Dacia измина много дълъг път. Само преди петнадесетина години, румънската компания, която влезе под шапката на Renault, предлагаше на пазара ламаринени кутии за придвижване, които на хартия можеше да наречем автомобили.

Почти нищо от това вече не е същото. Набирайки популярност на пазара, Dacia започна да се развива и все повече хора започнаха да откриват смисъл в автомобилите ѝ.

От нещо, което просто ни осигурява покрив над главата, те се превърнаха в изгодна и разумна покупка. Качеството на материалите се вдигна значително, екстрите започнаха да се увеличават, а дизайнът стана по-съвременен и ако не впечатляващ, то поне модерен и приятен за окото.

Sandero Stepway е основна част от възхода на Dacia като марка.

Снимка 541135

Източник: Dacia

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: 90 TCe
  • Работен обем: 999 куб.см
  • Мощност: 90 к.с.
  • Въртящ момент: 160 Нм
  • Ускорение: 12 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 172 км/ч
  • Среден разход на бензин: 5.6 л/100 км
  • Трансмисия: CVT автоматик
  • Базова цена: 24 550 лв.

Като компактен хечбек с някои визуални офроуд елементи и по-високо окачване, Sandero Stepway се цели в хората, които търсят по-висока позиция на седене, както и повече сигурност, когато преминават през разбитото подобие на път, водещо до импровизираното подобие на къмпинг някъде по българското Черноморие.

Stepway е точно това - щипка офроуд и щипка кросоувър, поръсени върху стандартното Sandero, което познаваме от години.

Това, което обаче ни изненада, когато седнахме зад волана, е усещането за по-скъп автомобил.

Материалите са много по-приятни на пипане, седалките са много по-качествени, от това, с което бяхме свикнали до момента, на централната конзола има функционален тъчскрийн дисплей с Apple CarPlay и Android Auto възможност за свързване на външни устройства, а скоростната кутия е от типа CVT, което на практика работи като автоматик.

Снимка 541132

Източник: Dacia

Електрическите стъкла, системата за круз контрол, паркинг асистент отпред и отзад, електронна ръчна спирачка, LED светлини, всичко това също е налично, което ни кара да приемаме последното Sandero Stepway насериозно.

ИСТИНАТА

Нито за секунда не трябва да има съмнение у нас, че технологиите и екстрите, които виждаме в която и да е Dacia, всъщност са взети от складовата наличност на предишни модели на Renault. В което няма нищо лошо, като помага и за поддържане на достъпна цена. А и вече е широкоизвестен факт, че компаниите понякога се чудят какво ново да добавят, само и само да има нещо ново.

В тази връзка, човек, чиито основен приоритет е функционалността, едва ли би се интересувал от резолюцията на дисплея, колко цвята поддържа амбиентното осветление в интериора и дали педалите са от неръждаема стомана или алуминий. За него това биха били просто лигавщини, които нямат значение.

Снимка 541131

Източник: Dacia

Това, което има значение, е колата му да има най-важните активни и пасивни системи за сигурност, да се държи прилично на пътя, без всеки порив на страничен вятър да води до побеляване на косата на шофьора, багажникът да събира достатъчно багаж, а дизайнът да е такъв, че ако не с гордост, то поне с достойнство да кажем, че караме Dacia. Sandero Stepway има всичко това.

ТРИ ЗА КЪСМЕТ

Забравяме за muscle car културата в Щатите и се придържаме към разума. Dacia Sandero Stepway може да се поръча с два трицилиндрови бензинови двигателя - базовият с 65 к.с. и по-мощна версия с 90 к.с., която се предлага и във вариант със заводска газова уредба.

Снимка 541134

Източник: Dacia

По-мощната бензинова версия има турбокомпресор и се усеща абсолютно адекватно на пътя, въпреки сравнително скромните си показатели. Мощност от 90 к.с. е напълно достатъчна за приятно и безопасно шофиране в града и по магистрала.

На двулентов извънградски път, при който често се налага да изпреварваме обаче, Sandero Stepway се усеща малко муден.

Заради липсата на четвърти цилиндър или относително ниската мощност, двигателят реагира малко бавно, така че ще ни е необходимо малко повече планиране, особено ако пред нас има дълъг камион, който трябва да изпреварим безопасно преди следващия завой. Но пък се радваме на разход от 5 л/100 км.

Снимка 541137

Източник: Dacia

  • Може да: бъде перфектната първа кола
  • Не може да: подобри рекорда на "Нюрбургринг"
  • Липсва му: по-мощен двигател

А и да не забравяме, че това е компромис, който трябва да приемем в името на ниската крайна цена на автомобила.

Същото важи и за CVT скоростната кутия, която е една идея по-груба и бавна при смяна на предавките, но пък от друга страна ни лишава от удоволствието да натискаме съединител, което всички знаем, че може да е ужасно досадно.

Ако пък искаме, можем да поръчаме Sandero и с класическа 6-скоростна механична трансмисия, с което допълнително ще намалим крайната цена на автомобила.

Снимка 541136

Източник: Dacia

Това е целият смисъл зад Dacia Sandero Stepway - да получим нещо функционално и качествено, без да харчим много.

Трябва да забравим и за всичко, което чуваме в последните години от знайни и незнайни лайф коучове. Как трябва постоянно да търсим успеха, да не спираме да мечтаем, да искаме още и още и още.

Понякога човек просто трябва да се отпусне и да вземе уравновесено и спокойно решение, без да се надскача. Dacia Sandero Stepway е именно такова решение. Това е автомобилното изражение на честността и липсата на претенция. Автомобил, който не иска да ни убеди, че е нещо повече от това, което наистина е. Оценяваме го като поредната стъпка в правилната посока.