Учените отдавна знаят, че представителите на семейство Вранови са едни от най-интелигентните птици. Всички проучвания от последните години показват, че по равнище на умствено развитие те не отстъпват на маймуните и малките деца.
За първи път обаче учените от Университета за приложни науки в Оснабрюк, Германия, под ръководството на проф. Симоне Пика, сравняват интелектуалните им способности с тези на маймуните с помощта на едни и същи тестове.
За целта те адаптират популярни тестове за измерване на степента на интелект на маймуните към особеностите на семейство Вранови, като взимат предвид, че птиците нямат ръце и зрението им не работи като при маймуните. Преди това изследователите използвали различни подходи към птиците и приматите.
Източник: iStock
В адаптираните тестовете има 15 задачи, всяка от които оценява пространственото мислене, умението да се поставят на мястото на другите, математическите способности и навиците за използване на оръдия на труда.
Проф. Пика и нейните колеги тестват тази система върху осем обикновени гарвани, отглеждани в условия, които много приличат на тези от дивата природа. По време на експеримента учените забелязват, че всички птици ги разпознават добре и охотно общуват с тях. Благодарение на това, учените успяват да тестват как птиците ще се справят със задачи без никаква принуда от тяхна страна.
Източник: iStock
Резултатите от проучването, публикавано в Scientific Reports, показват, че интелектуалните способности на птиците се развиват много бързо. Приблизително на четвъртия месец малките гарвани не отстъпват по развитие на възрастните птици: те успешно решават същия набор от проблеми като възрастните. Понякога малките дори превъзхождат възрастните в решаването на проблеми с пространственото мислене и способността да се поставят на мястото на другите.
Сравнението на способностите на гарвани и шимпанзета показа, че първите отстъпват на вторите само при тестове за пространствено мислене. Това се оказва изненада за учените, които очакват, че гарваните, които често крият плячката си в различни тайници, ще се справят по-добре с такива задачи.
Проф. Пика и нейните колеги предполагат, че това се дължи преди всичко на факта, че математическите и социалните умствени умения играят много по-голяма роля в живота на птиците, отколкото способността да се извършват умствени манипулации с пространството. Дали това е вярно или не, ще покажат последващи експерименти.