Кой луд човек може да събере части от коли и с тях да направи шейна? Казва се Огнян Божилов, българин е, на 21 години и с идеята си спечели дизайнерски конкурс на Citroen, за когото вече писахме.

„Направих някакъв 3D проект, изпратих го за един конкурс, някакви хора го харесаха, поканиха ме в Милано и ми дадоха някаква награда."

Горе-долу така обяснява 21-годишният пазарджиклия Огнян Божилов това, което му се е случило скоро, и мисля, че въобще не осъзнава, че е постигнал нещо, което нито един българин не е печелил досега, А именно - Citroen C-Design, първия дизайнерски конкурс на Citroen!

Проектът е на шейна, която Оги нарекъл Citroen Sledge, а в надпреварата е имало 1200 участници. Връчил му я е шефът на дизайна във френската компания Жан-Пиер Плюе заедно с чек за 10 000 евро. Мотото на конкурса е C-Design: Combine, Connect, Create.

Огнян изпратил C-Sledge още миналата година и след това забравил за творението си до момента, в който организаторите се свързали с него по имейл. Казали му, че е във финалната десетка, и му пратили самолетни билети, за да присъства на награждаването в сградата на Pirelli в Милано, където се помещава общината. Перипетиите на Оги започват още на летището. Хванал такси, което го откарало на 30 км от Pirelli Tower.

Оттам взел влак и по неведоми пътища успял да стигне до кулата, а церемонията вече била започнала. Нямал време нито да се облече подходящо, нито да остави багажа си в хотел, а докато пътувал, организаторите постоянно му звънели да го питат къде е. Когато се добрал до последния етаж, пазарджиклията за първи път видял изработения си в реални размери Citroen Sledge заедно с макети на другите 10 финалисти. "Церемонията беше стартирала и нещо говореха, но нищо не разбрах, защото беше на френски с превод на италиански", спомня си българското момче. По едно време Оги си чул името, излязъл на сцената и му връчили първата награда.

Най-интересното е, че Огнян Божилов няма нищо общо с автомобилния дизайн, освен че му е страст. Той е студент 3-ти курс по индустриално инженерство в ТУ - София.

Единственото общо между колите и специалността му е, че състудентите му често го карат по време на лекции да рисува автомобили и той го прави. С 3D се занимава още от ученическите години и прави единствено коли, защото те са му най-интересни. Измисля си някакъв модел и го прави.

За конкретния проект Огнян е имал условието да измисли нещо, което се използва в ежедневието и е сътворено от стотина определени части на различни модели Citroen.

Взел той задната седалка от С4 Picasso, волан от С3, покривните греди на C3 Pluriel, спойлер от С4 Coupe и сглобил набързо шейничка. Отнело му 4-5 дни между другите занимания на компютъра. „Въобще не мислех, че е нещо сериозно, докато не се свързаха с мен", казва Огнян и се диви как всички го гледали и поздравявали все едно е измислил нещо велико.

На журито на конкурса най-много му харесало, че неговата шейна била напълно готова за производство, само трябва да се сглобят детайлите. След награждаването се заговорили с останалите участници. "Питаха ме за колко време съм направил Citroen Sledge, а на мен ми беше неудобно да им кажа - всички останали са работили на групи от 4-5 човека по 1-2 месеца, имали са ръководители професори..."

Студентът още не може да проумее какво наистина е постигнал и няма самочувствието, че вече е голям дизайнер. Половината редакция на TG се бяхме събрали да му даваме акъл.

Питахме го какво мисли да прави оттук нататък. Не е много убеден, че иска да учи дизайн: „Там те карат първо да рисуваш колони и други такива глупости и чак накрая може и да стигнеш до коли." А пък Оги си е наш човек - автомобилите са му в кръвта. Кара Golf „двойка" 1,6 турбодизел. Брат му също кара Golf, а баща му - Passat. Всичките му познати си мислели, че с наградата от 10 000 евро ще си купи Golf IV. Но той още не е решил.

Сега за Божилов животът продължава по старому. Раздал е визитки на „разни костюмари - шефове на Citroen" и ще чака евентуално да се свържат с него. Не знае дали ще участва и в дизайнерския конкурс на Peugeot. Едно е сигурно - там темите обикновено му харесват, а той прави нещата за собствено удоволствие.