Двете най-големи притеснения за всеки моторист са нараняванията от удар и нараняванията от ожулване. Едно качествено мото яке, като тези предлагани от Yako, ще ви защитава и от двете. Най-основната функция на мото якето е да осигури безопасност на водача в случай на злополука.
По какъв начин мото якетата предпазват водача
Основната разлика между мото якетата и обикновените кожени якета е наличието на протектори и панели, чието предназначение е при удар да поемат една част от силата му. Наранявания при удар могат да възникнат, когато моторист удари друг предмет, бъде ударен от предмет или при контакт със земята. Всичко това може да бъде много сериозно, особено ако водачът няма много опит и не е защитен с мото яке.
За да бъде категоризирано като мото яке, един модел трябва да притежава протектори. Съществуват два международни стандарта: EN1621-1 и EN1621-2. Първият е стандарт за протектори, покриващи всички части на тялото, с изключение на гръбначния стълб, а вторият - за протектори, проектирани специално за защита на гръбначния стълб.
Основната разлика е, че протекторът за гръбначен стълб отговаря на по-строги стандарти поради факта, че гръбначният стълб трябва да е максимално защитен. Много магазини предлагат мото якета с протектори с тези два стандарта, които са специалисти в мото оборудването, така че няма да имате никакви проблеми с откриването на такъв тип облекло.
Някои якета предлагат пълна защита на гърба, докато други предлагат само лумбална. Така че това трябва да го проверите, преди да се спрете на модел мото яке. Защитните протектори могат да бъдат направени от пяна, силикон, мемори пяна, твърда пластмаса или от вискоеластик. Както можете да се досетите, колкото по-дебел и по-твърд е слоят, толкова по-добре ще защити мотоциклетиста. В някои случаи якетата предлагат подвижни по-меки панели, както и такива от твърда пластмаса на лактите и раменете.
Източник: envato.com
Най-често протекторите се изработват от пяна. Те са и с най-ниска цена. В същото време обаче, всяко мото яке е създадено така, че протекторите да могат да се заменят и мотоциклетистът винаги може да смени тези от пяна с други, които да му осигурят по-висока защита.
Защита от ожулване
Материалът на външната обвивка на якето е изключително важен. Той, за разлика от протекторите, не може да бъде увеличен или променен. Протекторът ще помогне за защита на раменете, лактите и гръбнака по време на удар, но основният материал е този, който ще защити цялото тяло на водача от ожулване.
Кожата беше предпочитаният материал в продължение на много години, но новият текстил предлага на мотоциклетистите повече висококачествени опции. Тъканите кордура и кевлар са толкова издръжливи, колкото и кожата, а на моменти - дори и повече от нея. Освен това са леки полимери и текстилът, създаден от тях, е дишащ.
Изборът на външния материал трябва да бъде направен въз основа на предпочитанията на мотоциклетиста, както и на климатичните условия. Кожата все още е добър материал за студено време. А появата на лазерно перфорирана кожа пък я прави и добра опция за по-топлите дни. Текстилните материали със сигурност са предпочитаният избор в горещи и влажни зони. Често тези якета предлагат и вентилационни панели, които се затварят с цип или велкро, но могат значително да увеличат въздушния поток, без да компрометират нивото на защита.
Карането в дъжд, вятър или изключително студено време може да наруши удоволствието от управлението на мотор. Но едно мото яке, предназначено за тези среди, или такова, което предлага ветроустойчива или водоустойчива подплата, определено ще го възвърне.
Комфорт и въздушен поток
Друга функция, която новите ездачи често пренебрегват, е въздушният поток. Има известна полза от комфорта на въздушния поток в горещ ден. Якето трябва да позволява на въздуха да минава през материала, а не самото яке да се развява свободно. Новите мотоциклетисти могат лесно да се разсеят, ако якето им започне да се вее и рискът от инциденти ще се увеличи драстично.
strelok
на 10.05.2023 в 22:39:43 #1Гръбни протектори само с лумбална защита няма. Всички имат и торакална. Някои якета имат само тъй наречения централен гръбначен протектор, който покрива само гръбначния стълб, а при повечето протекторът е по-широк в горната част и покрива в ширина горната част на гърба около и под плешките. Продавачите в мото магазините по правило нямат хал хабер от ЕС стандартите за защита, така че потребителят трябва сам да се образова и да чете сертификационните етикети внимателно. Всичко протекторно, що е тънко, в общия случай не става, независимо кое самозвано "гуру" в какво се кълне по тубата. Ако един протектор не е сертифициран на ниво 2, мястото му е на боклука. Изключения може да има за ендуро/мотокрос протекторите, където коруба + вискоеластична пяна може да са сертифицирани на ниво 1, но да са перфектни за падания върху камъни или защита от остри клони. Винаги имайте едно наум, че стандартите нямат достатъчо резолюция, а ниво 3 няма заради лобито на производителите на екипировка, така че два протектора ниво 2 могат да са много различни като защита – буквално, единият може да е два пъти по-добър от другия.