Колкото повече технологиите се превръщат в неизменна част от ежедневието ни, толкова повече се говори за това, че трябва да отложим максимално срещата на нашите деца с тях. Да, неизбежно е, особено когато обичаме да прекарваме времe пред телевизора и винаги сме с телефон в ръка. Но учените за пореден път ни предупреждават за вредите от екранното време при най-малките.
Според изследователи и педиатри от Калифорнийския университет в Сан Франциско, използването на екрани за между час и четири часа на ден от деца на една години увеличава значително риска от изоставане в развитието на комуникацията, социалните умения и фината моторика.
Изводът е направен на базата на дългогодишно наблюдение на над 7000 деца, затова учените го определят като напълно достоверен. Досега не е имало много подобни проучвания, които проследяват последствията от времето пред екраните през детските години. Но всички са категорични, че има връзка между него и забавянето в проговарянето, проблемите в комуникацията и други подобни затруднения в умственото развитие.
Източник: iStock
Още на двегодишна възраст децата, които от първия си рожден ден прекарват по няколко часа на ден пред телефон, таблет и телевизор, имат четири пъти повече затруднения от общуването, както и забавяне в цялостното развитие. Те не изчезват, а дори се задълбочават до четиригодишна възраст в областта на комуникацията и решаването на проблеми, когато излагането на екрани продължава да е ежедневие.
Учените посочват като основна причина за вредите от екранното време липсата на комуникация. Децата проговарят по-лесно, когато са стимулирани да говорят. А когато гледат телевизия например, те може да чуват много думи, но нямат мотивацията сами да ги произнасят, която присъстват при контакта с други хора.
Използването на технологии често е индивидуално и тихо занимание, което ограбва от пълноценното време за разговори. Друг минус е, че е свързано с по-малка двигателна активност, което пък води и до забавяне на този тип умения, най-вече по отношение на фината моторика.
Източник: iStock
Ако на децата не се осигурява достатъчно време за пълноценна игра, а таблетът и телефонът се използват като лесен начин за усмиряване и прекратяване на емоционални кризи, това оставя сериозен белег и в психичното развитие на детето и затруднява изразяването на мисли и чувства, предава CNN.
Според учените, ако родителите гледат заедно с детето, това може да намали до известна степен вредите от екранното време, защото има предпоставка за комуникация. Но не бива да сме убедени, че уж образователните програми са полезни за нашето дете, защото то всъщност се нуждае не от наизустяване на информация, а от познание за прилагането й в действителност.
За целта по-добре да заменим таблета и телефона с книжки и занимания за развитие на фината моторика. Ако все пак не искаме да забраняваме технологичните устройства на детето си, добре е да контролираме както времето за използването им, така и да избираме по-дълги видеа, защото по-кратките натоварват повече мозъка и нервната система.