Времената, в които електромобилите бяха с размерите на количка за голф и изглеждаха също толкова привлекателно, са отдавна забравени. Всички ние започнахме да ставаме по-придирчиви към тях, осъзнавайки преимуществата им.

Спряхме да ги разбираме и просто като средства за градско придвижване, защото технологиите напреднаха, максималният пробег започна да става все по-приемлив, а ограниченията, свързани с теглото и аеродинамичното съпротивление, вече не са чак толкова важни, колкото бяха преди време.

Всичко това ни позволи днес да стоим пред BMW iX - разточителен SUV модел с конструкция от пластмаса, карбон и алуминий, огромни размери и интериор, в който бихме изпитали неудобство да влезем с недобре изгладена риза. И цялото това нещо се задвижва само и единствено на ток. Мигаме два пъти, щипем се, но това е бъдещето. Или поне това е бъдещето на успелите.

ОТ БЯЛ ЛИСТ ХАРТИЯ

BMW iX е автомобил, проектиран от нулата с идеята да бъде електромобил. Винаги сме оценявали такива коли, защото са честни, а и когато преправяш нещо, за да получиш друг краен резултат, винаги се стига до компромиси. Тук такива няма. Освен цената, но за нея по-надолу.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: xDrive50

Мощност: 523 к.с.

Въртящ момент: 765 Нм

Ускорение: 4.6 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 200 км/ч

Максимален пробег (WLTP): 590 - 630 км

Капацитет на батерията: 111.5 кВч

Базова цена: 156 300 лв.

Купето е изградено от комбинация от алуминий, специална пластмаса и карбон, с което от BMW са се опитали да минимизират негативното влияние, което огромният пакет батерии, разположен в пода, има върху теглото на колата.

А тя не е никак лека. Версията xDrive50 тежи значителните 2650 кг, но добрата новина е, че те не се усещат. Колата стои "тежко", но не се наклонява в завой и благодарение на въздушното си окачване преминава през неравностите почти неусетно.

Колко точно е голям iX най-лесно може да се обясни при пряко сравнение с добре известни модели на BMW. На широчина и дължина той е почти идентичен с X5, височината на тавана му е сходна с тази на X6, а арките на калниците му са сравними с тези на X7.

Колкото до дизайна - той е смел и доста различен от останалите модели на BMW. Казваме това с ясното съзнание, че на планетата едва ли съществува човек, който при вида на тази предница не би познал, че срещу него стой именно модел на германската марка.

Снимка 569057

Източник: BMW

Въпреки това обаче, фаровете и стоповете са значително по-тънки и разтеглени от това, което сме свикнали да виждаме при другите модели на BMW. Джантите са масивни и разработени с акцент върху аеродинамиката, а "дръжки" за отваряне на вратите на практика няма.

Вместо тях има просто прорези, в които пъхаме пръстите си, докосваме сензорен пад и след няколко милисекунди вратата се отваря. Няма как да не помислим, че влизаме в нещо като космически кораб.

Нетипичен за BMW е донякъде и интериорът. Да, дисплеите, графиките и общата логика ще се стори добре позната на всеки собственик на нов модел на BMW, но ако се загледаме в детайлите, iX се състезава в своя собствена вселена.

Снимка 569065

Източник: BMW

Така например дълбоките седалки са отстъпили място на доста по-плитки и елегантни кресла, които ни подтикват да се возим, а не да подобряваме времената си на писта. Което е изключително странно. Как е възможно просто да се возиш, когато колата ти разполага с бруталните 523 к.с.?

Комбинацията от много коне и електрически двигател не е спирала да ни изненадва, но тук е на друго ниво. Ако караме спокойно, да кажем с 60 км/ч, и просто натиснем педала на газта до долу, рискът да си сецнем врата от ускорението е голям.

МИГНОВЕНО, БЕЗПОЩАДНО И ТИХО

Ускорението е мигновено, безпощадно и изключително тихо. Най-хубавото във всичко това е, че дори в тези моменти, BMW iX се усеща като сигурно място за пребиваване. Няма поднасяне, свирене на гуми и общо взето никаква нужда от специални умения зад волана.

Снимка 569061

Източник: BMW

Всъщност, BMW iX има не един, а два електрически мотора. Всеки от тях се грижи за задвижването на съответната ос, което превръща колата в 4х4 без механична връзка между предните и задните колела. Това вероятно би накарало част от запалените по офроуда да се намръщят, но истината е, че iX нито има амбиции, нито е подходящ автомобил за покоряване на черни пътища. Той принадлежи на асфалта.

