Редица изобретения, които днес всички така охотно ползваме, без да се замислим, са създадени не къде да е, а в университетите. Често авторите им не са и някакви признати професори и преподаватели с дългогодишен опит, а самите студенти.

Airbus, самолетите на водород ZeroE и възможни ли са нулевите емисии

Самолетите с нулеви вредни емисии на Airbus

Очевидно това е бъдещето

Миналият септември гигантът в самолетостроенето Airbus обяви, че през 2035 г. ще пусне три самолета от серията ZeroE с нулеви емисии, които ще се задвижват с водородно гориво. 

Но наскоро се разбра, че международен екип от студенти, известен още като AeroDelft, може и да ги изпревари. Защото и те разработват подобен модел, но зареден с течен водород, и също планират да излети в следващите 14 години.

И двата проекта са революционни за авиацията, въпреки разликите и във вида на водородното гориво, и в мащаба на машините. Единият от моделите на Airbus е проектиран за 200 души, а този на AeroDelft ще може да качи само двама на борда. Въпросът е кой пръв ще превземе въздушното пространство.

Младите таланти от нидерландския Технологичен университет в Делфт дават висок старт на пилотната си идея за самолет с хидрогенно задвижване още през 2018 г. Наричат го Phoenix PT.

Тези дни от AeroDelft обявиха, че наскоро са завършили наземните му тестове без екипаж и Phoenix PT вече е готов за първия си сериозен полет. Според първоначалните изчисления на студентите от Делфт, самолетът ще минава без проблем разстояния до 500 километра и ще се носи във въздуха до седем часа.

Явно опитите са били повече от успешни, защото от октомври 2020 г. екипът AeroDelft работи върху изграждането на по-големия брат - пълномащабният му вариант за екипаж от двама души Phoenix FS.

Моделът FS ще е с размах на крилата от близо 50 метра и ще побира до 22 килограма течен водород, който ще му стига за полети с продължителност да 10 часа и дистанция от 2000 километра.

Дебютът му е планиран за 2022 г., като до 2024 г. ще лети с помощта на газообразен водород, а после ще мине на течния му вариант. Целта на студентите е до 2035 г. самолетът им да е напълно готов за търговски полети.

От AeroDelft неслучайно са са спрели на течния водород. Той излъчва само водни пари, а чистият газ е не само най-лекият елемент в света, но предлага и три пъти повече енергия от изкопаемите горива, без да отделя вредни емисии.

Самолетът Phoenix FS на младите надежди в авиацията води с още една точка пред коневнционалните модели - проектиран е с необичайно нисък профил на шум, уточняват още от Robb Report.