Най-големият самолет в света, товарният Антонов-225, известен като Мрия (Мечта на украински) е бил унищожен от руските военни сили, съобщават от CNN. Това се случва, докато самолетът е оставен за ремонт в хангар на летище в Гостомел близо до Киев.
Възстановяването на самолета ще отнеме повече от пет години ще струва над 3 милиарда долара, се казва в изявление от неделя, 27 февруари, на Укроборонпром. Мрия донякъде е символ на авиационните способности на Украйна и една наистина забележителна машина. Ето и какво знаем за Антонов Ан-225 Мрия.
Самолетът е уникален по рода си. Той е с дължина 84 метра и може да транспортира до 250 тона товар със скорост до 850 километра в час. Шестте турбореактивни двигателя създават обща тяга от 1377 kN, което го прави най-мощния самолет на Земята. Мрия е проектиран и конструиран да пренася съветската совалка "Буран", но впоследствие е изоставен поради липса на средства.
Източник: iStock
Първоначално построен като част от съветската авиационна програма, Ан-225 прави първия си полет през 1988 г. След падането на Съветския съюз самолетът прекарва 13 години в престой на земята, без да изпълнява никаква функция. Той обаче прави своя тестов полет през 2001 г. в Гостомел, на около 20 километра от Киев и оттогава е в движение.
Източник: iStock
Самолетът се експлоатира от украинските авиолинии Антонов за товарни полети и е много търсен по време на началото на пандемията на Covid. Според уебсайта на Антонов, самолетът може да достави изключително тежък извънгабаритен товар до всяка точка на земното кълбо. За да излети без товар, самолетът се нуждае от писта с дължина 2400 метра.
Характерната особеност при Ан-225 са дебелите криле, които увеличават подемната сила и горивния резерв. Товарното му отделение представлява помещение с дължина 43 метра и може да поеме големи и като обем, и като тежест товари, като например 5 танка, 50 леки коли и 8 двуетажни автобуса.
Източник: iStock
Самолетът може да зареди до 280 тона гориво. За да си представим невероятния му мащаб, нека кажем, че заема мястото на два Боинг 747, паркирани един до друг. По обща оценка цената на самолета към 2005 г. е 300 милиона долара.
Мрия е поставил 124 световни и 214 национални рекорда за скорост, надморска височина и тегло към надморска височина. През 2010 г. Ан-225 превозва най-дългия товарен предмет в историята на въздушния транспорт. Две остриета на вятърни турбини по 42,1 метра всяко са доставени по въздух от Китай до Дания за специални тестове, пишат от NDTV.
null
на 06.03.2022 в 21:08:06 #3самолетът е строен на базата на Ан-124 Руслан, като крилата му са общо взето удължени крила на Руслан със същите мотори, които самите украинци много отдавна не произвеждат. скубеха части и мотори от останалите живи Руслани да ги слагат на Мрията. тя, разбира се, не лети всеки ден - последно през декември 2021 - защото товарите не са постоянно толкова големи, ама носи някакви приходи на бюрото (което отдавна е просто карго превозвач с регистираните му 4 или 5 оцелели Руслана) и страната - и престиж. иначе - нищо по-различно от присадена гордост. същото, в което местните "евроаталантици" обвиняват "Ганя". ако е нужна - има кой да построи такава машина.
null
на 06.03.2022 в 21:02:56 #2"kakво знаем за..." - нищо не знаете. самолетът е украински по стечение на обстоятелствата, защото е седял на Гостомел. така са имали останали ракети с ядрени бойни глави, бомбардировачи, танкове и друга бойна техника, така имат и газопроводи. разказаха играта на конструкторското бюро, след като то живя благодарение на съфинансирани от руснаците проекти. и най-накрая, след като не можаха да изтикат 160 (сто и шестдесет) съветски десантника с лекото им въоръжение от летище на площ 4000 (четири хиляди) декара - украинците го обстрелват със 122, 152 и 203 мм артилерия, за да разрушат пистата и да попречат на въздушен десант да се приземи. разбира се артилерията си има отклонения и на първите снимки от украинския дрон, който коригира артилерията, се вижда пробиването от снаряда на навеса отгоре.
oktavian
на 06.03.2022 в 12:03:17 #1Сашко не лъжи! Самолетът е унищожен по заповед на Путин от руски командоси защото Путин не иска украинците да имат каквото и да е по-голямо от руснаците!За Путин този самолет беше "безаналогов" конкурент!Руската авиационна промишленост не може нищо да му противопостави!