Интересното е, че въпреки мощността, с която разполага, BMW iX xDrive50 може да измине около 400 км с едно зареждане в смесен цикъл и реални условия, което дължим на голямата батерия с капацитет 111 кВч. Успяхме да го покараме както в града, така и по магистралата.

Особено високо оценяваме брояча на оставащите километри, който намаляваше абсолютно предвидимо - нещо, с което много електромобили не могат да се похвалят. Това ни дава пълното спокойствие, че ситуацията е под контрол и ни лишава от притеснението, че няма да стигнем до крайната точка и ще трябва да търсим зарядна станция.

Снимка 569062

Източник: BMW

Другото, което си струва да се отбележи, е, че изминахме 400-те километра с включен климатик и без никакво по-специално съобразяване с това, че колата е електромобил. Представете си колко нелепо би било да сте собственик на BMW iX и да се потите вътре, за да пестите електроенергия. Или да карате с изпотени стъкла през зимата по същата причина.

Може да: e неизчерпаем източник на увереност

Не може да: ни обясни какво е скромност

Липсва му: 1000 км. пробег

BMW iX има и най-добрия адаптивен круиз контрол, който някога сме използвали. С такава технология вече могат да се похвалят автомобили, които струват пет пъти по-малко от iX, но тук системата е толкова добра, че прави това, което ние самите бихте направили. Необходимо е просто да настроим желаната от нас скорост и колата ще я поддържа, когато това е възможно.

BMWiX активира спирачките автоматично точно в правилния момент и с правилната интензивност, а когато искаме да изпреварим, просто натискаме лостчето на левия мигач, изнасяме се и докато се усетим колата отново е ускорила. Наричаме го пълен покой за краката и истинско удовлетворение от технологиите.

Снимка 569064

Източник: BMW

Като стана въпрос за покой, интериорът може да бъде определен като луксозна тиха стая. Благодарение на факта, че няма какво да бръмчи под капака, както, разбира се и на перфектното обезшумяване на купето, вътре ще се радваме на пълно спокойствие и комфорт, гарниран с квадратни метри висококачествена кожа и първокласни материали.

Толкова е тихо, че можем да си шептим с другарчето и пак ще се чуваме. Багажникът пък е толкова голям, че има специални бутони, с които автоматично да спуснем облегалките на седалките, защото няма да успеем да ги достигнем с ръце. Това само в случай, че незнайно защо сме решили да товарим нещо по-дълго отзад.

Снимка 569066

Източник: BMW

Нестандартно за BMW е разположението на контролерите за настройка на електрическите предни седалки. Бутоните са на кората на вратата, точно както при моделите на Mercedes. Първоначално малко се изненадахме от това, но впоследствие осъзнахме, че дизайнерите просто не са имали друга възможност. Долната част на предните седалки е толкова широка и наподобяваща кресло, че отстрани няма място да си пъхнем ръката и да си настроим седалката.

Оставаме скептично настроени към кристала Swarovsky, от който са изработени именно тези бутони, въртящият контролер на iDrive системата и част от скоростния "лост", но осъзнаваме, че това е доста субективно и мнозина биха се влюбили в тях.

Снимка 569058

Източник: BMW

Разбира се, има и някои откровени противоречия. Или поне до момента, в който ще можем да разчитаме на бързи зарядни станции по магистралите. За какво ни е толкова голям автомобил, при положение, че не можем да отидем кой знае колко далече с него.

400 километра не са малко, но не са и достатъчно за едно семейно пътешествие в Европа например. Казваме го, защото не можем да си представим по-удобен за пътуване автомобил от BMW iX. От друга страна, електромобилите са идеални за града, но iX е твърде голям, за да се чувства удобно там. Въпреки това, отговорът е повече от ясен. Трябва ни, защото е неизчерпаем източник на увереност.

Снимка 569063

Източник: BMW

BMW iX е символ на успеха. Базовата версия xDrive40 започва от 156 300 лв., а по-мощният вариант xDrive50 е с 50 000 лв. по-скъп. Самият факт, че седим зад волана на такава кола, говори на околните, че сме един успял човек.

BMWiX има всичко необходимо, за да бъде проводник на самочувствие и увереност. Някои дори биха нарекли излъчването на iX арогантно и може би няма да са далеч от истината, но както беше казал британският писател Дейвид Мичъл: "Фалшивата скромност може да бъде по-лоша от арогантността."