Пет млади френски артисти провокирани от агресивния свят на рекламата, който приватизира все по-успешно публичното пространство, представят експеримента си на българската публика.

Изложбата е дело на "Гьоте институт" - България, Френския културен институт, а куратор на проекта е Щефан Бауер - директор на "Кунстхаус Бетания" в Берлин.

Освен билбордове в галерия "Академия" са представени и акценти от най-интересните и успешни проекти в биографията на Сесил Белмонт, Гилем Брюер, Жюлиен Кулио, Мая Швайцер и Зевс. Общото за тях е, че взимат за изходна точка на своите творби (видео, рисунки, фотографии и инсталации) Берлин и огромните промени на които е подложен той след войната.

Едни от най-експресивните работи са на анонимния художник на графити, подписващ се като Зевс. Французинът не се страхува от последствията и си позволява да предизвиква и най-големите риби в световната индустрия - от "Макдоналдс" и "Кока-Кола", до модни марки като "Луис Вуитон".

През 2002 г. френският художник успява да се покатери зад гигантски 10-метров рекламен плакат на "Александерплац" в Берлин. Манекенката с еспресо, заснета за рекламата на "Лаваца" от световноизвестния фотограф Давид ла Шапел, е заместена от огромна дупка. Под изрязаното място се появява надпис с червени букви: "Визуално отвличане. Плати веднага!".

"Едва когато се появи дупката, хората осъзнаха, че всеки ден са гледали плаката. И поискаха да бъде върната жената с еспресо, подобно на открадната от Лувъра Мона Лиза. Кражбата на картината отворила цепнатина във възприятието й", казва Зевс.

Според Зевс графитите по стените не замърсяват града, а го прочистват от нашествието на рекламата. Когато не изрязва рекламни образи, той обича да дорисува билбордове. За проекта си "Визуални атаки" добавя дупки от куршуми по челата и телата на манекенките по спирки на автобуси и кръстовища. "Простреляните" модели започват да "кървят" с червен спрей.

Изложбата "Под покрива на града" на ул. Шипка 1 продължава до 27 януари.