Електрическите автомобили промениха представата ни за транспорта. През последното десетилетие те се превърнаха не просто в средство за придвижване, а в символ на технологичния напредък и устойчивото бъдеще. Марки като Tesla поставиха нови стандарти, а производители като Nissan, BMW и Hyundai последваха примера, представяйки собствени изцяло електрически модели.
Тези иновации безспорно допринасят за намаляване на въглеродните емисии и за опазването на околната среда. Но възниква един ключов въпрос: какво се случва, когато батерията на електромобила достигне края на своя живот? Може ли да бъде поправена или преработена? А защо не и да получи втори шанс?
Отговорът идва от неочаквано място - Йордания. През последните години в страната драстично се увеличава броят на електрическите автомобили, което поражда и нови предизвикателства, особено при управлението на използваните литиево-йонни батерии. Липсата на официална инфраструктура за тяхното рециклиране обаче отваря врата за иновативни местни решения.
Източник: iStock
В столицата Аман например едно семейство е успяло да използва 20 преработени батерии от Tesla, свързани със слънчеви панели, за да захранва дома си с електричество. Благодарение на това, къщата остава осветена дори при прекъсвания на тока. Любопитното е, че собственикът не е инженер - той сам е инсталирал системата, след като е закупил батериите от местен автосервиз, специализиран в ремонт и преизползване на батерии. В интервю за Climate Home News той признава, че това за него е просто хоби, но ефектът е повече от впечатляващ.
Източник: iStock
Подобна предприемчивост демонстрира и Шади Джамил, собственик на сервиз в Аман, който се превръща в един от пионерите в преработката на електрически батерии. Той купува използвани батерии, проверява състоянието им и ги адаптира за нови цели - най-често за домашни енергийни системи или мобилни устройства за съхранение на енергия. Според него повечето батерии, смятани за "изчерпани", всъщност запазват до 80% от първоначалния си капацитет и могат да се използват безопасно, ако се обработят правилно.
Днес в Йордания има около 150 000 електрически автомобила, а според прогнозите до 2035 г. страната ще разполага с почти 200 000 износени батерии. Това представлява не само екологично предизвикателство, но и икономическа възможност - вторичната употреба на батериите спестява средства, намалява отпадъците и помага за стабилизиране на електрическата мрежа.
Източник: iStock
Йордания вече си е поставила амбициозната цел до 2030 г. половината от електроенергията ѝ да идва от възобновяеми източници, а повторното използване на батерии може да играе ключова роля в този преход.
Така страната, често определяна като зависима от вноса на енергия, се превръща в пример как технологичната находчивост и устойчивото мислене могат да дадат "втори живот" не само на батериите, но и на идеята за зелено бъдеще.
glider
на 07.11.2025 в 10:24:10 #1Туй хубавао, ами после? Когато батериите станат негодни даже за домашна употреба. Никой още не е предложил читава, устойчива технология за рециклиране на батериите. И като се заринем един не толкова далечен ден с приключили живота си батерии какво правим? Ама ще сме "еко"...