В последните години Peugeot хвърля доста усилия да влезе в по-високия сегмент на пазара и за това има ясни индикации. Французите инвестираха значителни ресурси в изграждането на изцяло нов дизайн за своите автомобили с ясната цел да привлекат вниманието на хора, за които стилът на автомобила е също толкова важен, колкото и неговата практичност. И според нас успяха.

Ако сложим една до друга снимките на Peugeot 206 и последното Peugeot 208, разликата в излъчването личи от километри. Казваме това при цялото ни уважение към 206, което преди двайсетина години беше един от най-симпатичните градски автомобили на пазара.

Подобна е ситуацията и с Peugeot 308, чието последно поколение следва плътно актуалния дизайнерски език на компанията. Покарахме хечбек версията на модела, която вече е по-намръщена, по-агресивна и носи преработеното лого на Peugeot.

Снимка 566854

Източник: Peugeot

Работата е там, че когато една кола е впечатляваща отвън, това неминуемо повлиява и на усещането зад волана. Да седиш в красива кола е като да носиш красива раница - в огромната част от времето не я виждаш, но околните я забелязват, а покрай нея и теб. И чувството е приятно.

В тази връзка, новото Peugeot 308 съдържа в себе си много повече емоция, отколкото някоя от предишните версии на модела. Казвайки това, трябва да отбележим, че автомобилът е много близък до пропорциите и размерите на предишното поколение на 308, като разминаванията във всички посоки са с по няколко сантиметра.

По-спортният външен вид е постигнат с дълъг преден капак, два сантиметра по-ниско окачване, по-големи джанти и класическите за Peugeot намръщени фарове с голяма радиаторна решетка и тънки LED ленти, които наподобяват зъбите на котка, готова да ви разкъса.

Но драматизмът е основно във външния вид, понеже под капака има култивирани двигатели, подхождащи на компактен хечбек.

Снимка 566852

Източник: Peugeot

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
  • Модификация: BlueHDi 130
  • Работен обем: 1499 куб. см.
  • Мощност: 130 к.с.
  • Въртящ момент: 300 Нм
  • Ускорение: 10.6 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 207 км/ч
  • Среден разход WLTP: 4.7 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 40 773 лв.

БЕЗ НИЩО ЕКСТРЕМНО...

Тестовият автомобил беше екипиран с 1.5-литров турбодизелов двигател със 130 к.с. и 8-степенна автоматична скоростна кутия.

Въпреки че в днешно време дизеловите двигатели не са особено популярни сред екологичната общност, според нас това е най-подходящият мотор за 308, ако се опитаме да балансираме между цена на автомобила и динамиката, която получаваме в замяна.

Бензиновите опции са трицилиндрови и разполагат с по-нисък въртящ момент, а върховите варианти с Plug-in хибридна система са изкушаващи, но пък при тях цената започва да натежава. Явно и в буквален смисъл, защото хибридните версии са с около 300 килограма по-тежки.

При турбодизеловият двигател всичко е добре балансирано. Той разполага с въртящ момент от 300 Нм, което позволява да се радваме на много приятно ускорение и доускорение, както и на реален смесен разход от около 6 л/100 км.

Скоростната кутия с осем предавки е чудесна и добре подбрана за параметрите на двигателя, което ни накара буквално да забравим за нея, веднага след като потеглихме. А това е един от най-големите комплименти за всяка автоматична скоростна кутия.

Снимка 566858

Източник: Peugeot

...ОСВЕН ВОЛАНА

Концепцията за малък волан, над който гледаме таблото, не е нито нова, нито изненадваща за човек, който е виждал поне на снимка някой от моделите на Peugeot през последните 10 години. Но няма как да не ѝ обърнем внимание и тук.

Воланът на новото 308 е с неправилно кръгла форма и е доста малък, което го прави много чувствителен. Колкото по-малък е диаметърът, толкова по-малко движение е необходимо, за да сменим посоката на движение. Това създава усещането за динамика и известна нервност, което подхожда на характера на 308. В някои случаи обаче горната част на волана наистина пречи на шофьора да вижда част от таблото, разположено високо горе.

Даваме си сметка, че е въпрос на настройка на седалката, самия волан, както и на специфични анатомични особености на шофьора. Все пак не би трябвало да е толкова сложно да настроиш позицията си така, че да виждаш всичко от таблото и същевременно воланът да е на удобна за теб височина.

Снимка 566859

Източник: Peugeot

Въпреки това си има и плюсове. По-малкият волан автоматично означава повече място за коленете на по-едрите хора. Доста директен и създава известно спортно усещане при шофиране, което в комбинация с новото по-ниско окачване, гарантира доста стабилното поведение на колата в завой. А и подобно решение ще отличи колата ви от останалите на пътя.

  • Може да: те порази с външния си вид
  • Не може да: те остави безразличен
  • Липсва му: "нормален" волан

Инструменталното табло е изцяло дигитално и минималистично, което ни кара да го харесваме. С известна оптимизация какво искаме да виждаме, то може да се превърне в най-добрия ни приятел. Защото, нека признаем, твърде много информация и твърде много детайли разсейват и объркват. Освен ако не сме пилот на изтребител, който е свикнал с обработката на гигабайти с информация за части от секундата, разбира се.

Сядайки в "кокпита" обаче, като нищо всеки ще се почувства като пилот. Хоризонталното продължение на централната конзола е значително по-високо от страната на шофьора, което оформя уютно пространство. Именно на тази задигната част е разположен дребният превключвател на автоматичната скоростна кутия, както и бутоните за избор на различните режими на шофиране.

Снимка 566853

Източник: Peugeot

Самата централна конзола изглежда доста модерно и освен новия 10-инчов сензорен дисплей най-горе, новото 308 разполага и с по-малък продълговат тъчскрийн, на който са изнесени най-често използваните функции.

Удобно е, защото не се налага да търсим из менютата, а в същото време е запазено елегантното и дигитално усещане в интериора. За допълнително удобство имаме и ред от физически бутони, които позволяват дори без да поглеждаме, да активираме рециркулацията на въздуха в купето, да изключим климатика или да пуснем аварийните светлини. Намираме го за класическо и удобно решение в ерата на дигитализацията.

Снимка 566856

Източник: Peugeot

Мултифункционалността на хечбеците винаги е била една от най-силните им черти и новото 308 не е изключение от правилото. Без да сваляме облегалките на задните седалки, разполагаме с 412 литра обем на багажника, което е доста добър резултат за този клас.

В реалния живот това означава, че може да натоварим багаж за петима, а ако сгънем задните седалки и махнем кората на багажника, вътре могат да се поберат доста големи предмети.

Съвсем логично, багажникът на хибридните версии е малко по-малък, заради разположените отдолу батерии. Колкото до пространството на задните седалки, то не е точно просторно, но е достатъчно и по-добро от това на предишното 308, което се дължи на удълженото с пет сантиметра междуосие.

Снимка 566857

Източник: Peugeot

Peugeot 308 e от колите, които са подходящи за толкова много различни приложения. Става за семеен автомобил, става за първи автомобил на успял млад човек с добри доходи, както и за нещо по средата. Карайки новото 308, стигнахме до заключението, че Peugeot успешно изпълнява мисията си да вдига нивото като стил, качество на изпълнението, дизайн. Уважаваме този стремеж за развитие, защото в този сегмент е по-скоро рядкост.