Електрическите автомобили промениха представата ни за транспорта. През последното десетилетие те се превърнаха не просто в средство за придвижване, а в символ на технологичния напредък и устойчивото бъдеще. Марки като Tesla поставиха нови стандарти, а производители като Nissan, BMW и Hyundai последваха примера, представяйки собствени изцяло електрически модели.

Критиките към производители на eлектромобили заради добива на мариали за батерии

Критиките към производители на eлектромобили заради добива на мариали за батерии

Нулеви емисии от ауспуха, но на каква цена

Тези иновации безспорно допринасят за намаляване на въглеродните емисии и за опазването на околната среда. Но възниква един ключов въпрос: какво се случва, когато батерията на електромобила достигне края на своя живот? Може ли да бъде поправена или преработена? А защо не и да получи втори шанс?

Отговорът идва от неочаквано място - Йордания. През последните години в страната драстично се увеличава броят на електрическите автомобили, което поражда и нови предизвикателства, особено при управлението на използваните литиево-йонни батерии. Липсата на официална инфраструктура за тяхното рециклиране обаче отваря врата за иновативни местни решения.

Снимка 739533

Източник: iStock

В столицата Аман например едно семейство е успяло да използва 20 преработени батерии от Tesla, свързани със слънчеви панели, за да захранва дома си с електричество. Благодарение на това, къщата остава осветена дори при прекъсвания на тока. Любопитното е, че собственикът не е инженер - той сам е инсталирал системата, след като е закупил батериите от местен автосервиз, специализиран в ремонт и преизползване на батерии. В интервю за Climate Home News той признава, че това за него е просто хоби, но ефектът е повече от впечатляващ.

Снимка 739531

Източник: iStock

Подобна предприемчивост демонстрира и Шади Джамил, собственик на сервиз в Аман, който се превръща в един от пионерите в преработката на електрически батерии. Той купува използвани батерии, проверява състоянието им и ги адаптира за нови цели - най-често за домашни енергийни системи или мобилни устройства за съхранение на енергия. Според него повечето батерии, смятани за "изчерпани", всъщност запазват до 80% от първоначалния си капацитет и могат да се използват безопасно, ако се обработят правилно.

Днес в Йордания има около 150 000 електрически автомобила, а според прогнозите до 2035 г. страната ще разполага с почти 200 000 износени батерии. Това представлява не само екологично предизвикателство, но и икономическа възможност - вторичната употреба на батериите спестява средства, намалява отпадъците и помага за стабилизиране на електрическата мрежа.

Снимка 739532

Източник: iStock

Йордания вече си е поставила амбициозната цел до 2030 г. половината от електроенергията ѝ да идва от възобновяеми източници, а повторното използване на батерии може да играе ключова роля в този преход.

Батерии и от хартия - но ще успеят ли да заменят литиево-йонните

Батерии и от хартия - но ще успеят ли да заменят литиево-йонните

Най-екологичното изобретение на CES 2025

Така страната, често определяна като зависима от вноса на енергия, се превръща в пример как технологичната находчивост и устойчивото мислене могат да дадат "втори живот" не само на батериите, но и на идеята за зелено бъдеще.