Винаги се вълнуваме, когато ни предстои да караме модел на Citroen, защото никога не знаем какво да очакваме. Френската компания е една от малкото, които не спира да експериментира и рядко играе на сигурно, което е достойно за уважение. Особено в контекста на това, че същата компания е част от огромен конгломерат, в който индивидуалността е все по-трудно достижима.

В Citroen някак си успяват. Може би малко насила, може би малко изкуствено и не толкова автентично и налудничаво като преди, но успяват да създават коли, които се отличават. И Citroen C4 X е поредният пример за това, като може би най-различното в този автомобил, са неговите пропорции.

Снимка 636838

Източник: Citroen

Трудно е да се обяснят пропорциите и кое им е толкова различното, но най-общо казано, това е кола, която погледната под определен ъгъл, не прилича на нищо друго, което сме виждали. Отпред дизайнът стартира убедително като кросоувър, в средната си част напомня на класически седан с четири врати, а задната част е нещо средно между комби и седан.

Тест драйв, Citroen C3 Aircross и как френският шик никога не омръзва

Citroen C3 Aircross - френски шик, който никога не омръзва

Защото не ни трябват много коне, за да се забавляваме

И всичко това е придружено от масивни детайли в черна пластмаса в долната част на двете брони, както и декоративни прагове от същия материал с доста нетипична форма.

И понеже буквата X на задния капак трябва да се оправдае, моделът разполага с големи джанти и високо окачване, за да не се притесняваме, когато се наложи да кривнем от правия път. Буквално.

Снимка 636830

Източник: Citroen

ПАРАДОКС

Парадоксът се крие в това, че въпреки нахалния си кросоувър дизайн, C4 X не предлага висока позиция на седене, нито 4х4 задвижване. Сядайки зад волана, усетихме нужда да смъкнем седалката максимално надолу, което моментално ни постави в позиция на седене, присъща за лек автомобил и трябва да признаем, че това противоречие ни хареса.

Снимка 636833

Източник: Citroen

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: C4 X PureTech 130
  • Работен обем: 1199 куб. см.
  • Мощност: 131 к.с.
  • Въртящ момент: 300 Нм
  • Ускорение: 9.5 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 206 км/ч
  • Среден разход: 4.8 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 40 283 лв.

Благодарение на дължината на купето, пространството вътре е повече от добро, което прави C4 X добър избор и за по-високи и едри хора. До задната седалка не стигнахме, но я тествахме с детско столче и четиригодишно в него, което имаше предостатъчно място и дори не успя да изрита предната облегалка, макар сериозните си опити.

Проблемът отзад е по-скоро в пространството за глава, което е малко ограничено, заради спускащата се линия на покрива. Общо взето, това е първата и класическа жертва, която всеки автомобил с Coupe-образен профил дава. Едното за сметка на другото.

Основно заради формата на купето бихме се обзаложили, че задният капак се отваря заедно със стъклото, но Citroen C4 X ни изненада и тук. Багажникът се отваря като на седан, което има и плюсове и минуси. Основното преимущество е, че капакът е доста лек и лесен за използване, но минусът е, че отворът за товарене не е толкова голям, колкото на хечбек колите. Въпреки това, багажникът е огромен.

Снимка 636832

Източник: Citroen

Което не означава, че C4 X не може да натовари много. Пространството отзад е солидно, така че на пътниците няма да им се налага да се ограничават и ще могат да вземат всичките си любими обувки и хоби аксесоари за следващата ваканция.

Снимка 636831

Източник: Citroen

Парадоксална е и позицията на най-използваното нещо във всеки автомобил - въртящия се бутон за контрол на звука на аудио системата. Вместо посредата или вляво на централната конзола, в Citroen C4 X той се намира вдясно и се налага сериозно протягане от страна на шофьора. От друга страна, бутони за регулиране на звука има и на волана, така че проблемът не би трябвало да е проблем.

Точно такива дреболии отличават C4 X от останалите коли на пазара. Отличават го и доста комфортните и красиви седалки, които освен електрически настройки и отопление, предлагат дори функция масаж, което е впечатляващо за автомобил в този клас.

Снимка 636836

Източник: Citroen

В ДВИЖЕНИЕ

За щастие, парадоксите в Citroen C4 X са ограничени в дребни детайли в стилистиката, ергономията и излъчването. Когато говорим за двигател и скоростна кутия, обаче, експерименти и странни решения няма. И така трябва да бъде.

Тестовият автомобил беше оборудван с 1.2-литров 3-цилиндров турбо бензинов двигател с мощност 131 к.с. и 300 Нм максимален въртящ момент. Той е комбиниран с 8-степенна автоматична скоростна кутия и задвижва само предните колела. Честно казано не виждаме и причина да е другояче, защото това не е автомобил, с който бихте искали да преодолявате нещо по-различно от зле поддържан междуселски път - просто не е в природата му.

Снимка 636829

Източник: Citroen

  • Може да: вдигне 200 км/ч
  • Не може да: е логичен понякога
  • Липсват му: пространство за глава отзад

Трансмисията превключва много "мазно" и прави така, че мощността на скромния като размери двигател да се усеща адекватна за немалкото купе. Единствената ни забележка е, че е понякога се усеща "замисляне", когато очаквате по-рязко и бързо ускорение. Което е очаквано от двигател със само 3 цилиндъра. Същото важи и за Start/Stop системата, която сработва точно на място, но работата ѝ би могла да бъде и по-прецизна. Окачването също е адекватно и не позволява на купето да се "люшка" в завой, но по павета и лош асфалт е малко шумно.

Останалото е чудесно. Citroen C4 X с лекота може да поддържа много по-висока скорост от позволената на магистрала, което е добре, ако ви се наложи да изпреварите някой камион или планирате да карате по немските аутобани, където ограничение няма.

Максималната скорост надхвърля 200 км/ч, което преди 15 години може би щеше да предизвика само смях, но в днешно време броят на колите, които не могат да достигнат заветното число са много, така че уважаваме това умение на модела. Колкото до разхода, без никакво старание от наша страна, успяхме да постигнем смесен разход от 7 л/100 км за около 400 изминати километра.

Снимка 636828

Източник: Citroen

Citroen C4 X безспорно е интересен автомобил. Най-вече с това, че не го е страх да експериментира. Да, експериментите му са умерени, внимателни и добре премислени, но все пак са нещо различно в море от еднаквост.

Разбира се, където има експерименти, има и пропуски, като например пълната невъзможност да демонтирате подглавника на задната седалка, защото се опира в задното стъкло. Но колко често би се наложило това? А и дори да се наложи, човек просто трябва да сгъне облегалката, за да си осигури повече място.

Тест драйв: Citroen C5 X - най-големият комплимент за всеки семеен автомобил

Citroen C5 X - най-големият комплимент за всеки семеен автомобил

И налудничав, и разумен

Германски инженер не би допуснал подобни своеволия, но именно тези своеволия правят от C4 X това, което всеки Citroen трябва да бъде. А именно автомобил, който отваря тема за разговор, функционален, технологичен и практичен е, но в същото време в него има нещо различно, нещо пиперливо, нещо налудничаво. Нещо от наследството на величествения Citroen DS, който представя завиващи фарове на света тогава, когато другите не са и сънували такава екстра.