Голяма част от автомобилните производители вече дадоха заявка, че до 2030 г. ще произвеждат само електромобили. Просто защото бъдещето на индустрията е обвързано с електрическата мобилност, а и заради мерките, които Европейският съюз взе за намаляване на вредните емисии.

Световната война срещу китайските електромобили

Световната война срещу китайските електромобили

След САЩ и ЕС вдигна митата

Според тях от 2035 г. в Европа ще могат да се продават само напълно автомобили с нулеви вредни емисии. Електрическите автомобили обаче имат своята опозиция.

Не само защото много хора се съмняват в тяхната рентабилност и по-ограничения пробег, който повечето модели към момента предлагат в сравнение с кола, задвижвана от двигател с вътрешно горене. Но и заради вредите, които производството на батериите за електромобилите, нанасят.

Тези съмнения около електрическото бъдеще на индустрията се подхранват и от доклада на организацията с нестопанска цел Amnesty International. В доклад от над 100 страници се твърди, че автомобилните производители не са успели да се справят с рисковете в техните вериги за доставка на минерали.

Снимка 695019

Източник: iStock

В следствие на което много общности, живеещи около мини, от които се добиват минерали като кобалт, литий, никел и мед, основни за производството на батерии, са изложени на експлоатация и риск за здравето.

Ето защо са оценили политиките за проверка и контрол на правата на човека на 13 автомобилни производители. Според критерия им, са ги оценили от една до 90 точки (най-добрите) и класирали.

Така излиза, че Mercedes-Benz е на първо място с 51 точки, следвани от Tesla с 49 и конгломерата Stellantis с 42 точки, пише Autocar. След това са The Volkswagen Group, BMW и Ford с по 41 точки.

В дъното на класацията на Amnesty International е китайският автомобилен производител BYD с едва 11 точки.  Mitsubishi (13 точки) и Hyundai (21 точки) са с ниски точки, защото според организацията липсва необходимата задълбочена информация относно ключови области за спазването на правата на човека.

Снимка 695020

Източник: iStock

В изявление за Autocar от Hyundai казват, че са се запознали с доклада им и се ангажират да направят веригата си за доставки по-устойчива и да защитава както правата на човека, така и околната среда. Докато BYD и Mitsubishi са отказали да коментират.

От изданието припомнят, че Европейският съюз направи опит да подобри прозрачността на веригата за доставки на батерии, прилагайки задължителен паспорт за всички батерии за електромобили над 2 кВтч от 2027 г.

Jaguar Type 00 - от грозно тромаво чудовище до триумф на дизайна

Jaguar Type 00 - от грозно тромаво чудовище до триумф на дизайна

Новото начало няма да бъде лесно за британската марка

Един от основните проблеми с батериите на електромобилите е, че добивът на минерали като кобалт, литий, никел и мед поставя в голям риск хората и общностите около мините, в които се добиват те. В Демократична Република Конго например се добива около 70% от кобалта в световен мащаб, който все още присъства в доста батерии за електромобили.