това, а по-скоро са свързани и със задоволяване на емоционални потребности.

Установено е, че най-активни в пазаруването ставаме, когато преминаваме през големи промени в живота си, като сключването на брак и раждането на бебе. В тези моменти наистина са ни необходими много нови неща, но пазаруването се превръща в нещо повече.

Когато избираме какво да купим, ние си мислим за близкото бъдеще, представяме си какво ще бъде и как ще се чувстваме в новия си живот с новите придобивки и планираме детайлите. Това ни помага по естествен начин да се подготвим за очакващите ни промени и преходът към тях да стане плавен. Разбира се, накрая често се оказваме с повече от необходимите неща.

Снимка 428818

Източник: iStock

Друга причина да отидем на пазар е, за да се утешим, когато сме тъжни, или да се възнаградим - когато сме щастливи или сме постигнали някакъв успех. Това пазаруване е изцяло емоционално и резултатът от него е временно удоволствие и... камари ненужни вещи или дрехи.

Умереното пазаруване може да има положителни ефекти върху емоционалното ни състояние, но при някои хора то се превръща в мания и става патологично. Те затъват в дългове, но продължават да купуват вещи, които не могат да си позволят.

Когато не пазаруват, стават тревожни и изпитват безпокойство, а пазаруването е вързано с чувство за вина, но и с неспособност да спрат. И всичко това се отразява пряко върху личния им живот, ежедневието и отношенията с другите.