Осло-Фредрикстад-Тьонсберг, Норвегия - София

Не търсете в един Hydrolift крещящата показност на Cigarette или Donzi. Макар че норвежките лодки са подчинени на същата идеята - need for speed. За тези спортни круизъри е характерен леко сдържаният и семпъл дизайн. Външно те приличат на страната, от която идват - дори и да не се набият на очи отдалеч, дори да изглеждат резервирани, обещаят ли нещо, изпълняват го.

В това се убедих сама в доста бурно и студено време, макар и вече в началото на май. Северно море не се оказа много гостоприемно към мен, но пък даде възможност на Hydrolift C31 да оправдае всички твърдения за лодките от тази марка - че издържат и в най-лошото време, експлоатирани дълго и безжалостно на достатъчно висока скорост.

Достатъчно е да се вгледаш в задницата на лодката, увенчана с две стоманени ауспухови тръби, за да разгадаеш спортиста в нея. Дълбокото V на принципно двустъпалния корпус също говори достатъчно красноречиво за характера й. Може и конкурентните модели да изглеждат красиво, но са правени сякаш за езера, ще го разберете по гладкото им дъно.

Като ритната топка

В 8:50 сутринта от Фредристад, където се намират фабриката и дизайнерският център на Hydrolift, Бард Екер, дизайнерът на лодката, изпраща мен и Геер Мун, мениджър продажби на компанията и между другото дилър на Koenigsegg за Норвегия, махайки ни от брега за сбогом.

Предстои ни едночасово пътуване от Фредрикстад към Тьонсберг, където моторницата трябва да се включи в малко яхтено изложение. По водите първо на река Глома, а по-късно по Северно море. Денят е хладен и ветровит. Веднъж стъпила на борда, оглеждам кокпита - Г-образен диван за пътниците от втория ред, двойка седалки срещу щурвала за рулевия и копилота и една на левия борд. Подът е от тик, а всички седалки и лежанката за слънчеви бани - от шоколадова алкантара. Уредите на контролния панел са удобно разположени, като отгоре доминира скоростомерът, разграфен до 70 възела и обрамчен от двете страни от оборотомерите за двата двигателя. Всичко по таблото е Livorsi, дори и лостовете за управление, които чакат хладни, лъскави и влажни.

Информирам се с какви двигатели е конкретната версия - двойка Yanmar по 270 к.с. всеки. "Значи очакваме скорост около 60 възела?", питам аз. Геер скромно доуточнява, че по-скоро говорим за 58. Възможните варианти за двигатели още са - бензиновият Mercruiser 496 HO V8 (425 к.с.) или дизеловият Volvo Penta D6-370 EVC (363 к.с.).

Преди да потеглим, се вмъквам в малката кабина в носа, в която могат да нощуват 2+1 души. Не можеш да очакваш някакви суперудобства от спортна лодка, но светлият интериор на кабината оптически увеличава пространството. На борда на тази 9,70-метрова лодка то е много рационално усвоено - зад облегалките на дивана на левия борд можеш да прибереш въжетата, изпод лежанката за слънчеви бани, която се вдига автоматично с натискане на специален бутон, можеш да извадиш масичка и да завъртиш предните седалки така, че да се получи доста уютен кът за приятни разговори с чаша в ръка.

Стартираме двигателите и се понасяме като ритната топка. Първоначално се движим бавно, на около 10 възела, и аз започвам да изпитвам леко разочарование - така ли ще пътуваме? Просто трябва да подминем населената зона и няколкото моста над реката. Бреговете лениво се нижат тучни и зелени от двете ни страни, над нас са надвиснали оловни облаци, от време на време ни ръси и лек дъждец.

Срещу едно ядосано море

Внимание, навлизаме в Северно море! И то в момента е доста ядосано, започвам да го усещам, защото вълните шибат яростно лодката. А С31 им се противопоставя със завидно хладнокръвие. Няма как да не го усетя, защото подскачам на седалката така, че в един момент задните части ме заболяват доста и решавам да се изправя. Държа се здраво, въпреки че бордовете са достатъчно високи и съм със спасителна жилетка Hydrolift, която влиза в обзавеждането на лодката.

Вкопчила съм се и вече подскачам права, без да изпитвам особено желание да опитам колко студена е водата. Усещането от този вид езда срещу вълните е твърде сходно с возията по време на офроуд-състезание на доста пресечен терен и с висока скорост. "Кажи ми само ако те е страх, да намаля", надвиква Геер двигателите и шума от вълните. Ами!? Нали затова съм тук, който се страхува от мечки, не ходи в гората. Само ми е тъжно, че при тази скорост не мога да снимам стрелката на спидомера, а тя се задържа средно на около 50 възела и от време на време клони към 58. Това, разбира се, далеч не е чудовищна скорост, с която може да се движи една лодка, но пътуване един час по този начин при бурно море и без преобръщане само по себе си говори много.

Тогава някъде в главата ми изплува утешителната мисъл, че всяка лодка Hydrolift има нещо като въздушни амортисьори под корпуса, които я правят невероятно устойчива. Амортисьори, разбира се, е твърде силна дума, имам предвид, че поради специфичната V-образна форма на дъното и най-вече неговия дизайн, при висока скорост, когато лодката излезе в глисиране, тя буквално лети във въздуха, като само винтът остава във водата.

Носът й разцепва вълните отгоре, а въздухът навлиза в специалните улеи по специфичното дъно. Резултатът е, че освен стабилна, моторницата е далеч по-икономична от съперниците си, защото трябва да се бори предимно със съпротивлението на въздуха, което знаем, е далеч по-скромно от това на водата. Този вид конструкция е разработен специално за високи скорости и малък разход.Точно сега вече разбирам откъде идва и слоганът на Hydrolift - "Fly Without Wings".

Пристигане в Тьонсберг

След около час бурна езда успокояваме топката и бавно се приближаваме към бреговете на Тьонсберг. Какво ли щеше да бъде, ако сложим на този модел отзад индекс R, което означава карбонов корпус. Само знам, че подобна версия е способна да скача по вълните със 70 възела и пак да остане здрава.

С31 се оказва и лесна за маневриране на малкото пристанище, където изложението тепърва започва и са се подредили вече и други моторници. Все още треперя като лист от вятъра, но не ми се иска да слизам, за да продължа още малко удоволствието. Налага се обаче, защото босо норвежко момиче се качва да лъска стоманените повърхности. Тя е по потник и дори топи крака в морето. Трябва ли да изброявам с колко пуловера и якета съм аз? А хората се разхождат и щастливо ближат сладолед!

YLS заключение:

Винаги, когато си припомням характера на един Hydrolift, се сещам и за едно от най-хубавите стихотворения на Лермонтов, което завършва с "А той тревожно търси буря, за да намери в бурята покой". Именно в такава ситуация тези лодки показват себе си.

 

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ:

Hydrolift C31

Дължина: 9,70 м

Широчина: 2,50 м

Газене: 0,80 м

Маса (с двигателите): започва от 2650 кг

Двигател на тествания модел: 2х270 к.с. дизелов Yanmar

Макс. скорост: 58 възела

Разход на гориво: 36 л/ч при 35 възела или 126 л/ч при 57 възела

Брой души на борда: 7

Корпус: V-образен, двустъпален

Конструкция: GRV Sandwich

Задвижване: Sterndrive

Вода: 40 л

Резервоар: 490 л